کیهان: برخی انیمیشن‌های کودکان بی‌حجابی را ترویج می‌کنند

علی خامنه‌ای پیش‌تر در پاسخ به سوالی گفته بود که رعایت حجاب در انیمیشن‌ها هم لازم است

انیمیشن‌های ساخت ایران با اینکه مخاطب کودک دارند، همواره با در نظر گرفتن مسئله حجاب اجباری ساخته شده‌اند - rasekhoon

همزمان با خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی که در مخالفت با حجاب اجباری آغاز شد و ابعاد وسیعی پیدا کرد، روزنامه کیهان، ارگان رسانه‌ای زیرمجموعه علی خامنه‌ای، خواستار رعایت کامل حجاب در انیمیشن‌های ساخت صداوسیما شد.

به گفته این روزنامه، برخی انیمیشن‌سازان تلویزیون به دلیل اینکه حجاب را باور ندارند، در آثار خود «بدحجابی» را ترویج و شخصیت‌های زن را طوری طراحی می‌کنند که «بخشی از موهای جلو و پشت سرشان از زیر روسری و شال بیرون بیاید».

انتقاد روزنامه تحت نظر علی خامنه‌ای به انیمیشن‌هایی است که از شبکه‌های ۲، ۵، آموزش، پویا و نهال برای گروه سنی کودک و نوجوان پخش می‌شوند؛ زیرا از نگاه این روزنامه، انیمیشن برای این رده سنی جذاب‌ترند و به همین دلیل باید از طریق آن‌ها «عفاف و حجاب» را در میان کودکان ترویج کرد.

شمار زیادی از برنامه‌های صداوسیما برای تامین نظر حکومت با چنین رویکردی ساخته می‌شوند؛ با این حال چنین به نظر می‌رسد که برخی انیمیشن‌ها انتظارهای حاکمیت در زمینه ترویج حجاب را برآورده نکرده‌اند؛ «پهلوانان»، «پیامبران»، «افسانه آرش»، «شکرستان» و «ماه تی‌تی» برنامه‌هایی‌اند که روزنامه کیهان آن‌ها را به ترویج بدحجابی متهم کرده است؛ چرا که در این انیمیشن‌ها، بخشی از موها و گردن شخصیت‌های زن بیرون است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق ادعای این روزنامه، زنان انیمشین پهلوانان به سبک ستاره‌ها شال بر سر دارند و این مجموعه «مروج تمام‌عیار بدحجابی برای مخاطبان دختر» است. از نظر کیهان، حجاب زنان مجموعه پیامبران هم«نصفه‌و‌نیمه» است.

ارگان رسانه‌ای وابسته به علی خامنه‌ای تولید چنین برنامه‌هایی را ناشی از خلا قانونی و فقدان خطوط قرمز در طراحی حجاب برای مخاطبان کودک می‌داند و می‌نویسد: «نبود قانون‌گذاری و تعیین خطوط قرمز برای سازندگان پویانمایی در صداوسیما در زمینه حدود حجاب در طراحی شخصیت دختران و زنان در محیط بیرون خانه و جلو نامحرم از دلایل مهم ساخت آثاری است که در آن رسما بدحجابی ترویج می‌شود.»

علی خامنه‌ای پیش‌تر در پاسخ به سوالی درباره الزام رعایت حجاب در تولید انیمیشن گفته بود: «اگرچه حفظ حجاب فی‌نفسه لازم نیست، لکن به لحاظ تبعات ترک آن، رعایت حجاب در پویانمایی هم لازم است.»

در طول سال‌های پس از انقلاب، انیمیشن‌های ساخت ایران با اینکه مخاطب کودک دارند، همواره با در نظر گرفتن مسئله حجاب اجباری ساخته شده‌اند و شخصیت‌های زن این آثار با اینکه واقعی نیستند، محجبه‌اند. جمهوری اسلامی ایران می‌کوشد از طریق برنامه‌های صداوسیما باورهای ایدئولوژیک مدنظر خود از جمله حجاب اجباری را به کودکان تحمیل کند.