رئيس‌جمهوری آمریکا: حکومت ایران بسیار ستمگر است

جو بایدن ضمن حمایت از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی گفت: باید بپذیرم که غافلگیر شدم

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، با حمایت از خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی گفت: حکومت ایران بسیار ستمگر است.

او روز شنبه، ۱۵ اکتبر، در شهر پورتلند در ایالت اورگن در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره آتش‌سوزی در زندان اوین تهران، که بزرگ‌ترین زندان سیاسی ایران است، گفت: «حکومت ایران، بسیار ستمگر است و حاکمان ایران، حاکمان خوبی نیستند.»

رئيس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: «ما احترام زیادی برای مردمی که به خیابان‌های ایران آمده‌اند و اعتراض می‌کنند، قائل‌ایم. من از پاسخ حکومت به این اعتراضات تعجب نکرده‌ام اما باید اعتراف کنم که از شجاعت معترضان و زنانی که به خیابان‌ها آمدند و روسری خود را برداشتند، شگفت‌زده شده‌ام. حاکمان ایران، گروه خوبی برای حکمرانی نیستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به اظهارات بایدن در حساب اینستاگرامی خود نوشت: ایران سربلندتر از آن است که با مداخلات و اظهار شگفتی‌های سیاستمداری خسته از سال‌ها اقدام بی نتیجه علیه ایران، اراده‌اش متزلزل شود.

رهبران جمهوری اسلامی می‌کوشند با منسوب کردن خیزش سراسری مردم ایران به آمریکا و اسرائیل، کشتار و جنایت خود در سرکوب مردم را توجیه کنند.

با این حال، مقامات آمریکا تصریح کرده‌اند که هیچ نقشی در اعتراضات جاری در ایران ندارند، هرچند خود را کنار مردم ایران می‌دانند.