طالبان با حمله انتحاری جواب میلر را دادند

فرمانده ناتو به طالبان در مورد کاهش خشونت هشدار داده بود

پلیس امنیت افغانستان در محل حملات انتحاری طالبان در ماه مارس ۲۰۱۷- SHAH MARAI / AFP

صبح روز چهارشنبه یک حمله‌کننده انتحاری، جلیقه مواد منفجره خود را در میان غیرنظامیان در حاشیه جنوبی شهر کابل منفجر ساخت. این حادثه در منطقه ریشخور و در نزدیکی پادگان نیرو‌های ویژه ارتش افغانستان که مرکز عملیات‌های خاص نیز است، انجام گرفت. مسئولان وزارت کشور گفته‌اند که در اثر آن حادثه سه غیرنظامی کشته شده و نزدیک به ۲۰ تن زخمی شده‌اند. مسئولان در پادگان عملیات‌های خاص نیرو‌های ویژه ارتش افغانستان همچنین گفته‌اند که حادثه کمی دورتر از نخستین در ورودی آن پادگان رخ داده است. این نخستین حمله انتحاری پس از توافق صلح میان طالبان و دولت امریکا است که در اسفند ماه سال گذشته به امضا رسید. طبق آن توافق، طالبان وعده داده بودند که هرگونه حملات انتحاری را متوقف خواهند کرد. هرچند هنوز کسی مسئولیت این حمله انتحاری را بر عهده نگرفته است، اما این گونه حملات معمولا توسط طالبان انجام می‌گیرد. از این گذشته، فرمانده نیرو‌های ناتو در افغانستان روز سه شنبه از همین محل به طالبان هشدار داده بود.

آیا طالبان جواب فرمانده ناتو را با حمله انتحاری دادند؟ 

روز سه‌شنبه ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیرو‌های ناتو در افغانستان، به طالبان هشدار داد که در صورتی که خشونت را در افغانستان کاهش ندهند، با واکنش نیرو‌های ناتو رو‌به‌رو خواهند شد. ژنرال اسکات میلر که همراه با اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان، به پادگان عملیات‌های خاص نیرو‌های ویژه ارتش به منطقه ریشخور رفته بود، گفت: «اگر طالبان به خشونت‌ها ادامه دهند، باید منتظر پاسخ نیز باشند. خشونت‌ها را باید کاهش دهند و این کاهش به رهبری سیاسی تمامی جناح‌ها فرصت خواهد داد تا یک راه صلح‌آمیز در پیش گیرند.»

به نظر می‌رسد که گروه طالبان با انجام حمله انتحاری بر همین پادگان، خواسته است تا پیام مخالفت خود را با کاهش خشونت به فرمانده ناتو انتقال دهد. به گفته مقام‌های وزارت دفاع افغانستان، طالبان پس از امضای توافق صلح با امریکا، به جای آن که خشونت‌ها را در افغانستان کاهش دهند، آن را افزایش نیز داده‌اند. طبق آماری که وزارت دفاع افغانستان به نشر رسانده است، در پی توافق صلح، طالبان بیش از سه هزار حمله بر مواضع دولت افغانستان انجام داده‌اند که در اثر این حملات بیش از ۸۰۰ شهروند غیرنظامی افغانستان کشته یا زخمی شده‌اند. همچنین، تلفات نظامیان افغان نیز افزایش داشته است. تنها در دو هفته گذشته بیش از ۱۵۰ نظامی افغان در اثر حملات طالبان کشته شده‌اند. 

در عین حال، مقام‌ات وزارت دفاع می‌گویند که تلفات طالبان بیش از تلفات نیرو‌های نظامی افغانستان بوده است. به همین دلیل، نیرو‌های نظامی و امنیتی افغانستان از حالت دفاع، به حالت «دفاع فعال» تغییر وضعیت داده‌اند. پس از امضای توافق صلح و آتش‌بس یک هفته‌ای، نیرو‌های امنیتی افغان وارد وضعیت دفاع شدند. به آنان تفهیم شد که در صورت حمله دشمن، تنها حق دفاع دارند و نیاز به حمله متقابل نیست. این وضعیت باعث شد تا طالبان با حملات مستمر، تلفاتی به نیرو‌های امنیتی وارد کنند. به همین دلیل، مقامات امنیتی اکنون وضعیت دفاعی را به وضعیت دفاع فعال تغییر داده‌اند. در این وضعیت، در صورت حمله دشمن، نیرو‌های امنیتی میتوانند در کنار دفاع به حمله متقابل هم بپردارند. یا در صورت دریافت گزارش از آمادگی دشمن برای حمله، پیش‌دستی کنند و به حمله پیش‌گیرانه اقدام ورزند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با تمام این أحوال، به نظر می‌رسد که طالبان هیچ علاقه‌ای به کاهش خشونت‌ها در افغانستان ندارند. با آن که دولت افغانستان بار‌ها از طالبان خواسته است تا برای ایجاد یک چشم‌انداز مثبت در زمینه مذاکرات صلح، خشونت‌ها را کاهش دهند، اما این درخواست هر بار رد شده است. طالبان حتی درخواست سازمان ملل متحد را برای آتش‌بس برای ایجاد امکان مبارزه بهتر با ویروس کرونا، و نیز درخواست دولت افغانستان و ناتو را برای آتش‌بس در ماه رمضان، نیز رد کرده‌اند. در چنین وضعیتی، تنها چاره کار تشدید حملات علیه گروه طالبان است. تجربه فشار عملیاتی بیش از حد بر طالبان در طول سه سال گذشته، نشان داد که این گروه تنها در صورتی که زیر فشار قرار بگیرند، حاضر به تمکین می‌شوند. توافق صلح و توافق برای مذاکره با دولت أفغانستان، تنها به دلیل تلفات بالایی بود که طالبان در اثر حملات هوایی و عملیات زمینی دادند و در پی وعده‌های دولت آمریکا، حاضر به مذاکره شدند. طالبان با این تصور که پس از توافق صلح دیگر هیچ گونه تعرضی از سوی نیرو‌های امریکایی علیه آنان صورت نخواهد گرفت، هرگونه تعامل با دولت افغانستان را مردود می‌شمارند. حال نیز تشدید حملات علیه این گروه، می‌تواند دوباره آنان را به میز مذاکره و حتی آتش‌بس برگرداند.  

بیشتر از