دانشجویان دانشگاه الزهرا پاسخ رئیسی را دادند: «مگس هرزه تویی، زن آزاده منم»

با وجود سرکوب شدید، اعتصاب و اعتراض در ۷۰ دانشگاه ایران ادامه دارد؛ دست‌کم ۱۶۱ دانشجو بازداشت شده‌اند

در چهارمین هفته خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی ایران، برگزاری تجمع‌های اعتراضی در دانشگاه‌ها و اعتصاب دانشجویان در بسیاری از مراکز دانشگاهی ادامه یافت و در ادامه دستگیری‌های گسترده روزهای پیشین، روز چهارشنبه، ۲۰ مهر، نیز شماری از دانشجویان بازداشت شدند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، روز چهارشنبه با ارائه گزارش آماری، اعلام کرد که در حال حاضر، ۷۰ دانشگاه در سراسر ایران در اعتصاب و اعتراض به سر می‌برند و تاکنون دست‌کم ۱۶۱ دانشجو دستگیر شده‌اند.

تجمع اعتراضی روز چهارشنبه دانشجویان دانشگاه تهران با دخالت نیروهای امنیتی که در اطراف دانشگاه مستقر شده‌ بودند، به خشونت کشیده شد و نیروهای لباس شخصی و بسیجی دو دانشجو را دستگیر کردند. شاهدان عینی خبر دادند که ماموران با هدف سرکوب، ارعاب و شناسایی دانشجویان معترض از اسلحه‌های ساچمه‌ای و پینت‌بال استفاده کردند.

بر اساس گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، نیروهای امنیتی قصد داشتند با شکستن شیشه‌های طبقه اول خوابگاه حافظ دانشگاه تهران، به اتاق‌های دانشجویان وارد شوند اما با مقاومت آنان روبرو شدند. در همین حال، مسئولان دانشگاه  در «همکاری کامل» با ماموران امنیتی، برق خوابگاه و دانشگاه را قطع کردند تا دانشجویان به اینترنت دسترسی نداشته باشند. مقاومت برخی دانشجویان در برابر نیروهای حراست دانشگاه که قصد داشتند موبایل‌ها را کنترل و کارت دانشجویی آن‌ها را ضبط کنند، نیز به برخورد فیزیکی انجامید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش می‌افزاید که تجمع گسترده دانشجویان دانشگاه تهران روز چهارشنبه در حالی برگزار شد که حضور نیروهای بسیجی غیردانشگاهی در میان دانشجویان کاملا محسوس بود و آنان در برابر درخواست دانشجویان مبنی بر نشان دادن کارت دانشجویی، به توهین و اعمال خشونت متوسل می‌شدند. این درگیری پشت سر در دانشگاه تهران و اطراف دانشکده هنرهای زیبا به اوج خود رسید. با این حال، دانشجویان دانشگاه تهران تجمع‌ اعتراضی چهارشنبه را با سر دادن شعارهایی مانند «برادر شریفم، راهت ادامه دارد»، «از کردستان تا سیستان، خونین تمام ایران» و «بسیجی ساندیس‌خور، آخراشه خوب بخور» ادامه دادند.

ورود لباس‌ شخصی‌ها و ماموران امنیتی به حریم دانشگاه تنها در تهران رخ نداد؛ در جریان برگزاری تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز نیروهای امنیتی با دانشجویان درگیر شدند و یک دختر دانشجو را با ضرب‌وشتم دستگیر کردند.

ماموران حکومتی روز چهارشنبه در رشت نیز جو شدید امنیتی برقرار کردند و با برپایی ایست بازرسی در جاده منتهی به دانشگاه گیلان، دانشجویان و موبایل‌های آنان را تفتیش کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که شماری از دانشجویان هنگام بازرسی دستگیر شدند.

بر مبنای گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، حراست دانشگاه گیلان دانشجویان معترض را تهدید کرده بود که در صورت برگزاری تجمع‌، امنیت آنان را در خارج از دانشگاه تضمین نمی‌کند.

در جنوب ایران، دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر شعار «نان، کار، آزادی، حجاب اختیاری» و «نان، کار، آزادی، مسکن، رفاه، آبادی» سر دادند. شعار دانشجویان دانشگاه تربیت‌معلم رجایی هم «دانشجو، کارگر، اتحاد اعتصاب» و «عدالت کجایی؟» بود. تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد مرکز سوهانک با شعار «ما تماشاگر نمی‌خواهیم، به ما ملحق شوید» و «دانشجوی باغیرت، حمایت حمایت» برگزار شد. دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی نیز روز چهارشنبه شعار «آهای آهای نشسته‌ها، مهسای بعدی از شما است» و «کردستان کردستان، چشم‌وچراغ ایران» سر دادند. دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم با وجود تهدیدها و فشارهای اداره اطلاعات سنندج، تجمع اعتراضی برگزار کردند و اعتصاب دوهفته‌ای خود را ادامه دادند. شعار آنان نیز «ژن ژیان، ئازادی» و «از کردستان تا تبریز، فقر و فساد و تبعیض» بود.

در همین حال، شعار ابتکاری دانشجویان دانشگاه الزهرای تهران در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی با استقبال زیاد کاربران مواجه شد؛ دانشجویان این دانشگاه در پاسخ به ابراهیم رئیسی که دانشجویان معترض را «مگس» نامیده بود، شعار دادند: «مگس هرزه تویی، زن آزاده منم»

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم روز چهارشنبه قانون تفکیک جنسیتی در سالن غذاخوری مرکزی دانشگاه را شکستند که این اقدام آنان با ممانعت حراست مواجه شد و دانشجویان در نهایت، سینی‌های غذا را به محوطه دانشگاه بردند. تفکیک جنسیتی در غذاخوری دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز شکسته شد.