یک نهاد بریتانیایی قتل ۵۷ تن به‌ دست طالبان در پنجشیر را تایید کرد

شواهد موثق نشان می‌دهد که طالبان۲۷ فرد غیرمسلح را در پنجشیر اعدام کرده‌اند

طالبان در نیمه ماه سپتامبر مدعی شدند که ۴۰ تن از نیروهای جبهه مقاومت را در پنجشیر کشته‌اند- WAKIL KOHSAR/ AFP

مرکز «تاب‌آوری اطلاعات» (Center for Information Resilience) که به مقابله با اطلاعات نادرست، افشای نقض حقوق بشر و مبارزه با رفتارهای آنلاین مضر برای زنان و اقلیت‌ها می‌پردازد، روز سه‌شنبه ۲۶ مهر (۱۸ اکتبر)، در گزارشی اعلام کرد که از طریق یک پروژه حقیقت‌یابی با عنوان «شاهدان افغان» توانسته است اطلاعات موثقی درباره اعدام ۲۷ تن از شهروندان پنجشیر به‌دست طالبان به جرم همکاری با جبهه مقاومت، جمع‌آوری کند. این سازمان همچنین قتل ۳۰ تن دیگر از اعضای جبهه مقاومت درنتیجه حملات طالبان را تایید کرد.

مسئولان پروژه «شاهدان افغان» در این سازمان غیرانتفاعی مستقر در بریتانیا، موفق شده‌اند ویدیوها و عکس‌های مربوط به اعدام‌ و شکنجه‌ افراد به‌دست طالبان در پنجشیر را راستی‌آزمایی کنند و با استفاده از تکنیک‌های منبع باز، صحت آن‌ها را تایید کرده‌اند.

در این گزارش آمده است: «ما فیلمی را که اعدام پنج مرد به‌ دست گروه طالبان در قله کوهی در منطقه پوچاوه را نشان می دهد، مکان‌یابی کردیم. همان پنج مرد را می‌توان در فیلم‌های قبلی مشاهده کرد که جنگجویان طالبان با دستان ازپشت بسته‌شده به بالای کوه می‌برند.»

مسئولان این پروژه افزوده‌اند که علاوه‌بر ویدیوی اعدام این پنج مرد، ویدیوهای دیگری نیز همان افراد طالبان حاضر در ویدیوی اعدام را نشان می‌دهد که سه مرد دیگر را در یک مکان غیرقابل‌شناسایی اعدام می‌‎کنند. در این گزارش آمده است: «دو مرد دیگر که ظاهرا پدر و پسرند، و در کنار دیواری تحت بازجویی قرار دارند نیز در یک ویدیوی دیگر در مکانی نامعلوم اعدام شده‌اند.»

مسئولان این مرکز همچنین مدعی شده‌اند که شواهد معتبری مبنی‌بر اعدام ۱۷ تن دیگر به‌دست طالبان در پنجشیر به‌ دست آورده‌اند که شامل تصاویر خیلی نزدیک می‌شوند، اما موقعیت جغرافیایی آن‌ها به‌ درستی مشخص نیست. این مرکز علاوه‌ بر این، کشته‌شدن ۳۰ تن دیگر را هم درنتیجه حمله طالبان به مواضع نیروهای مقاومت تایید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، برای نخستین‌بار در ۱۳ سپتامبر سال جاری ادعا کرد که نیروهای طالبان ۴۰ تن از نیروهای جبهه مقاومت را در شهرستان‌های رخه، دره و آبشار پنجشیر کشته‌ و بیش از یک‌صد تن دیگر را به اسارت گرفته‌اند. مجاهد جزئیات بیشتری درباره ماهیت یا شرایط کشته‌شدن این ۴۰ تن ارائه نکرد.

این ادعای مجاهد درست زمانی مطرح شد که فرماندهان محلی طالبان ویدیوی به‌اسارت‌گرفتن و اعدام یک فرمانده نیروهای جبهه مقاومت با دو پسر و همراهانش را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند. نشر این ویدیو واکنش دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان و دیگر نهادهای حقوق بشری بین‌المللی را برانگیخت. طالبان در مورد این ویدیو گفتند که درمورد صحت و سقم آن تحقیق می‌کنند.

با این حال، رهبری جبهه مقاومت ملی، ادعای ذبیح الله مجاهد درباره کشته‌شدن ۴۰ تن از نیروهای جبهه مقاومت را، اغراق‌آمیز خواند. علی میثم نظری، مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی، در آن زمان به خبرگزاری فرانسه گفت که تنها گروه کوچکی از نیروهای جبهه مقاومت که در ویدیو مشاهده می‌شوند، پس از اسارت به‌دست طالبان، کشته شده‌اند.

بیشتر از جهان