میدان گازی «خورمور» کردستان عراق با هشت راکت هدف قرار گرفت

شبه‌نظامیان نزدیک به جمهوری اسلامی عامل این حمله معرفی شدند

خورمور یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی در عراق است که هدف تولید دو برابری گاز در منطقه‌ را دنبال می‌کند- AFP

خبرگزاری رویترز گزارش داد دست‌کم هشت راکت کاتیوشا به محلی نزدیک به میدان گازی خورمور سلیمانیه واقع در کردستان عراق شلیک شده است.

بر اساس این گزارش، این حمله که روز چهارشنبه، ۲۰ مهر انجام شد، خسارات جانی نداشت و فعالیت این میدان گازی را هم متوقف نکرد.

با آنکه اعلام شد نهادهای امنیتی در حال تحقیق درباره این حمله‌‌اند، مقام‌های کردستان عراق شبه‌نظامیان نزدیک به جمهوری اسلامی را عامل این حمله معرفی می‌کنند.

هنوز هیچ گروهی به طور رسمی مسئولیت این حمله راکتی را بر عهده نگرفته است.

این نخستین‌ بار نیست که میدان گازی خورمور واقع در منطقه سلیمانیه، در شمال عراق، هدف حمله قرار می‌گیرد. پیش از این، در مرداد ۱۴۰۱ نیز طی دو روز، دست‌کم سه حمله به این منطقه صورت گرفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خورمور یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی در عراق است که هدف تولید دوبرابری گاز در منطقه‌‌ای را دنبال می‌کند که برای تولید برق شدیدا به گاز نیاز دارد. توسعه این میدان گازی می‌تواند به قطعی‌های روزانه برق در منطقه پایان دهد. هدف این پروژه که بخشی از بودجه آن از طریق قرارداد مالی ۲۵۰ میلیون دلاری با شرکتی وابسته به ایالات‌متحده تامین می‌شود، صادرات گاز به ترکیه و اروپا پس از تامین نیازهای داخلی است.

کنسرسیوم گازی پرل، شرکت انرژی دانه گاز و شرکت کرسنت پترولیوم امارات متحده، شرکت‌هایی‌اند که امتیاز بهره‌برداری از خورمور را دارند. تاکنون سه پیمانکار پروژه میدان گازی خورمور فعالیت‌های خود را تعلیق کرده‌اند. دولت اقلیم کردستان سال ۲۰۲۱ قراردادی با یک شرکت داخلی امضا کرد که به‌ موجب آن خط لوله‌ای از اربیل به مرز ترکیه کشیده می‌شد.

صادرات گاز از اقلیم کردستان می‌تواند جایگاه ایران به عنوان تامین‌کننده اصلی گاز ترکیه و عراق را، در زمانی که اقتصاد این کشور هنوز درگیر تحریم‌های بین‌المللی است، تهدید کند.

اقلیم کردستان عراق در دو هفته اخیر هدف حملات توپخانه‌ای، موشکی و پهپادی سپاه پاسداران بوده است و به‌تازگی هم گزارش‌هایی مبنی بر استقرار واحد‌هایی از نیروی زمینی سپاه پاسداران در مناطق مرزی کردنشین ایران با عراق منتشر شده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی گروه‌های کرد مخالف را از مهم‌ترین عوامل بروز اعتراض‌های گسترده مردمی در غرب ایران می‌دانند و با چنین دستاویزی، این حملات را در دستور کار قرار داده‌اند.