دیدار آنتونی بلینکن با گروهی از مدافعان ایرانی حقوق زنان

بلینکن ضمن ادای احترام به مبارزه ایرانیان و ارائه گزارشی از اقدامات آمریکا در حمایت از مردم معترض گفت جمهوری اسلامی دیر یا زود خواسته معترضان را خواهد پذیرفت

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، صبح روز جمعه، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۲، با گروهی از فعالان ایرانی مدافع حقوق زنان دیدار کرد و نکاتی را در مورد وضعیت زنان و نقض حقوق‌شان در ایران مطرح کرد. 

وزیر خارجه آمریکا علت تشکیل این جلسه را تداوم حضور شجاعانه «زنان، جوانان و باقی [ایرانیانی]» دانست که به‌منظور تحقق حقوق بنیادین خود در مقابل نظام جمهوری اسلامی ایستاده‌اند؛ حقوقی که به‌گفته این مقام ارشد آمریکایی، برای دهه‌ها از سوی حکومت ایران «نفی» شده است. 

بلینکن، ضمن اشاره به مرگ مهسا امینی و اعتراض‌هایی که در پی انتشار خبر درگذشت او رخ داد، گفت:«گمان می‌کنم ما داریم واقعه‌ای قابل توجه را می‌بینیم که رهبری آن در وهله نخست بر عهده زنان و جوانان قرار دارد.»

به‌گفته وزیر خارجه آمریکا رویکرد نظام جمهوری اسلامی در نفی آزادی‌های اساسی و حقوق بنیادین زنان و جوانان جزو مواردی به‌حساب می‌آید که ایالات متحده آمریکا برای «سال‌هایی متمادی» علیه آن در «کشورهای مختلف سراسر دنیا» اقدام کرده است.

آنتونی بلینکین در ادامه این بخش از اظهاراتش بار دیگر به محدودیت‌هایی اشاره کرد که جمهوری اسلامی بر سر راه مردم ایران قرار می‌دهد تا به‌واسطه آنها بتواند «آزادی بیان» و همچنین زمینه‌های ایجاد رابطه میان مردم ایران با یکدیگر را مختل کند. وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با اشاره به این موارد، به‌ سیاق دیگر مقام‌های دولت جو بایدن، وعده داد که آمریکا به‌منظور مقابله با این رویکرد جمهوری اسلامی امکاناتی در اختیار مردم معترض ایران قرار خواهد داد تا بتوانند نظرات‌شان را آزادانه بیان کنند و با یکدیگر در ارتباط باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکین در ادامه گفت:«ما علیه پلیس موسوم به امنیت اخلاقی، که نقش بسزایی در اقدامات آزارگرانه دارد، تحریم‌هایی اعمال کرده‌ایم.» به‌گفته بلینکن، مقامات کاخ سفید همچنین به‌منظور صدور مجوز استفاده از فناوری‌هایی که ایرانیان را کمک می‌کند تا بتوانند ارتباط‌شان با یکدیگر را حفظ کنند و به رابطه با جهان خارج از ایران نیز ادامه دهند، اقدام‌هایی انجام داده‌اند.

با این وجود، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در فراز پایانی سخنانش گفت: «با این‌حال امروز مشتاقم سخنان همقطارانی را بشنوم که به‌ انحا مختلف در خط مقدم مبارزه برای آزادی‌های اساسی و حقوق بنیادین در ایران بوده‌اند؛ [مشتاقم] حرف‌هایشان را بشنوم و از آنها بیاموزم.»

اشاره وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به نازنین بنیادی، بازیگر ایرانی – آمریکایی، و همچنین رویا حکاکیان، روزنامه‌نگار و نویسنده، بود که جزو چهره‌هایی بودند که در جلسه روز جمعه با آنتونی بلینکن حضور داشتند. 

بلینکن در ادامه این بخش از سخنانش گفت می‌داند جمهوری اسلامی از جلسه مشترک او با فعالان مدافع حقوق زنان سواستفاده می‌کند، اما برگزاری این جلسه به‌ دلیل باور شخصی او به ارزش‌هایی است که از سوی حکومت ایران نفی می‌شود و دیر یا زود مجبور به پذیرش آنها خواهد بود.