وزارت خارجه آمریکا: جمهوری اسلامی از مردمش می‌ترسد

معاون سخنگوی وزارت خارجه گفت:«سرکوب خشن و ظالمانه این اعتراض مسالمت‌آمیز نشان می‌دهد حکومت ایران از مردمش می‌ترسد»

وندانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، با برگزاری نشستی خبری به سئوالاتی در مورد رویکرد دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، نسبت به خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی پاسخ داد. 

پاتل در پاسخ به پرسشی با این مضمون که آیا در جلسه امروز وزیر امور خارجه آمریکا با گروهی از فعالان ایرانی – آمریکایی مدافع حقوق زنان، اظهاراتی مبنی بر حمایت دولت آمریکا از معترضان در ایران مطرح شد یا خیر؟ گفت مجاری رسمی دولت آمریکا تا ساعاتی دیگر اطلاعات بیشتری در مورد محتوای گفتگوهای انجام شده در این جلسه منتشر خواهند کرد.

با این حال او در تکمیل این بخش از اظهاراتش تاکید کرد جلسه روز جمعه بیش از هر امر دیگری فرصتی بود برای آنتونی بلینکن و دیگر مقام‌های وزارت خارجه، تا از نزدیک شنونده نظرات برخی اعضای جامعه ایرانیان ساکن آمریکا و مدافعان حقوق بشر در ایران باشند. به‌گفته پاتل، دولت متبوعش به دفاع از حقوق بشر و معترضان ایرانی ادامه خواهد داد. 

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، صبح روز جمعه، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۲، با گروهی از فعالان ایرانی مدافع حقوق زنان، از جمله نازنین بنیادی و رؤیا حکاکیان، دیدار کرد و در مورد رویکرد دولت آمریکا به وقایع جاری در ایران نکاتی را مطرح کرد. 

وزیر خارجه آمریکا در ابتدای سخنان روز جمعه‌اش علت تشکیل این جلسه را تداوم حضور شجاعانه «زنان، جوانان و باقی [ایرانیانی]» دانست که به‌منظور تحقق حقوق بنیادین خود در مقابل نظام جمهوری اسلامی ایستاده‌اند؛ حقوقی که به‌گفته این مقام ارشد آمریکایی، برای دهه‌ها از سوی حکومت ایران «نفی» شده است. 

بلینکن ضمن آنکه در این دیدار گزارشی از اقدامات دولت بایدن در جهت حمایت از جنبش فعلی مردم ایران ارائه داد، در فراز پایانی سخنانش گفت:«امروز مشتاقم سخنان همقطارانی را بشنوم که به‌ انحای مختلف در خط مقدم مبارزه برای آزادی‌های اساسی و حقوق بنیادین در ایران بوده‌اند؛ [مشتاقم] حرف‌هایشان را بشنوم و از آنها بیاموزم.» 

با این‌حال یکی دیگر از پرسش‌های مطرح شده از وندانت پاتل به بیانیه کمیسیون بین‌المللی ایالات متحده آمریکا در امور آزادی‌ مذهبی مربوط می‌شد. بر اساس اخبار منتشر شده، این کمیسیون، که زیر مجموعه‌ای از دولت فدرال آمریکا به‌حساب می‌آید، از جو بایدن خواسته است تا رهبری کمیسیون تحقیقات سازمان ملل متحد در مورد اعتراضات جاری در ایران را بر عهده بگیرد. از این‌رو یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خبری پاتل، نظر او را در ارتباط با این پیشنهاد جویا شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سئوال گفت:«ارزیابی‌ای در مورد این خواسته به‌خصوص ندارم. اما آنچه می‌توانم بگویم این است که بر اساس [اطلاعات منتشر شده از سوی] شماری از سازمان‌های حقوق بشری، حکومت ایران در حال حاضر، و در جریان سرکوب جاری، بیش از ۲۰۰ تن را کشته و ما بر محکوم کردن آتش گشودن به روی معترضان مسالمت‌جو و دستگیری آنها، که در میان‌شان دانشجویان، دانش‌آموزان، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و وکلای دادگستری نیز حضور دارند، ادامه می‌دهیم.»

پاتل همچنین در این بخش از سخنانش گفت نظام جمهوری اسلامی همچنان به ایجاد اختلال در دسترسی بیش از ۸۰ میلیون ایرانی به شبکه اینترنت ادامه می‌دهد و با این کار جامعه بین‌المللی را از آگاهی نسبت به سرکوب جاری در ایران محروم می‌کند. 

پاتل این بخش از سخنانش را با این عبارت به پایان رساند:«سرکوب خشن و ظالمانه این اعتراض مسالمت‌آمیز نشان می‌دهد حکومت ایران از مردمش می‌ترسد.»

پاتل در پاسخ به سئوالی دیگر گفت از زمان آغاز اعتراض‌های اخیر در ایران، دولت ایالات متحده آمریکا به‌منظور حمایت از مردم معترض چندین گام به‌هم‌پیوسته برداشته است. به‌گفته او اعمال تحریم بر پلیس موسوم به امنیت اخلاقی جمهوری اسلامی نخستین گام در این زمینه محسوب می‌شود. پاتل همچنین تاکید کرد که تحریم وزاتخانه‌های کشور و ارتباطات جمهوری اسلامی ایران را نیز باید بخشی از اقدامات به‌هم‌پیوسته آمریکا در جهت حمایت از مردم معترض در ایران دانست. 

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین‌حال تاکید کرد دولت جو بایدن مجوزهایی صادر کرده است که به برخی از شرکت‌های آمریکایی این اجازه را می‌دهد خدمات‌شان را در اختیار مردم ایران قرار دهند و آنها از این طریق بتوانند با تلاش حکومت به‌منظور قطع کردن دسترسی‌ به شبکه اینترنت مقابله کنند.

با این‌وجود پاتل در پاسخ به سئوالی دیگر با این مضمون که نام شرکت‌های مورد اشاره او چیست و قرار است چه نوع خدماتی را در اختیار ایرانیان داخل کشور قرار دهند، ضمن آنکه اعلام کرد این شرکت‌ها از طریق مجاری رسمی متعلق به خودشان این اطلاعات را منتشر می‌کنند، تنها به گفتن این نکته که مجوزهای صادر شده از سوی دولت فدرال باعث شده است تا شرکت‌های خصوصی مورد نظر اقدامات‌شان در این زمینه را آغاز کنند بسنده کرد. 

آنتونی بلینکن نیز پیش از این به نکته مدنظر پاتل اشاره کرده بود. به‌گفته بلینکن، کاخ سفید به‌منظور صدور مجوز استفاده از فناوری‌هایی که ایرانیان را کمک می‌کند تا به‌واسطه آنها بتوانند ارتباط‌شان با یکدیگر را حفظ کنند و به رابطه با جهان خارج از ایران نیز ادامه دهند، اقدام‌هایی انجام داده‌ است.