رئیس وزیران طالبان حکم بررسی پرونده‌های زندانیان پنجشیری را صادر کرد

طبق اطلاعات منابع خبری نظامی هم‌اکنون بیش از ۵۰۰۰ پنجشیری زندانی‌اند

کمیسیون شش نفری طالبان را ندا محمد ندیم استاندار طالبان در کابل رهبری خواهد کرد- عکس از آژانس باختر

طالبان ۱۴ ماه پس از تسلط بر کشور و زندانی کردن هزاران پنجشیری به اتهام مخالفت با رژیم خود، سرانجام حکم بررسی پرونده‌های این زندانیان را صادر کردند.

آژانس خبری باختر وابسته به رژیم طالبان، روز یکشنبه، ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر)، اعلام کرد که ملا محمد حست، رئیس وزیران رژیم طالبان، کمیسیونی برای بررسی دوباره تمامی پرونده‌های افرادی که در جریان عملیات‌های این گروه در پنجشیر گرفتار شده‌اند، تشکیل داده است. طبق این حکم، این کمیسیون شش عضو دارد که ملا ندا محمد ندیم، استاندار طالبان در کابل، آن را اداره خواهد کرد.

آژانس باختر نوشته است که این افراد در زندان‌های کابل محبوسند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته پیش نیز منابعی از کشته شدن عبدالحمید و صلاح‌الدین، پس از بازداشت به دست ماموران طالبان، خبر دادند. این دو جوان پنجشیری پس از شکنجه‌های شدید به قتل رسیدند، و طالبان به خانواده‌های آنان گفتند که اجساد آن‌ها را از بیمارستان تحویل بگیرند.

در همین حال، منابع خبری از منطقه «جیر علی» شهرستان دره به  ایندیپندنت فارسی می‌گویند که دو تن از جوانان ساکن این منطقه نیز حدود دو هفته پیش در کابل به دست طالبان بازداشت شده‌اند و تاکنون از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.

این دو جوان که از افسران نیرو‌های ویژه حکومت پیشین بودند، در تپه وزیراکبرخان کابل بازداشت شده‌اند.

یک منبع خبری دیگر نیز به ایندیپندنت فارسی گفت که یکی از نزدیکان او که ۱۰ ماه در زندان طالبان در ریاست ۴۰ امنیت محبوس بوده است، گفته است که در تمامی این ۱۰ ماه شکنجه می‌شده است.

او گفته است که هنگامی که با فرزندانش برای گرفتن شناسنامه به دفتر صدور شناسنامه در کابل رفته بود، از سوی طالبان به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی بازداشت شد و طالبان با شکنجه‌های مداوم، وادارش کردند تا زیر شکنجه به اعتراف دروغین تن دهد و برای نجات از شکنجه، اقرار کند که با جبهه مقاومت همکاری می‌کرده است. این مرد گفته است که پس از ۱۰ ماه، سرانجام او را نزد قاضی بردند و محاکمه کردند، و وقتی که توانست ماجرا را برای قاضی شرح دهد، قاضی حکم به برائت او داده و آزادش کرده است.

طالبان در هفته گذشته نیز حدود ۲۰۰ تن از مردان پنجشیری را در پنجشیر و کابل بازداشت کردند. ۱۰۰ تن از این افراد، پس از آن بازداشت شدند که انفجار یک مین در شهرستان رخه یک طالب را به قتل رساند و چهار طالب دیگر را زخمی کرد. ساکنان محل می‌گویند که یکی افراد طالبان آن مین را جاسازی کرده بود، اما ماموران این گروه مردم را به اتهام سوءقصد به طالبان بازداشت کردند. 

حدود ۴۰ شهروند دیگر نیز پنجشنبه گذشته در شهرستان آبشار، پس از آنکه دو طالب به سوی یکدیگر تیراندازی کردند و یکی از آنان زخمی شد، بازداشت شدند. سپس، هنگامی که طالب زخمی به هوش آمد و به ماموران گفت که بر اثر تیراندازی دوستش زخمی شده است، طالبان بازداشت‌شدگان را آزاد کردند.

یکی از کسانی که پس از چندین ماه از زندان طالبان آزاد شده است، به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان هنگام شکنجه به او می‌گفتند، «شما پنجشیری‌ها سرکش و مغرورید و ما شاخ شما را می‌شکنیم، غرورتان را می‌شکنیم». او می‌افزاید که طالبان با زندانی کردن و شکنجه مردان پنجشیر، می‌خواهند آنان را به افرادی سربه‌زیر و فرمانبردار بدل کنند.

طالبان در یک سال گذشته با نیرو‌های جبهه مقاومت ملی در پنجشیر درگیر بوده‌اند. منابعی می‌گویند که هر بار که در این درگیری‌ها به طالبان تلفات وارد شده است، آنان به بازداشت اهالی محل در پنجشیر، یا شهروندان پنجشیری در کابل، دست زده‌اند.

بر اساس اطلاعات منابع خبری نظامی، هم‌اکنون بیش از ۵۰۰۰ تن از شهروندان پنجشیری در زندان‌های پل چرخی، ریاست ۴۰ امنیت طالبان، بیمارستان معتادین در اردوگاه «فینیکس»، و زندان بگرام زندانی‌اند.

بیشتر از جهان