تداوم خیزش سراسری؛ ادامه اعتراضات در دانشگاه‌ها و مدارس

دانشجویان معترض کماکان در بازداشت به سر می‌برند و بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود

سمانه اصغری، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی، در منزل شخصی خود در شهرری بازداشت شد- تلگرام دانشجویان متحد

خیزش سراسری مردم ایران در بیست‌و‌پنجمین روز با ادامه اعتراضات مدارس و دانشگاه‎‌‌ها همراه بود.

براساس ویدئوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، دانش‌آموزان مدرسه‌ای پسرانه در سقز در اعتراض به سیاست‌های جمهوری اسلامی شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. همچنین ویدئوهای بسیاری از مدارس مختلف کشور منتشر شده است که حاکی‌از حضور نیروهای بسیج و روحانیون در مدارس است. این افراد ازطریق صحبت با دانش‌آموزان، سعی دارند آن‌ها را برای حمایت از جمهوری اسلامی قانع کنند. در یکی از همین مدارس که مدیران مدرسه قصد داشتند با حضور یک روحانی دانش‌آموزان را قانع کنند، دانش آموزان با بحث منطقی جواب فرد روحانی را دادند و پس از اصرار این فرد، با شعار «جمهوری اسلامی، نمی‌خوایم نمی‌خوایم» او را بدرقه کردند.

از سوی دیگر، وب‌سایت رجانیوز در گزارشی خبر از این داد که دانش‌آموزان در سراسر کشور به‌صورت خودجوش با آرمان‌های انقلاب تجدید بیعت کردند. در تصاویری که این وب‌سایت منتشر کرده است، دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دیده می‌شوند که رو به پرچم جمهوری اسلامی و عکس علی خامنه‌ای سلام نظامی می‌دهند. اما نکته عکس‌ها آنجاست که براساس زاویه‌ای که گرفته شده‌اند، به‌راحتی می‌‌توان فهمید که قد عکاس بالاتر از دانش‌آموزان است و این نشان از آن دارد که دانش‌آموزان به سفارش مدیران مدارس به‌خط شده و از آن‌ها عکاسی کرده‌اند؛ این درصورتی است که درمورد تصاویر دیگر، دانش‌آموزان مخالف جمهوری اسلامی با دوربین‌های موبایل خود و به‌صورت پنهانی از همکلاسانشان عکاسی می‌کردند.

دانشجویان از سراسر ایران نیز بار دیگر تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند و در این تجمع‌ها خبر از برگزاری تجمعی بزرگ‌تر در روز چهارشنبه دادند. دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در تهران شعار «سنندج، زاهدان، خونین تمام ایران» و «خونتان خون است و خون ما چو آب؟ هر چه می‌گویم نمی‌آید جواب» سر دادند و بار دیگر حضور در کلاس‌های دانشگاه را تحریم کردند. اعتصاب دانشجویان دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه شیراز نیز همچنان ادامه دارد و آن‌ها از حضور در این دانشکده سر باز زدند و به تحصن خود ادامه دادند.

دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل هم در ادامه اعتراضات خود به تفکیک جنسیتی در سلف مرکزی دانشگاه، امروز غذاهای خود را به محوطه‌ دانشگاه بردند و دختران و پسران در کنار یکدیگر نهار خوردند.

دانشجویان دانشگاه گیلان نیز بار دیگر در محوطه این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند. حدود ۳۰۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه با برگزاری تجمع و راهپیمایی در محیط دانشگاه، شعارهای «ما اهل کوفه نیستیم، شریف تنها بماند» و «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند.

حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» ویدئویی از دانشجویان دانشگاه هنر تهران منتشر کرده است که نشان می‌دهد این دانشجویان به شکل کلمه «خون» در محوطه این دانشگاه ایستاده‌اند و شعار «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دهند.

روابط عمومی دانشگاه علامه نیز بدون اشاره به اعتصاب گسترده دانشجویان هشدار داد: «طبق قوانین و مقررات آموزشی دانشگاه یک دانشجو تنها می تواند سه جلسه غیبت غیرموجه در هر درس در یک ترم آموزشی داشته باشد و اگر غیبت‌ها از این بیشتر شود، آن درس حذف می­شود. بنابراین از دانشجویان خواسته می‌شود که همه در کلاس‌ها حاضر شوند.» در حال حاضر کماکان دو نفر از دانشجویان این دانشگاه در زندان به‌سر می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان بازداشت‌های کور دانشجویان و ادامه حبس برخی دانشجویان کماکان ادامه دارد. محمدمهدی جلیلوند، دانشجوی ترم ۷ رشته تلویزیون دانشگاه هنر و معماری پارس، که روز شنبه ۱۶ مهر در خیابان دانشگاه بازداشت شده بود، کماکان در زندان فشافویه به سر می‌برد.

سمانه اصغری، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی، نیز ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه به‌دست نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شهرری بازداشت شد. ماموران ضمن تفتیش منزل، شماری از وسایل شخصی او را نیز ضبط کردند و با خود بردند. بر اساس گزارش وب‌سایت هرانا، تاکنون از محل نگهداری و اتهامات مطرح‌شده علیه این دانشجو اطلاعی در دست نیست.

پس از تجمع روز یکشنبه دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز نیز بازداشت ۱۲ نفر از دانشجویان این دانشگاه به‌دست نیروهای امنیتی گزارش شده است که تاکنون سه نفر از این دانشجویان آزاد شده‌اند، اما ۹ نفر دیگر همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان مرکزی عادل‌آباد شیراز به‌سر می‌برند.