دفتر معاونت سازمان ملل متحد قتل اسیران را در پنجشیر تایید کرد

جبهه مقاومت ملی شمار تلفات نیروهای خود در هشت روز گذشته را نزدیک به ۳۰ تن اعلام کرد

یونما می‌گوید که اوضاع در پنجشیر را زیر نظر خواهد داشت- AFP/Wakil Kohsar

پس از انتشار تصاویری از تیرباران گروهی از اسیران جبهه مقاومت ملی در پنجشیر، روز دوشنبه، ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر)، دفتر معاونت سازمان ملل متحد اعلام کرد که «قتل اسیران به دست طالبان در پنجشیر موثق به نظر می‌رسد».

یونما محتاطانه نوشت که عاملان این قتل‌ها باید پاسخگو باشند و طالبان باید درباره این قتل‌ها با شفافیت توضیح دهند تا جدی گرفته شوند. دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل گفت که تحولات در پنجشیر را زیر نظردارد.

طالبان روز ۲۱ شهریور تصویرهایی از لحظه تیرباران اعضای جبهه مقاومت ملی را در پنجشیر منتشر کردند. طبق آنچه در این تصویرها مشاهده می‌شود، هشت اسیر که دست‌های آنان از پشت بسته است، به دست طالبان تیرباران می‌شوند. جبهه مقاومت ملی نیز کشته شدن فرمانده یارمحمد و دو فرزند او و پنج تن از همراهانش را به دست طالبان در روستای «شابه»، تایید کرد.

منابعی در جبهه مقاومت می‌گویند که این جبهه بیشتر تلفات نیروهای خود را در شهرستان دره، از جمله ملک خان، فرمانده جبهه مقاومت که روز ۲۳ شهریور همراه با ۲۰ تن از افرادش در درگیری با طالبان جان باختند، پذیرفته است.

درهمین حال، ساکنان پنجشیر با تاکید بر ادامه بازداشت و قتل غیرنظامیان به دست طالبان در پنجشیر، می‌گویند که در یک هفته گذشته افراد طالبان ده‌ها شهروند غیرنظامی را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی به قتل رسانده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این منابع، یکشنبه‌شب شماری از ساکنان دره عبدالله خیل که در مسجد این منطقه گرد آمده بودند و درباره آزار و اذیت مردم به دست طالبان گفت‌وگو می‌کردند، به دست نیروهای طالبان بازداشت و شکنجه شده‌اند.

ساکنان پنجشیر می‌گویند که طالبان پس از آنکه در جنگ با نیروهای مقاومت ملی تلفات سنگینی متحمل شدند، به آزار مردم روستاهای این منطقه روی آورده‌اند.

با آنکه گزارش‌هایی از انتقال اجساد نیروهای طالبان از پنجشیر در دست است، طالبان در مورد تلفات افراد خود سکوت کرده‌اند.

به گفته ساکنان دره، طالبان حتی گورهای افرادی را که تازه دفن شده‌اند، تخریب، و نزدیکان قربانیان را آزار و اذیت کرده‌اند.

منابعی در پنجشیر می‌گویند که اوضاع در این ناحیه کاملا نظامی است و ساکنان پنجشیر روزهای بسیار دشواری را سپری می‌کنند.

طالبان در یک هفته گذشته هزاران جنگجوی خود را برای جنگ با نیروهای جبهه مقاومت به پنجشیر فرستاده‌اند.

بیشتر از جهان