به یاد ژنرال رازق، فرمانده برجسته پلیس قندهار در چهارمین سالگرد ترورش

ژنرال رازق در حالی که کنار ژنرال میلر، فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان، ایستاده بود، ترور شد

فرمانده رازق چهار سال پیش در حالی که کنار ژنرال میلر ایستاده بود ترور شد- AFP/JAVED TANWEER

شماری از فعالان سیاسی افغان در سالگرد ترور ژنرال عبدالرازق، فرمانده متنفذ پلیس قندهار، ضمن گرامیداشت یاد او، بر لزوم وحدت مردم افغانستان برای مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

ژنرال رازق چهارسال پیش، در حالی که کنار ژنرال میلر، فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان، ایستاده بود، ترور شد. فرد مهاجم بدون آنکه آسیبی به فرمانده آمریکایی برساند، تفنگ خود را رو به این فرمانده میهن دوست و پرنفوذ قندهاری نشانه گرفت. 

شماری از سیاستمداران افغان در نشستی مجازی که برای گرامیداشت یاد ژنرال رازق، فرمانده پیشین پلیس قندهار، برگزار شد، درباره او سخن گفتند و از خدمات او یاد کردند.  

با آنکه طالبان مسئولیت ترور ژنرال رازق را به عهده گرفتند، رئیس سازمان امنیت ملی در آن زمان استخبارات منطقه را مسئول قتل او دانست.

محمد یونس قانونی، معاون پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان و رئیس پیشین مجلس نمایندگان در دولت حامد کرزی، ژنرال رازق را یک نظامی توانا و با درایت توصیف کرد و گفت: «ژنرال رازق با آنکه بسیار جوان بود، در زمانی کوتاه توانست روابط عمیق سیاسی با سیاستمداران ایجاد کند و با استعداد فوق‌العاده‌ای که داشت، استان قندهار را که پایگاه سنتی طالبان بود، اداره می‌کرد.»

قانونی افزود: «ژنرال رازق شخصیتی ملی و وطن‌دوست و سخت‌کوش بود. او توانست با برقراری رابطه با افراد و شخصیت‌ها در سراسر افغانستان یک اندیشه بزرگ ملی را مطرح کند و این کار او را به شخصیتی محبوب نه تنها در جنوب بلکه در شمال، شرق و غرب تبدیل کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی، هم فرمانده رازق را یک شخصیت ملی و مدافع مردم افغانستان دانست و ترور او را یک ضایعه برشمرد و تصریح کرد که طالبان در طول این سال‌ها، بسیاری از شخصیت‌های ملی افغانستان را حذف کردند یا به آن‌ها آسیب رساندند.

محقق افزود: «طالبان در افغانستان جنایت می‌کنند اما مسئولیت جنایت‌های خود را به گردن گروه‌های دیگر می‌اندازند.»

عطا محمد نور، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در نشست سالگرد ترور فرمانده رازق، نیز او را یک شخصیت وطن‌دوست و برجسته دانست و تاکید کرد که اگر جامعه جهانی کنار مردم افغانستان قرار نگیرد، اوضاع در افغانستان بدتر خواهد شد. نور افغانستان را «در میان آتش» توصیف کرد و گفت: «این آتش زبانه خواهد کشید و منطقه و جهان را فرا خواهد گرفت.»

او از جامعه جهانی خواست به شکل‌گیری یک حکومت مردم‌سالار در افغانستان کمک کند.

تمامی کسانی که در این نشست مجازی شرکت کرده بودند بر لزوم اتحاد و یکپارچگی برای مبارزه با افراط‌گرایی تاکید کردند.

ژنرال رازق، فرمانده پلیس قندهار، ۱۸ اکتبر ۲۰۱۸، دو روز پیش از انتخابات مجلس افغانستان، ترور شد. در آن روز، ژنرال میلر، فرمانده کل نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، برای ملاقات با فرمانده رازق، به قندهار رفته بود تا درباره تامین امنیت انتخابات در این استان با او گفت‌وگو کند. پس از پایان این دیدار، فرمانده رازق ژنرال میلر را تا هلی‌کوپتری که قرار بود او را به کابل ببرد بدرقه کرد اما در این زمان، جوانی که گفته می‌شد به‌تازگی به جرگه محافظان این فرمانده پیوسته بود، به سوی وی آتش گشود.

فرمانده رازق در اثر برخورد چهار گلوله به قلب، شکم و پا درجا کشته شد. در این حمله، رئیس امنیت و فرمانده گردان و دو نظامی آمریکایی نیز جان باختند. فرماندار قندهار نیز در این حمله به‌شدت زخمی شد اما ژنرال میلر نجات یافت و گفته شد که او هدف این حمله نبوده است. با این حال این بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی که شاهد مستقیم سوءقصد به جان این فرمانده برجسته پلیس افغانستان بود، تاکنون در مورد ترور ژنرال رازق صحبت نکرده است.