کارزار اخراج سفرای ایران از مرز ۳۸۰ هزار امضا عبور کرد

امیدواری‌ها برای رسیدن امضاها به یک میلیون تا روز برگزاری تجمع ایرانیان در برلین افزایش یافته است

کارزار اینترنتی درخواست از سران هفت کشور صنعتی جهان (گروه جی۷) برای اخراج سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در کمتر از چهار روز، از مرز ۳۸۰ هزار امضا عبور کرد.

اعضای گروه ایرانیان مدافع عدالت و حقوق بشر عصر یکشنبه، ۲۴ مهر، با انتشار دادخواستی در وب‌سایت‌ بین‌المللی Change.org، نگرانی عمیق خود را از وقایع پنج هفته گذشته در ایران اعلام کردند‌ و از کشورهای عضو گروه جی۷ شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات‌متحده آمریکا و کانادا، خواستند در اعتراض به «رفتار غیرقانونی و غیرانسانی» با معترضان در ایران، سفرای جمهوری اسلامی و نمایندگان آن‌ها را از سازمان‌های بین‌المللی اخراج کنند.

امضاکنندگان دادخواست ضمن اشاره به «گزارش تکان‌دهنده از صدای تیراندازی و وقوع آتش‌سوزی در زندان اوین»، تاکید کردند که جان بسیاری از زندانیان سیاسی، فعالان مدنی، هنرمندان، نمایندگان اقلیت‌های مذهبی و قومی، فعالان کارگری و زندانیان دوتابعیتی به دلیل مخالفت با حکومت، به‌شدت در خطر است. آنان از کشورهای صنعتی جهان خواستند که «باقاطعیت و بی‌پرده»، آزادی زندانیان در ایران را مطالبه کنند.

فعالان حقوق بشر در این نامه، به «سرکوب خشونت‌آمیز و بی‌رحمانه» اعتراض‌هایی که با قتل مهسا امینی آغاز شد و به «مرگ‌ها، جراحت‌ها و بازداشت‌های بی‌شمار» انجامید، اشاره کردند و افزودند: «واضح است که رژیم اسلامی در ایران می‌خواهد به خشونت غیرانسانی علیه شهروندان خود ادامه دهد و آن را تشدید کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دادخواست اینترنتی را کاوه شهروز، وکیل و فعال حقوق بشر ساکن کانادا، هم‌زمان با آغاز پنجمین هفته خیزش سراسری مردم علیه حکومت ایران، راه‌اندازی‌ کرد. او روز سه‌شنبه، ۲۶ مهر، در توییتی نوشت که گاهی به «خوش‌بینی» خود برای سقوط رژیم شک می‌کند اما وقتی ویدیو اعتراض‌های مردمی در خیابان را می‌بیند، امیدوار می‌شود. او می‌گوید گام بعدی این کارزار تحریم خانواده‌ وابستگان جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی است.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌ جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، یکی از نخستین کسانی بود که با انتشار متن کارزار اخراج سفرای جمهوری اسلامی در حساب کاربری‌ خود، از ایرانیان دعوت کرد آن را امضا کنند.

در ابتدا، هدف نهایی این کارزار جمع‌آوری ۲۰۰ هزار امضا بود اما اکنون با گذشت کمتر از چهار روز، شمار امضاها از مرز ۳۸۰ هزار فراتر رفته است و بسیاری امیدوارند که تا روز شنبه که تجمع بزرگ ایرانیان در برلین برگزار می‌شود، به یک میلیون امضا هم برسد.

ایرانیان ساکن اروپا و دیگر کشورهای خارجی روز شنبه ۳۰ مهر (۲۲ اکتبر) به دعوت حامد اسماعیلیون، در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت ایران در برلین تجمع می‌کنند.

کارزار اخراج سفرای جمهوری اسلامی حمایت و پشتیبانی برخی از چهره‌های برجسته و شناخته‌شده را در پی داشت؛ سردار آزمون، عضو تیم ملی فوتبال ایران، با انتشار علامت پیروزی زیر پست حامد اسماعیلیون در اینستاگرام، از این کارزار دفاع کرد.

شاهزاده رضا پهلوی نیز ضمن حمایت از این کارزار از ایرانی‌ها خواست که آن را امضا کنند. او در حساب کاربری خود نوشت: «این طومار آنلاین نمونه دیگری‌ است تا قدرت و تاثیر بزرگ خود را به کار گیرید و دموکراسی‌های پیشرو جهان را به اقدام عملی برای آزادی و دموکراسی در ایران وادار کنید.»

کارزار حذف ایران از جام جهانی قطر و بازی‌های المپیک نیز اکنون در حال رسیدن به ۳۴ هزار امضا است. امضاکنندگان این دادخواست با اشاره به تهدید ورزشکاران معترض در یک ماه گذشته، از کمیته بین‌المللی المپیک و فدراسیون جهانی فوتبال خواسته‌اند به دلیل برخوردهای خشونت‌آمیز با مردم و تهدید ورزشکاران معترض، جمهوری اسلامی را از رقابت‌های جهانی حذف کنند زیرا به گفته آنان، «رژیم وحشی ایران» در عین حال که سرکوب ورزشکاران و مردم بی‌گناه را ادامه می‌دهد، تلاش خواهد کرد از ورزش و جام جهانی فوتبال برای «نمایش وحدت و صلح» بهره‌برداری کند.