نگرانی مدرسه عملی پژوهش‌های عالی فرانسه از بازداشت مروارید ایاز در ایران

مروارید ایاز که در تاریخ ۳۰ شهریور در رشت بازداشت شد در مدرسه عملی پژوهش‌های عالی فرانسه تحصیل کرده است

مروارید ایاز به دلیل نامعلوم در رشت بازداشت شد-عکس از توییتر @LaboGSRL

گروهی از چهره‌های علمی و دانشگاهی فرانسه، روز چهارشنبه با یک جامعه‌شناس ایرانی دارای درجه دکتری از فرانسه که در ایران بازداشت شده است، اعلام همبستگی کردند.

مدرسه عملی پژوهش‌های عالی در پاریس نیز، هفته گذشته خواستار آزادی مرواید ایاز، دانش‌آموخته این موسسه شده بود.

مروارید ایاز روز ۲۱ سپتامبر در رشت بازداشت شد. همسرش آرش نعیمیان، پیشتر در توییتی از بازداشت او در روز ۳۰ شهریور خبر داد و گفت که ایاز از زندان لاکان به مکان نامعلومی در تهران منتقل شده و تحت فشار است. معلوم نیست که مروارید ایاز غیر از شهروندی ایران، تابعیت کشور دیگری را نیز دارد یا خیر.

به دنبال کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد در تهران، تظاهرات سراسری در شهرهای مختلف ایران و جهان علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و برای چهارمین هفته متوالی ادامه دارد.

مدرسه عملی پژوهش‌های عالی، که موسسه محل تحصیل مروارید ایاز در فرانسه است، گفت که او از سال ۲۰۱۷ ساکن ایران بوده است.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه گفته است که پنج شهروند فرانسوی در ایران بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فریبا عادلخواه، شهروند ایرانی-فرانسوی در ژوئن ۲۰۱۹ بازداشت و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال زندان محکوم شده است. خانواده او این اتهام را رد کرده‌اند.

یک زوج فرانسوی به نام‌های سیسیل کوهلر (مسئول اتحادیه معلمان فرانسوی) و شریک زندگی او ژاک پاری، نیز در مه ۲۰۲۲ ایران به اتهام «تلاش برای برانگیختن ناآرامی‌ و کمک به اعتصاب معلمان در ایران» بازداشت شدند. فیلم اعتراف اجباری آنان هفته پیش از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد و آنان به جاسوسی برای دستگاه امنیت و اطلاعات فرانسه اعتراف کردند.

بنجامین بریر، دیگر شهروند فرانسوی بازداشت ‌شده در ایران است که از مه ۲۰۲۰ بازداشت شد و به اتهام «جاسوسی» به بیش از هشت سال زندان محکوم شد. او این اتهام را رد کرده است.

وزارت خارجه فرانسه گفت که نفر پنجم «فرانسوی است که از تهران عبور می کرد» و اخیرا بازداشت شده است.

با پخش اعتراف‌های اجباری دو شهروند فرانسوی دستگیرشده در ایران، فرانسه از اتباع خود خواست هرچه سریع‌تر ایران را ترک کنند. 

بیشتر از جهان