بازتاب کشیده شدن اعتراضات ایران به صنعت نفت و گاز در رسانه‌‌های بین‌المللی

اسوشیتدپرس: این می‌تواند تهدیدی برای حاکمان ایران محسوب شود، چرا که با وجود تحریم‌ها، آن‌ها تکیه زیادی به درآمد حاصل از فروش نفت و گاز دارند

کشیده شدن اعتراضات ضد حکومتی در ایران به صنایع نفت و گاز، به سرعت در رسانه‌های بین‌المللی، مانند خبرگزاری اسوشیتدپرس و روزنامه وال‌استریت ژورنال، انعکاس یافته و مورد توجه قرار گرفته است.

اسوشیتد‌پرس روز دوشنبه، ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر)، به اعتصاب کارگران يک مجتمع پتروشيمی در جنوب ایران واکنش نشان داد و آن را جدید‌ترین نشانه‌ای دانست که اعتراضات ضد حکومتی که اکنون درهفته چهارم است، به بخش‌های مهم اقتصاد ایران گسترش یافته است.

اسوشیتد پرس با اشاره به شروع اعتراضات درمنطقه عسلويه، می‌گوید نخستین باری است که ناآرامی‌های ناشی از مرگ مهسا امینی، به صنعت نفت و گاز ایران رسیده است. به گفته اسوشیتدپرس، این می‌تواند تهدیدی برای حاکمان ایران محسوب شود، چرا که با وجود تحریم‌ها، آن‌ها تکیه زیادی به درآمد حاصل از فروش نفت و گاز دارند.

ویدیوهایی که روز دوشنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که کارگران مجتمع عسلویه در استان بوشهر که یکی از پالايشگاه‌های عمده ایران است، به مرگ مهسا امينی اعتراض می‌کنند. این پالايشگاه برای پالایش گاز ارسالی ازمیدان عظیم گازی پارس جنوبی ایران (حوضه‌ای از منابع گازی که با قطر مشترک است) بسیار مهم است.

ویدیوهایی که خبرگزاری سوشیتدپرس آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرده است، کارگران را نشان می‌دهد که در بخش‌هایی از پالایشگاه‌ عسلويه جمع شده‌اند. این پالایشگاه در حاشیه خلیج فارس قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسوشیتدپرس می‌گوید که کارگران معترض عنوان «آیت‌الله» را برای علی خامنه‌ای به‌کار نمی‌گیرند و شعارهایی مانند «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم»، «بی‌شرف»، و «مرگ بر دیکتاتور» سر داده‌اند، و می‌گویند «امسال سال خون است، سید علی سرنگون است».

به گزارش اسوشیتدپرس، حکومت جمهوری اسلامی ایران به هیچ‌گونه اختلالی در این تاسیسات اذعان نکرده است، و خبرگزاری تسنیم دلیل آن تجمع را اختلاف در مورد حقوق و دستمزد کارگران توصیف کرده است. اسوشیتد‌پرس همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که ایران پس از آمریکا و روسیه، یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان گاز طبیعی جهان است وهنوز مشخص نيست که آيا کارگران ديگر هم به  این اعتراضات خواهند پیوست، یا نه.

اسوشیتد‌پرس همچنین ضمن اشاره به اعتراضات در شماری از شهرهای کردنشین مانند سنندج، می‌نویسد که به رغم اینکه مسئولان اینترنت را مختل می‌کنند، ویدیوهای بسیاری از اعتراضات مردم در تهران و شهرهای دیگر، منتشر شده است.

بنا به این گزارش، این اعتراضات که اینک به هفته چهارم کشیده شده است، یکی از بزرگترین چالش‌ها برای حکومت مذهبی ایران از زمان اعتراضات جنبش سبز در سال ۲۰۰۹ است.

نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز شروع اعتراضات در صنایع نفت و گاز ایران را بااهمیت دانسته است و از آن در حکم «کشیده شدن اعتراضات به یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران» نام برده است. وال‌استریت ژورنال می‌نویسد که این نخستین بار پس از چهارهفته اعتراضات ضد حکومتی است که این اعتراضات به صنایع نفت و گاز گسترش می‌یابد، و می‌افزاید که این امر از آن رو مهم است که  پیش از این، اعتصابات فقط در فروشگاه‌ها و کسب‌و‌کارهای کوچک در جریان بوده است.

وال‌استریت ژورنال همچنین با اشاره به همزمانی کشیده شدن اعتراضات و اعتصابات به صنایع نفت و گاز با اوج‌گیری اعتراضات در سنندج و برخی شهرهای دیگر کردنشین درغرب ایران، می‌گوید دولت بریتانیا نیز تحریم‌هایی را علیه مقام‌های پلیس ایران که در سرکوب معترضان و زنان نقش مستقیم دارند، اعمال کرده است.

بیشتر از جهان