استیضاح وزیر صمت پس از ماه‌ها اعلام وصول شد

رئیسی گفته بود وزارت صمت بزرگ است و فاطمی‌امین نمی‌تواند آن را به‌خوبی اداره کند

طرح استیضاح فاطمی‌امین از زمستان ۱۴۰۰ مطرح شده بود- razavi.ir

همزمان با رای اعتماد مجلس به صولت مرتضوی، وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) دولت او به خط پایان نزدیک شد.

علی نیکزاد که صبح چهارشنبه ۲۷ مهرماه، ریاست صحن علنی مجلس را برعهده داشت، وصول استیضاح وزیر صمت را اعلام کرد و گفت که فاطمی‌امین حداکثر ۱۰ روز فرصت دارد تا برای ارائه «توضیح‌های لازم» به مجلس بیاید.

خبرگزاری برنا به نقل از علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، نوشت که جلسه بررسی استیضاح وزیر صمت روز هشتم آبان‌ماه برگزار می‌شود.

طرح استیضاح فاطمی‌امین از زمستان ۱۴۰۰ مطرح شده بود. او خرداد ۱۴۰۱ از مجلس کارت زرد گرفت و نهایتا در تیرماه،  طرح استیضاح او به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع شد، اما محمدباقر قالیباف و هیئت‌رئیسه مجلس با هدف حمایت از دولت رئیسی از اعلام وصول آن خودداری می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قالیباف در واکنش به درخواست استیضاح فاطمی‌امین، به‌صراحت گفت که هر سه قوه باید با یکدیگر «هماهنگ و هم‌افزا» باشند. او از نمایندگان خواست به رئیسی برای «اصلاحات ساختاری» در وزارت صمت و تقسیم آن به دو وزارتخانه «صنعت و معدن» و «بازرگانی» دو ماه مهلت دهند.

قالیباف ادعا کرد که استیضاح وزیر به‌معنای اختلاف دولت و مجلس نیست، اما تلاش کرد از استیضاح وزیر منتخب و پرحاشیه رئیسی جلوگیری کند. در همان زمان، علی بابایی کارنامی، نماینده ساری در مجلس، افشا کرد که «رئیسی شخصا از قالیباف خواسته است استیضاح فاطمی‌امین از دستور کار خارج شود».

ابراهیم رئیسی در خردادماه ۱۴۰۱ هم درحالی‌‌که انتقادها به عملکرد حجت‌الله عبدالملکی، وزیر پیشین کار، افزایش یافته بود، از وزیر پرحاشیه‌ خود خواست استعفا کند و از این طریق، دولت خود را از خطر استیضاح نجات داد؛ اما این راه‌حل درباره وزیر صمت کارساز نبود و نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم در نهایت، تصمیم گرفتند وزیر منتخب رئیسی را استیضاح کنند.

ناتوانی وزیر صمت در تنظیم بازار و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و ادامه آشفتگی در بازار خودرو از دلایل اصلی استیضاح فاطمی‌امین‌اند.

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده اصولگرای مدافع استیضاح فاطمی‌‌امین، پیش‌تر خطاب به او گفته بود که در صورت ماندن در وزارت صمت، به خود و مردم «خسارت‌ جبران‌ناپذیر» وارد می‌کند. این نماینده مجلس در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران، با اشاره به نقل‌قولی از رئیسی گفته بود: «رئیسی گفت چون وزارت صمت بزرگ است، فاطمی‌امین نمی‌تواند آن را خوب اداره کند.»