صنایع دستی افغانستان چگونه از دل روستاها به بازارهای جهانی می‌رسند

«می‌خواستیم با استفاده از فناوری برای مشکلات بزرگ راه‌حل بسازیم، پس چه بهتر از معرفی افغانستان از دریچه صنایع ارزشمند آن به جهان»

شماری از جوانان افغانستان ‌که تجربه زندگی در غرب و آشنایی با تجارت آنلاین را دارند، از سال ۲۰۱۹ صنایع‌دستی صنعت‌کاران افغان را به بازار جهانی معرفی و برای فروش این محصولات بازاریابی می‌کنند. هدف این جوانان کمک به صنعت‌کاران افغان و معرفی صنایع‌ دستی و ارزشمند افغانستان به جهان است. مسئولان این تجارت آنلاین گفتند: «این صنایع علاوه بر زیبایی و کیفیت، معرف فرهنگ و تاریخ افغانستان‌اند و باید زینت‌بخش هر خانه‌ای در جهان باشند.»

محصولات سنتی افغانستان شامل صنایع ظریف دستی است که از صدها سال پیش همچون رشته ابریشم از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده‌اند و همواره به لحاظ رنگ، دوام و اصالت فرهنگی، شهروندان کشورهای مدرن و مرفه جهان را به خود مجذوب کرده‌اند. این صنایع‌ دستی همواره به‌دست صنعت‌کاران فقیر و با پرداخت کمترین هزینه ساخته می‌شوند و در بازار جهانی جیب قاچاقچیان را از پول پر می‌کنند. بیشتر این محصولات به دلیل وضعیت ناآرام کشور، از عرضه در بازارهای جهانی باز می‌مانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت اصیل که با ایده یک جوان افغان به‌اسم نصرت خالد، ساکن آمریکا، راه‌اندازی شد، از زمان آغاز به کار تاکنون بیش از ۱۰ هزار محصول از جواهرات گرفته تا قالی، اشیاء چوبی و حکاکی شده، لباس و وسایل تزیینی را به بازار جهانی عرضه کرده است. مدینه متین، مسئول روابط خارجی شرکت اصیل، به ایندیپندنت فارسی گفت در این تجارت آنلاین ‌که پیشینه زیادی در افغانستان ندارد، اعضای تیم شرکت اصیل به استان‌های مختلف می‌روند و با صنعت‌کاران کوچک دیدار می‌کنند. او تصریح کرد: «تیم‌های ما، محصولات آن‌ها را ارز‌یابی و ارزش‌گذاری می‌کنند و سپس با تصویربرداری حرفه‌ای از تولیدات، آن را در وب‌سایت این شرکت و در معرض دید همگان قرار می‌دهند.»

بهای این صنایع ‌دستی را تولید‌کنندگان تعیین می‌کنند و شرکت اصیل در این میان نقش بازاریاب و سپس تسهیل‌کننده انتقال محصول به دست مشتری را دارد؛ مانند نسخه‌ کوچکی از وب‌سایت آمازون و دیگر وب‌سایت‌های فروش و بازاریابی آنلاین.

بیشتر مشتریان صنایع دستی افغانستان را شهروندان کشورهای غربی تشکیل می‌دهند. مدینه متین در مورد مشتریان گفت: «بیشتر مشتریان ما از کشورهای استرالیا، کانادا و آمریکایند. شماری از آنان افغان‌های ساکن این کشور و شماری دیگر شهروندان اصلی این کشورهایند که به صنایع سنتی و دستی افغانستان علاقه دارند.»

به گفته متین، این محصولات پس از آن‌که در وب‌سایت اصیل در معرض دید گذاشته می‌شود، به‌وسیله اینفلوئنسرها (افراد تاثیر‌گذار) در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شوند تا مشتری جذب کنند و هنگامی که سفارشی دریافت می‌شود، محصول از صنعت‌کار گرفته می‌شود و به‌وسیله شرکت‌های بزرگ همچون دی.اچ.ال‌، ظرف دو الی حداکثر سه هفته به دست مشتری می‌رسد.

نصرت خالد و گروهش که اکنون حدود ۵۰ نفر از کشورهای مختلف جهان‌اند در بحبوحه تصرف افغانستان به‌دست طالبان، به ارسال  کمک‌های بشردوستانه نیز اقدام کردند. به گفته مدینه متین، این گروه با جمع‌آوری پول از مردم جهان در وب‌سایتشان، به آوارگان داخلی، قربانیان زلزله و سیلاب و حتی قربانیان حوادث تروریستی اخیر در ۲۴ استان افغانستان کمک کردند.

مدینه در مورد روند انتقال کمک‌های بشردوستانه گفت: «‌ما توانستیم با جمع‌آوری پول از مردم‌، از اوت ۲۰۲۱ تا اواخر سپتامبر ۲۰۲۲، به ۴۰۰ هزار خانواده در افغانستان برای تهیه غذا و نیازهای اولیه زندگی کمک کنیم.»

این جوانان اکنون علاوه بر ادامه کارشان در زمینه فروش آنلاین صنایع دستی، به کارزار جمع‌آوری پول و کمک به نیازمندان نیز پرداخته‌اند و از افراد خیر برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم استفاده می‌کنند.

مدینه گفت برای ادامه کارشان تلاش می‌کنند هیچ اقدام حساسیت‌ برانگیزی انجام ندهند. او تصریح کرد: «در حال حاضر مردم‌، هم صنعت‌کاران و هم نیازمندانی که برایشان کمک‌های بشردوستانه می‌رسانیم، به غذا نیاز دارند. بنابراین باید مراقب باشیم که روند کار ما متوقف نشود و ضرری به این افراد وارد نشود.»

فعالیت شرکت اصیل، نوع جدیدی از تجارت آنلاین در شرایط فعلی افغانستان است. شرکت اصیل هزینه‌های بازاریابی و انتقال را از مشتری اخذ می‌کند. شعار این گروه «Buy good, Do good»، یعنی «محصول خوب بخر، کار نیک کن» است. آنان با این شعار می‌خواهند به مشتریانشان بگویند که هم‌زمان که یک محصول زیبا برای خودتان خریداری می‌کنید، سبب می‌شوید لقمه نانی بر سر سفره صنعت‌کاران بیاید و زندگی آن‌ها نیز رنگ و رونق بگیرد.

 

بیشتر از اقتصاد