اعتصاب کارگران پیمانی صنعت نفت آغاز شد

این گروه از کارگران در سه هفته گذشته، با انتشار دو بیانیه، هشدار دادند که در صورت ادامه یافتن سرکوب مردم معترض دست به اعتصاب خواهند زد

کانال تلگرامی «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه، ۱۸ مهر ۱۴۰۱، از آغاز اعتراضات کارگران پیمانی صنعت نفت و پتروشیمی خبر داد. 

در بخشی از متن شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، چنین آمده است:«از صبح امروز دوشنبه ۱۸ مهرماه همکاران پروژه‌ای در پتروشیمی‌های هنگام و بوشهر (سایت یک) اعتراضات خود را آغاز کردند. این اعتراضات برابر فراخوان‌های قبلی در طی دو روز گذشته و در حمایت از اعتراضات گسترده مردم صورت گرفت.»

اعضای این شورا در هفته‌های اخیر، با انتشار دو بیانیه، ضمن حمایت از تظاهرات خیابانی مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، به نهادهای امنیتی هشدار دادند اگر سرکوب مردم معترض ادامه پیدا کند، این گروه از کارگران صنعت نفت نیز، به نشان اعتراض، دست از کار خواهند کشید.

از این‌رو در بخشی از بیانیه روز دوشنبه این شورا چنین تاکید شده است: «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت قبل‌تر در اطلاعیه خود هشدار و اخطار داده بود که کارگران آگاه و جسور نفت در قبال سرکوب و کشتار مردم ساکت و منفعل نخواهند بود و همگام و همصدا با مردم دست به اعتراض خواهند زد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسندگان این بیانیه در فراز پایانی آن از کارگران دیگر بخش‌های صنعت نفت، «اعم از پیمانی، قراردادی و رسمی»، خواستند تا اعتراضات را در سطحی گسترده آغاز کنند و «آماده اعتصابات سراسری و کمرشکن» شوند. 

از سوی دیگر روز دوشنبه تصاویر و ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که اعتراضات کارگران را نشان می‌دهد. در یکی از این ویدئوها گروهی از کارگران پتروشیمی بوشهر (سایت یک) دیده می‌شوند که با صورت‌هایی پوشانده شده در مقابل ساختمان محل کارشان تجمع کرده‌اند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند. 

در یکی دیگر از این ویدئوها، شماری از کارگرها، ضمن دست کشیدن از کار، اتوبانی واقع در سه‌راه عسلویه را مسدود کرده‌اند. در این ویدئو صدای فردی شنیده می‌شود که در توضیح وقایع موجود در تصویر می‌گوید که این گروه از کارگران در حمایت از «هموطن‌های» خود دست به اعتصاب زده‌اند. 

در یکی دیگر از تصاویر منتشر شده، کارگران، احتمالا به منظور مسدود کردن مسیر رفت‌وآمد خودروها، سنگ‌هایی بزرگ را به وسط جاده آورده‌اند. 

ساعاتی پس از انتشار خبر اعتراضات و اعتصابات مربوط به کارگران پیمانی پتروشیمی‌های هنگام و بوشهر (سایت یک)، برخی منابع خبری از پیوستن کارگران فاز دوم پالایشگاه آبادان به اعتصابات خبر دادند. 

به‌عنوان مثال کانال تلگرامی «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» در این زمینه چنین نوشت:«همکاران از آبادان خبر می‌دهند که دست از کار کشیده و در حال ترک محل کار خود هستند. این آغاز راه است و ما همقدم و همراه با مردم سراسر کشور هر روز به اعتراضات خود ادامه خواهیم داد.»