طالبان ۳۲ خانواده را در دره و پریان پنجشیر کوچ اجباری دادند

طالبان خانه‌های این شهروندان را به پاسگاه نظامی تبدیل کردند

 جبهه مقاومت می‌گوید، این خانواده‌ها با این جبهه رابطه ندارند - AFP/Wakil Kohsar

جبهه مقاومت ملی از ادامه کوچ اجباری ساکنان پنجشیر به دست طالبان خبر داد. چند تن از اعضای این جبهه روز یکشنبه، ۶ شهریور ۱۴۰۱ (۲۸ اوت)، به  ایندیپندینت فارسی گفتند که طالبان در کمتر از دو هفته اخیر ده‌ها تن از ساکنان شهرستان دره را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت بازداشت و شکنجه کرده‌اند و خانواده‌های آنان را از پنجشیر بیرون رانده‌‌اند. 

به گفته اعضای این جبهه، طالبان ۳۲ خانواده را از شهرستان‌های دره و پریان به زور کوچانده‌اند. ۲۷ خانواده از شهرستان دره و پنج خانواده از روستای کریپتاپ شهرستان پریان بیرون رانده شده‌اند و به ۱۲ خانواده دیگر در پریان نیز گفته شده است که باید خانه‌های خود را ترک کنند.

اعضای جبهه مقاومت ملی همچنین می‌گویند که شماری از این افراد مضروب و شماری هم بازداشت شده‌اند، و خانه‌های آنان به پاسگاه‌های نظامی طالبان تبدیل شده است.

بیشتر این خانواده‌ها ساکن روستاهای پزگران، ملیمه، و تنبنه بوده‌اند.

پس از حمله‌های گسترده نیروهای مقاومت به پاسگاه‌های طالبان در دره آرزو و شهرستان دره در ۲۴ مرداد سال جاری و وارد آوردن تلفات سنگینی به طالبان در آن نواحی، نیروهای طالبان بازداشت و شکنجه ساکنان این بخش‌ها را آغاز کردند.

طالبان هفته گذشته ۵۵ تن از اهالی شهرستان دره را بازداشت کردند و پس از دو روز شکنجه، شماری از آن‌ها را آزاد کردند، اما ۱۳ تن از بازداشت‌شدگان هنوز در زندان طالبان در کابل به سر می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان درگیری‌ها و تلفات نیروهای خود را در پنجشیر و اندراب کتمان می‌کنند و نیروهای مقاومت را «بغاوتگران» می‌نامند.

طالبان این افراد را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت بازداشت کرده‌اند، اما جبهه مقاومت می‌گوید که آنان هیچ رابطه‌ای با نیروهای مقاومت ندارند و شهروندان عادی و غیر نظامی منطقه‌اند.

هفته گذشته انتشار تصویری از بازداشت یک معلم به دست افراد طالبان در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی برانگیخت. این معلم که سید قاسم آغا نام دارد، در روستای زمان‌کور به اتهام همکاری با جبهه مقاومت بازداشت شد. اما اهالی محل می‌گویند که او آموزگار مدرسه عنابه در استان پنجشیر است. این معلم هنوز هم در بند طالبان است و نزدیکانش از سرنوشت او اطلاعی در دست ندارند.

گفتنی است که یک سال پیش و در پی تسلط یافتن طالبان بر سراسر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، شماری از نظامیان حکومت پیشین به دره پنجشیر رفتند و همراه با برخی از«مجاهدین» پیشین و شهروندان دیگر افغانستان، مقاومت در برابر طالبان را آغاز کردند. در یک سال گذشته، نیروهای مقاومت در پنجشیر، اندراب، خوست، نهرین، پروان، کاپیسا، تخار، بدخشان، و بخش‌های دیگری از کشور، به حمله‌های چریکی علیه نیروهای طالبان دست زده‌اند و تلفات سنگینی به طالبان وارد کرده‌اند. در پی هر حمله و درگیری، طالبان از شهروندان غیرنظامی آن نواحی انتقام می‌گیرند و این بار نیز پس از تلفات سنگینی که نیروهای مقاومت به آنان وارد کردند، به بازداشت، شکنجه و کوچاندن اجباری برخی از اهالی پنجشیر، اندراب، خوست و تخار دست زده‌اند.

بیشتر از جهان