نگاه رسانه‌های جهان به خیزش سراسری مردم ایران؛ «فرصتی برای رستگاری»

گاردین: همان‌طور که درباره اوکراین اقدام‌های قاطع و روشنی انجام شد، اکنون زمان حمایت از مردم ایران در مبارزه علیه دیکتاتوری فرا رسیده است

خیزش سراسری مردم ایران که هر روز به شکلی متفاوت، ادامه می‌یابد، تحلیلگران و گزارشگران رسانه‌های بین‌المللی را به خود مشغول کرده است. رسانه‌های معتبر جهان در تازه‌ترین پوشش وقایع ایران، علاوه بر پرداختن به موضوع‌هایی مانند ارسال تجهیزات نظامی ایران به روسیه برای جنگ با اوکراین، مرگ اسرا پناهی ۱۶ساله بر اثر یورش نیروهای امنیتی و تبعات حضور الناز رکابی بدون حجاب اجباری در مسابقات سنگ‌نوردی، در تحلیل‌های خود، بر لزوم حمایت قاطع غرب از مردم معترض ایران تاکید کردند.

گاردین: از ایران هم مانند اوکراین حمایت شود

نشریه گاردین در گزارش خود درباره آنچه این روزها در ایران می‌گذرد، نامه‌ سرگشاده‌ای را بازتاب داد که برخی ایرانیان خارج از کشور امضا کرده‌اند. در این نامه، از کشورهای غربی خواسته می‌شود همان‌طور که بلافاصله از اوکراین حمایت کردند، از مردم ایران نیز پشتیبانی کنند.

این رسانه بریتانیایی نوشت: «گروهی برجسته از ایرانیان در تبعید شامل فعالان حقوق بشر، زندانیان سابق جمهوری اسلامی و خانواده‌ زندانیان سیاسی دوتابعیتی، از غرب خواسته‌اند برای کمک به آزادی‌خواهی ایرانیان بیشتر تلاش کند. تاکنون اتحادیه اروپا، ایالات متحده و بریتانیا اقدام‌هایی نمادین انجام داده‌اند. غرب مذاکرات با رژیم ایران برای توافق هسته‌ای را قطع نکرده و برای کاهش سطح روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی تصمیمی نگرفته است.»

به گزارش گاردین، این نامه سرگشاده با امضای ۷۷ نفر، رژیم جمهوری اسلامی را متهم می‌کند که از درون به شهروندانش حمله می‌کند؛ همان‌طور که روسیه از بیرون به اوکراین حمله می‌کند. این نامه به این دلیل قابل توجه است که جمعی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران را که اغلب از هم پاشیده و متفرق به نظر می‌رسند، گرد هم آورده است.

در بخش‌هایی از این نامه آمده است: «اعتراض‌ها فقط به دلیل مرگ امینی نیست؛ بلکه پیامد چهاردهه ظلم‌وستم است. جوانان ایرانی جسور و شجاع حاضر نیستند بیش از این تسلیم بی‌رحمی رژیم شوند. آن‌ها برای زندگی خود می‌جنگند و در همین حال، رژیم ایران با زندانی کردن، شکنجه و کشتار، با مردم خود دشمنی می‌کند... در این میان، کشورهای دموکراتیک موظف‌اند انتخاب کنند؛ آیا کنار ظالم خواهند بود یا با آن‌هایی‌اند که آزادی و عدالت را فریاد می‌زنند؟ همان‌طور که درباره اوکراین اقدام‌های قاطع و روشنی انجام شد، اکنون زمان حمایت از مردم ایران در مبارزه علیه دیکتاتوری فرا رسیده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فارن پالیسی: شانسی برای قرار گرفتن در سمت درست تاریخ

نشریه معتبر فارن پالیسی در گزارش خود درباره خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت، به این اشاره کرد که «بریتانیا و ایالات متحده آخرین دولت دموکراتیک ایران را سرنگون کردند و حالا حمایت از معترضان طرفدار دموکراسی فرصتی برای رستگاری است».

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «بریتانیا و ایالات متحده در سال ۱۹۵۳ (۱۳۳۲) در سمت اشتباه تاریخ قرار داشتند. اکنون آن‌ها این فرصت را دارند که در سمت درست تاریخ قرار گیرند. افزون بر ماجراهای پیش از انقلاب اسلامی، هنگامی که جنبش سبز در سال ۲۰۰۹ در ایران شکل گرفت، دولت اوباما از حمایت از معترضان ایرانی اجتناب کرد و در حالی که معترضان ایرانی خواستار شمرده شدن آرای خود بودند، باراک اوباما سکوت کرد و فقط سرکوب وحشیانه اعتراض‌ها را محکوم کرد. می‌بینیم که اوباما اذعان کرد که این یک اشتباه بود. به نظر می‌رسد جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، مصمم است این اشتباه را تکرار نکند و صریحا از تظاهرات‌کنندگان ایرانی حمایت کرده است. با این حال، کسانی در وزارت خارجه آمریکا از اتفاق‌های سال ۱۹۵۳ به عنوان استدلالی برای «دخالت نکردن» و فشار برای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند. این یک اشتباه غم‌انگیز خواهد بود.»

نویسنده گزارش فارن پالیسی ادامه می‌دهد: «ایرانیان چندین دهه به جمهوری اسلامی فرصت دادند تا خود را به صورت مسالمت‌آمیز اصلاح کند. ایرانی‌ها دو بار روسای‌جمهور میانه‌رو- محمد خاتمی و حسن روحانی- را با وعده اصلاحات در داخل و تنش‌زدایی با غرب انتخاب کردند. اما هر دو بار این انتخاب‌ها با شکست مواجه شدند. از این رو، اگر آمریکا، انگلستان و سایر امضاکنندگان برجام با ایران به توافق برسند و تحریم‌های رژیمی را که مشروعیت خود را از دست داده است کاهش دهند، خیانت فاحشی به ایرانیان خواهد بود.»

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: «اکنون توافق هسته‌ای‌ با جمهوری اسلامی، سال ۲۰۲۲ را در تاریخ کمتر از سال ۱۹۵۳ بدنام نخواهد کرد. ایرانی‌ها مانند ۷۰ سال پیش، مداخله انگلستان و آمریکا در ایران را نمی‌خواهند بلکه آن‌ها این بار از انگلستان و آمریکا می‌خواهند کنار مردم ایران بایستند و برای دستیابی به آزادی گرانبهایی که مصدق آرزوی آن را داشت، مبارزه کنند.»

به نوشته فارن پالیسی، تعلیق مذاکرات هسته‌ای پیامی روشن به تهران خواهد فرستاد: اینکه تا زمانی که رژیم با معترضان وحشیانه رفتار می‌کند، معامله‌ آن با قدرت‌های غربی مانند قبل نخواهد بود.

سی‌ان‌ان: دشواری‌های درمان معترضان مجروح

سی‌ان‌ان در گزارش تازه خود درباره اعتراض‌های گسترده ضدجمهوری اسلامی، به این موضوع پرداخت که «پزشکان ایرانی برای درمان معترضان مجروح، خود را به خطر می‌اندازند».

در این گزارش به نقل از یک پزشک ۳۰ ساله ایرانی با نام مستعار آرش آمده است: «هر بار که تظاهراتی برگزار می‌شود، موجی از مردم را می‌بینیم که برای مداوا به بیمارستان‌‌ها می‌آیند. معترضانی که بر اثر برخورد خشن نیروهای امنیتی مجروح شده باشند، اغلب به اورژانس بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند. با اینکه تعداد کمی از کسانی که به معالجه‌ نیاز دارند، به طور علنی حضور می‌گویند که در تظاهرات بوده‌اند، ماهیت جراحات آن‌ها از جمله زخم‌های ناشی از گلوله و کبودی با باتوم نشانه‌هایی‌اند که به راحتی قابل‌مشاهده‌اند. کمک به این مجروحان بدون اطلاع دادن به نهادهای قانونی ممکن است پزشک را با مشکلاتی مواجه کند. گاهی در میان مراجعه‌کنندگان، پلیس‌ مخفی‌ها هم حضور دارند که گاه شناسایی آنان دشوار است اما من در شناسایی افسران مخفی حکومتی ماهر شده‌ام و تمام تلاشم را می‌کنم که با آن‌ها همکاری نکنم. یا به آن‌ها از مراجعه‌کنندگان اسامی جعلی می‌دهم و گاه قاطعانه از همکاری با آن‌ها امتناع می‌کنم.»

در ادامه این گزارش آمده است: «آرش تنها یکی از پزشکان ایرانی است که با کمک به معترضان، چه معالجه آن‌ها در تظاهرات و چه اعلام نکردن هویت آن‌ها به ماموران در بیمارستان، احتمالا جانشان را به خطر می‌اندازند. اهمیت کار آن‌ها اینجا است که با توجه به اینکه مقام‌های ایرانی به طور فزاینده‌ در تلاش‌اند اعتراض‌ها را با سرکوب‌های وحشیانه و برخورد با معترضان خاموش کنند، بسیاری از مردم به کمک پزشکان نیاز دارند.»

نویسنده این گزارش در بخش دیگری تاکید می‌کند: «بسیاری از معترضان ترجیح می‌دهند به بیمارستان مراجعه نکنند و از پزشکانی کمک بگیرند که در فضای مجازی فعالیت دارند. یکی از این پزشکان می‌گوید روزانه بیش از ۵۰۰ پیام همراه با عکس بدن‌هایی که گلوله خورده‌اند، دریافت می‌کند.»