سیامک نمازی بار دیگر به اوین بازگردانده شد

علاوه بر سیامک نمازی، دست‌کم دو ایرانی آمریکایی دیگر، عماد شرقی و مراد طاهباز در زندان‌های حکومت ایران به‌سر می‌برند

سیامک نمازی، زندانی دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی، که برای مدت کوتاهی به مرخصی آمده بود، روز چهارشنبه بار دیگر به زندان اوین تهران منتقل شد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان بامداد روز پنجشنبه ۲۱ مهرماه به‌نقل از وکیل خانواده نمازی نوشت: روز سه‌شنبه مقام‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بدون هیچ گونه توضیحی به سیامک نمازی ۵۰ ساله اعلام کردند مرخصی او تمدید نخواهد شد.

به‌گفته وکیل سیامک نمازی، موکل او صبح روز چهارشنبه به‌وقت تهران، مجبور به بازگشت به زندان اوین شد.

مرخصی سیامک نمازی، با آزادی باقر نمازی، پدر ۸۵ ساله او همزمان بود. خانواده نمازی امید داشتند با آزادی باقر نمازی، زمینه آزادی سیامک هم فراهم شود.

 باقر نمازی با میانجیگری عمان آزاد ش - AFP

باقر نمازی چهارشنبه هفته گذشته، با میانجیگری دولت عمان و کمک امارات متحده عربی، آزاد شد. برخی رسانه‌های حکومتی در ایران آزادی باقر نمازی را نتیجه توافق ایران و آمریکا، بر سر آزادسازی «هفت میلیارد دلار» از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی اعلام کرده‌اند، اما مقام‌های آمریکایی این ادعا را رد کرده‌اند و گفته‌اند هیچ وجهی به ایران منتقل نشده است. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که باقر نمازی پس از آزادی از ایران در بیمارستان بستری و دوره درمانی خود را شروع کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیامک نمازی مهر ۱۳۹۴ در جریان سفر به ایران بازداشت شد. پدر او نیز که برای پی‌گیری وضعیت فرزندش به تهران رفته بود در اسفند همان سال بازداشت شد. هر دو بعدا در دادگاه انقلاب تهران به اتهام آنچه «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» عنوان شد، به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه خود به‌نقل از بابک نمازی، برادر سیامک نمازی، نوشت: «برای اولین بار واقعا امیدوار بودم با آزادی پدرم، فصل تازه برای خانواده ما شروع شود. اما بازگشت سیامک به اوین، این امید‌ها را از بین برد.»

در حال حاضر علاوه بر سیامک نمازی، دست‌کم دو ایرانی آمریکایی دیگر، عماد شرقی و مراد طاهباز در زندان‌های حکومت ایران به‌سر می‌برند.

مقام‌های ارشد آمریکایی، بارها حکومت ایران را متهم کرده‌اند که از بازداشت شهروندان آمریکایی، به‌عنوان ابزاری برای «باج‌خواهی» و پیشبرد سیاست‌ «گروگان‌گیری» استفاده می‌کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از بازگشت دوباره سیامک نمازی به زندان ابراز بی‌اطلاعی کرده است.