شیرین نشاط: به نظر می‌رسد وارد مرحله انقلاب شده‌ایم

این هنرمند ایرانی-آمریکایی معتقد است اعتراض‌ها در ایران امیدوارکننده است

شیرین نشاط، هنرمند ایرانی-آمریکایی، با اشاره به جنبش اعتراضی اخیر در ایران، گفت طول مدت این اعتراض‌ها از انقلاب ۵۷ تاکنون بی‌سابقه بوده است و افزود «به نظر می‌رسد وارد انقلاب شده‌ایم».

او در گفت‌وگو با پادکست آخرهفته روزنامه فایننشال تایمز لندن که روز جمعه ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) پخش شد، گفت بسیاری از ایرانیان خارج از کشور امید بازگشت به ایران را از دست داده بودند و در آغاز این جنبش نیز انتظار داشتند در مدتی کوتاه به پایان برسد، اما اکنون با گذشت چهار هفته، امیدها بیشتر شده است.

نشاط در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران، اجازه داده است آثارش به‌صورت رایگان بر ساختمان‌هایی در مرکز لندن و لس‌آنجلس به نمایش گذاشته شوند. این گفت‌و‌گو روز شنبه ۸ اکتبر ضبط شده است و نشاط از وسعت اعتراض‌ها در آن روز می‌گوید.

در گزارش پادکستی این روزنامه مطرح بریتانیایی، شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» شنیده می‌شود و گوینده به «شجاعت بی‌نظیر» دختران جوان ایرانی اشاره می‌کند که به خامنه‌ای اعتراض می‌کنند و روسری‌هایشان را آتش می‌زنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشاط گفت: «زنان ایران می‌گویند دیگر بس است و مذهب و ایدئولوژی‌تان را دور از بدن من نگه دارید.»

در روزهای گذشته، بسیاری از هنرمندان ایرانی داخل و خارج از کشور از اعتراض‌های مردمی حمایت کرده‌اند. مانی حقیقی، کارگردان ایرانی، که ممنوع‌الخروج شده است و امکان شرکت در جشنواره لندن را ندارد، پیامی ویدیویی منتشر کرد و گفت از حضور در تهران در این روزها بسیار خوشحال است.

نشاط به اعتراض‌های مردمی در سال‌های گذشته به‌دلیل مسائل اقتصادی، تقلب انتخاباتی و کمبود آب اشاره کرد و گفت: «جالب است این‌ بار که اعتراض‌ها با موضوع زنان آغاز شد پایان ندارد.»

نشاط گفت: «من در آثارم سعی کرده‌ام بگویم که زنان ایران شجاع و مقاوم‌اند و همین است که نقش زنان در این خیزش برایم جای تعجبی ندارد. و باید اضافه کنم که هوشمندترینشان زنان جوان و دختران نوجوان‌اند.»‌