خیزش سراسری مردم؛ فراخوان تجمع بزرگ کشوری همزمان با زادروز ستارخان

جوانان محلات شهر تبریز از اهالی تبریز و دیگر شهرهای ایران خواسته‌اند روز ۲۸ مهر، هم‌زمان با زادروز ستارخان، به خیابان‌ها بیایند

اعتراض‌های خیابانی، دانشجویی و دانش‌آموزی در تهران و ده‌ها شهر دیگر ایران روز یکشنبه، ۲۴ مهر و در پنجمین هفته از خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی ایران نیز ادامه داشت.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، صبح دوشنبه، ۲۵ مهر، آمار کشته‌شدگان را ۲۴۱ تن اعلام کرد. از این میان، ۳۲ تن از قربانیان کودکان زیر ۱۸ سال بوده‌اند. برآوردها نشان می‌دهد که تاکنون بیش از هفت هزار و ۸۰۰ نفر در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده‌اند که هویت ۷۷۸ تن از آنان احراز شده است. شمار دانشجویان بازداشتی نیز ۱۷۷ نفر است. در حال حاضر، ۷۹ دانشگاه در ایران به اعتراض‌ها پیوسته‌اند و تعداد شهرهای معترض نیز به ۱۱۴ شهر افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در دور جدید اعتراض‌های مردمی ایران که از روز ۲۶ شهریور و پس از کشته‌ شدن مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد، تاکنون ۴۷۲ تجمع اعتراضی شهری و دانشگاهی در ایران برگزار شده است.

مناطق مختلفی از پایتخت ایران روز و شامگاه یکشنبه صحنه برگزاری تجمع‌های اعتراضی مردم و درگیری با ماموران حکومتی و گارد ویژه بودند. حمله ماموران امنیتی به مردم معترض در محله نازی‌آباد تهران و پرتاب گاز اشک‌آور به آتش گرفتن خانه یکی از اهالی منجر شد.

مردم تهران در خیابان‌های کاشانی و شریعتی تهران نیز تجمع کردند و در بسیاری از نقاط تهران، سر دادن شعارهای شبانه علیه علی خامنه‌ای و حکومت ایران از پشت‌بام‌ها و پنجره‌ها نیز تا پاسی از شب ادامه داشت. همچنین تجمع بزرگی با حضور شمار زیادی از مردم در شهرک اکباتان برگزار شد و معترضان شعارهایی مانند «سپاهی داعشی، تا کی کودک‌کشی» سر دادند.

تجمع اعتراضی مردم در بازار بلورفروشان واقع در منطقه شوش تهران نیز با پرتاب گاز اشک‌آور و تیراندازی ماموران به سوی مردم به خشونت کشیده شد. در ویدیوها و تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شدند، تعطیلی کامل مغازه‌ها و درگیری میان ماموران و معترضان مشهود است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی در دیگر شهرهای ایران نیز ادامه یافت؛ ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی و گزارش‌های محلی از برگزاری تجمع‌های خیابانی در استان‌هایی مانند آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، فارس، یزد، اصفهان و البرز حکایت دارد. همچنین بر اساس گزارش‌های محلی از شهرهای کیش، مسجدسلیمان و یزد، تجمع‌های اعتراضی در این مناطق تا نیمه‌های شب ادامه داشت.

اعتراض‌های دانشجویی و دانش‌آموزی

با وجود جو شدید امنیتی در دانشگاه‌ها و تهدید مستمر دانشجویان معترض، تجمع‌های اعتراضی دانشجویان روز یکشنبه نیز ادامه یافت و هزاران دانشجو در سراسر ایران علیه حکومت و علی خامنه‌ای شعار دادند.

در تهران، دانشجویان دانشگاه‌های شریعتی، سوره، شهید بهشتی، تهران و خوارزمی با سر دادن شعارهایی مانند «بسیجی ساندیس‌خور، آخرشه خوب بخور»، «تهران شده بازداشتگاه، اوین شده کشتارگاه» و «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» تجمع اعتراضی برگزار کردند. تجمع‌های مشابهی نیز در دانشگاه‌های تبریز، مازندران، بابل، مشهد، کرج، شهرکرد، گیلان و اردبیل برگزار شد.

اعتراض‌های دانش‌آموزی نیز که از هفته سوم خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی آغاز شده بود، در هفته پنجم ابعاد جدیدی یافت؛ ویدیوها در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تجمع‌های دانش‌آموزی روز یکشنبه هم در شهرهای مختلف ادامه داشتند. هم‌زمان، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو خبر داد که ماموران امنیتی دست‌کم پنج دانش‌آموز را در استان کردستان ربوده‌‌اند. بر اساس این گزارش، ماموران حکومتی به دبیرستان دخترانه سمیه در شهرستان سروآباد هجوم بردند و پنج دختر دبیرستانی را به دلیل شعارنویسی بازداشت کردند؛ از این میان، یک نفر پس از ضرب‌وشتم شدید، آزاد شد اما از سرنوشت چهار دختر دیگر خبری در دست نیست.

خشونت علیه کودکان در مدارس در حالی ادامه دارد که یوسف نوری، وزیر آموزش‌ و پرورش جمهوری اسلامی، مدعی شد که «از گل نازک‌تر» به دانش‌آموزان گفته نمی‌شود؛ ادعایی که ماجرای دبیرستان اردبیل و خشونت علیه دانش‌آموزان بی‌اساس بودن آن را اثبات می‌کند. برخی کاربران در فضای مجازی نیز خبر داده‌اند که مدیران تعدادی از مدارس کتاب‌های دانش‌آموزان را نگاه می‌کنند و اگر عکس خمینی و خامنه‌ای از ابتدای کتاب‌ها پاره شده باشد، آنان را تنبیه، اخراج یا به نهادهای امنیتی معرفی می‌کنند.

با وجود سرکوب شدید معترضان همچنان فراخوان‌هایی برای پیوستن به اعتصاب‌ها و برگزاری تجمع‌ در شهرهای مختلف منتشر می‌شود؛ کارگران نیشکر هفت‌تپه قصد دارند روز سه‌شنبه، ۲۶ مهر، تجمع اعتراضی برگزار کنند. جوانان محلات شهر تبریز هم از اهالی تبریز و دیگر شهرهای ایران خواسته‌اند روز ۲۸ مهر، هم‌زمان با زادروز ستارخان، به خیابان‌ها بیایند. در این فراخوان آمده است: «ما روز ۲۸ مهر نشان خواهیم داد وارثان برحق پرچم آزادی ایران در سیاه‌ترین روزهای استبدادیم.»