دادستان گیلان: چند نفر در زندان لاکان رشت کشته شدند

دادستان گیلان برخی زندانیان را عامل کشته شدن محبوسان در زندان لاکان معرفی کرد

زندان لاکان شهر رشت روز یکشنبه، ۱۷ مرداد، بروز برخی ناآرامی‌ها و اعتراض‌ها را شاهد بود- رسانه‌های اجتماعی

مهدی فلاح میری، دادستان استان گیلان، گزارش‌ها در مورد کشته شدن برخی از زندانیان محبوس در زندان لاکان شهر رشت را تایید کرد.

فلاح میری روز دوشنبه، ۱۸ مهر، گفت که روز گذشته (یکشنبه)، میان گروهی از «زندانیان محکوم به اعدام در بند ۸ این زندان» درگیری رخ داد که به مرگ تعدادی از آن‌ها منجر شد. او گفت که در این «درگیری»، برخی «تاسیسات موجود در راهرو و سالن زندان» تخریب شدند و پلیس هم برای مهار درگیری‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

این مقام قضایی مدعی شد به  دلیل ممانعت زندانیان از خدمات‌رسانی به مجروحان، برخی از زخمی‌ها فوت کردند و مابقی برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فلاح ادامه داد: «برخی می‌خواهند از این فضا سوءاستفاده کنند که اجازه نمی‌دهیم.»

این ادعاها در شرایطی مطرح می‌شود که روز گذشته در رسانه‌های اجتماعی اخباری مبنی بر آغاز اعتراض‌ها در زندان لاکان با هدف همبستگی با خیزش سراسری مردم ایران منتشر شد. در برخی از این گزارش‌های تاییدنشده هم آمده است که زندان‌بان‌ها پس از قطع برق زندان و تاریکی کردن محیط، گاز اشک‌آور پرتاب و به زندانیان تیراندازی کرده‌اند.

در ایران بیش از ۲۲ روز است که اعتراض‌های گسترده‌ای آغاز شده که بسیاری از مردم و چهره‌های مشهور در داخل و خارج ایران هم به آن پیوسته‌اند. این اعتراض‌ها از قتل دختری ۲۲ساله به نام مهسا امینی در مقر گشت ارشاد پلیس تهران آغاز شد و دست‌کم ۱۰۴ شهر را در بر گرفت که رشت هم یکی از این شهر‌ها است.

معترضان خواستار لغو بسیاری از قوانین و عبور از نظام جمهوری اسلامی‌اند. ماموران حکومتی هم در واکنش این خواسته‌‌ها و اعتراض‌ها، دست‌کم ۱۵۰ نفر را کشته و صد‌ها نفر دیگر را بازداشت کرده‌اند.