وزرات اطلاعات: ۹ تبعه کشورهای خارجی را دستگیر کرده‌ایم

وزارت اطلاعات در حالی ادعای دست داشتن کشورهای غربی در اعتراضات ایران را مطرح می کند، که این کشورها در حال احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی‌اند

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای در روز جمعه، ۸ مهر ۱۴۰۱، به بررسی تظاهرات‌های خیابانی مردم ایران در دو هفته گذشته پرداخت. این وزارتخانه ادعا می‌کند که اعتراض‌های خیابانی اخیر مردم ایران علیه جمهوری اسلامی را به‌شکلی دقیق «رصد و ردیابی» کرده و حالا می‌خواهد، به‌واسطه انتشار بیانیه مذکور، «لایه‌های پنهان» این اعتراض‌ها را برای افکار عمومی افشا کند.

بر پایه ادعای وزارت اطلاعات مسئولیت اعترا‌ض‌های اخیر در ایران بر عهده مجموعه‌ای از گروه‌های سیاسی و سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای خارجی است. این وزارتخانه در بیانیه روز جمعه‌اش مدعی شد که از «کشورهای بیگانه»، از جمله آلمان، هلند، فرانسه و سوئد، تا سازمان مجاهدین خلق و از احزاب کردی تا طرفداران احیای سلطنت در زمره سازمان‌دهندگان اعتراض‌های اخیر در ایران قرار دارند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، که وزیر آن اخیرا در فهرست تحریم‌های دولت ایالات متحده آمریکا قرار گرفت، در بیانیه روز جمعه نوشت ماموران این وزارتخانه ۴۹ نفر از وابستگان به سازمان مجاهدین خلق، ۷۷ نفر از اعضا و هواداران احزاب کردی،۹۲ نفر از وابستگان به خانواده پهلوی و طرفداران احیای سلطنت، ۲۸ عضو باندهای جنایت‌کار شهری، ۹ تبعه کشورهای اروپایی و ۵ نفر از اعضای گروه‌های اسلامگرای سنی‌مذهب را بازداشت کرده‌اند. 

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در عین‌حال مدعی شد بخشی از سازمان‌دهی تظاهرات‌های خیابانی اخیر برعهده پیروان آیین بهاییت بوده است. 

این بیانیه در مورد شهروندهای اروپایی بازداشت‌شده چنین نوشته است:«۹ تبعه بیگانه از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و ... در صحنه اغتشاشات یا در پشت صحنه‌های توطئه بازداشت شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت اطلاعات در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که در بیانیه مورد نظر هیچ سندی در راستای ادعاهایش به افکار عمومی ارائه نمی‌دهد. از سوی دیگر، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، در جریان حضورش در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، دیدار کرد و با توجه به اخبار منتشر شده در این زمینه یکی از محورهای اصلی مطرح شده در این گفتگو به موضوع مذاکرات احیای برجام مربوط می‌شد که از تمایل فرانسه برای توافق با حکومت ایران حکایت دارد. 

در پیوند با این موضوع می‌توان به اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در ارتباط با سرنوشت مذاکرات مربوط به احیای برجام نیز اشاره کرد. او در همان زمان، و در اوج حضور مردم معترض در خیابان‌های بیش از ۸۰ شهر ایران، گفت جمهوری اسلامی و دولت آمریکا همچنان به رد و بدل کردن پیام با یکدیگر ادامه می‌دهند. 

در روزهای اخیر و همزمان با برگزاری تظاهرات‌های جامعه ایرانیان خارج از کشور، برخی از مخالفان حکومت ایران تلاش کردند تا به سفارت جمهوری اسلامی در پاریس وارد شوند که با مقاومت پلیس فرانسه مواجه شدند. در جریان درگیری‌های میان پلیس فرانسه و مخالفان جمهوری اسلامی، ماموران پلیس با شلیک گاز اشک‌آور و ضرب وشتم معترضان آنها را متفرق کردند. 

وزارت اطلاعات در فراز پایانی این بیانیه ادعا می‌کند که گروه‌های معترض قصد داشتند تا در ادامه تظاهرات‌ها به عملیات‌های تروریستی دست بزنند که، بر اساس ادعای این وزارتخانه، «انفجار یک مرکز حساس صنعتی» و منفجر کردن یک هواپیمای مسافربری از جمله این عملیات‌ها بوده است. 

در بخش دیگری از این بیانیه به دو فعال سندیکایی فرانسوی بازداشت شده در اردیبهشت ماه (ژاک پاریس و سیسیک کهلر) نیز اشاره شده است و حضور این دو شهروند فرانسوی در ایران را بخشی از «توطئه» دستگاه‌های امنیتی کشورهای غربی به‌منظور ایجاد ناآرامی به شمار می‌آورد

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در آن زمان مدعی شد که این دو شهروند فرانسوی در پوشش توریستی به ایران آمدند اما تلاش داشتند با برقراری ارتباط با برخی نهادهای مدنی، از جمله کانون صنفی معلمان، و بعضی فعال‌های مدنی، مثل رضا شهابی و رسول بداقی، به سازمان‌دهی آنچه نهادهای امنیتی وابسته به حکومت ایران «آشوب و اغتشاش» می‌نامند، اقدام کنند.

با این‌وجود کانون صنفی معلمان ایران در همان زمان به ادعاهای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پاسخ داد و آنها را دروغ دانست. 

در بیانیه کانون صنفی معلمان ایران، که ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ منتشر شد، سیسیک کوهلر این‌طور معرفی شده است:«خانم سیسیک فردی سرشناس در حوزه فعالیت‌های سندیکایی و عضو مهمی از سازمان آموزش جهانی (EI) است و همه فعالیت‌های ملی و بین‌المللی او شفاف انجام می‌گیرد و مصاحبه‌ها و مقاله‌های گوناگون ایشان در رسانه‌های بین‌المللی، گویای دیدگاه‌های اوست.»

بر اساس این بیانیه، یکی از اعضای حقوقی سازمان آموزش جهانی (EI) «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان» است و «کاملا شفاف و علنی با این نهاد بین‌المللی که مجموعه‌ای از اتحادیه‌های معلمان سراسر جهان است، ارتباط دارد.»