خامنه‌ای: اعتراضات، طراحی دشمن به خاطر سرود «سلام فرمانده» است

خامنه‌ای: اعتراض‌ها جزئی است، اما ما باید مقاومت کنیم

علی خامنه‌ای در دومین موضع‌گیری خود درباره اعتراض‌های سراسری در ایران، ادعا‌های قبلی‌اش را تکرار کرد و از مقام‌های دولتی خواست به این «حوادث جزئی» اعتنایی نکنند.

خامنه‌ای که در دیدار با اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز چهارشنبه، ۲۰ مهر، سخنرانی می‌کرد، اعتراض‌های سراسری در ایران را «اغتشاش‌های پراکنده و طراحی انفعالی و ناشیانه دشمن»‌ توصیف کرد.

او همچنین مدعی شد که این اعتراض‌ها «خودجوش و درونی» نیستند و «اقدام‌های دشمن همچون تبلیغات، تلاش برای اثرگذاری فکری، ایجاد هیجان، تشویق و حتی آموزش راه‌های ساخت مواد آتش‌زا» در شکل‌گیری آن‌ها نقش دارند.

خامنه‌ای در بخشی از سخنانش گفت که به دلیل اقدامات موفق جمهوری اسلامی و هواداران نظام در زمینه مقابله با کرونا و برگزاری راهپیمایی اربعین، «دشمن دست به طراحی اغتشاش زد». او همچنین گفت که دشمنان او و نظامش از نفوذ «سرود سلام فرمانده» در بین «ده‌ها میلیون جوان در سراسر منطقه و جهان» ناراحت بودند و به همین دلیل به دنبال «ایجاد اغتشاش در اول مهر» رفتند. 

رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفت که «این قبیل اقدام‌های دشمن انفعالی و واکنشی‌اند» و باعث شده است که آن‌ها «به عکس‌العمل ناشیانه و ابلهانه و برنامه‌ریزی برای اغتشاش» روی آورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او درباره معترضان حاضر در خیابان‌های ایران گفت: «برخی از این افراد یا عامل دشمن‌اند یا اگر عامل هم نباشند، هم‌جهت با دشمن‌اند. برخی هم افراد هیجان‌زده‌اند.» خامنه‌ای به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرد: «در مورد دسته دوم، باید کار فرهنگی انجام گیرد؛ اما در خصوص دسته اول، مسئولان قضایی و امنیتی باید وظیفه خود را انجام دهند.»

علی خامنه‌ای اضافه کرد که با این نگاه که نباید شرایط ایران را «امنیتی» کرد، موافق است اما «کار فرهنگی در جای خود و کار قضایی و امنیتی هم در جای خود» قرار دارد.

او در بخش پایانی سخنانش، خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت: «ایستادگی ما مقابل طراحی‌ها و دردسرسازی‌های شیاطین موجب توقف نمی‌شود و ما به وعده الهی مبنی بر پیروزی قطعی یقین داریم.»

خامنه‌ای در سخنرانی قبلی خود، نیز همین ادعا‌ها و تفاسیر را از اعتراض‌های گسترده مردمی در ایران ارائه کرده و علاوه بر این، از اقدام‌های پلیس و سایر نیرو‌های مسلح در این زمینه دفاع کرده بود.

هرچند رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی روز چهارشنبه خود، تلاش کرد این اعتراض‌ها را کم‌اهمیت و ناچیز نشان دهد، تاکید او به مقام‌‌های جمهوری اسلامی مبنی بر ضرورت «ایستادگی» و امید داشتن به «وعده الهی»، نشان می‌دهد که تاثیر این اعتراض‌ها فراتر از ادعاهایی است که بر زبانش جاری می‌شوند.

علی خامنه‌ای در این سخنان که سومین سخنرانی او پس از آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران است، همچنان حاضر نشد درباره گشت ارشاد و موضوع حجاب اجباری در ایران اظهار‌نظر کند.