خدمات حقوق‌بشری در زندان‌های ایران کم‌نظیر است

رئیس سازمان زندان‌ها می‌گوید حقانیت نظام را در زندان‌ها تبلیغ خواهیم کرد

رئیس سازمان زندان‌ها گفت که دیدگاه‌های خامنه‌ای و خمینی در مورد حقوق‌بشر و توجه به زندانیان «از کشورهای مدعی حقوق‌بشر هم مترقی‌تر است»- ایرنا

دو هفته پس از انتشار گزارش سازمان عفو بین‌الملل در مورد رواج شکنجه و نقض گسترده حقوق بشر در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های ایران، محمد‌مهدی حاجی‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها در ایران می‌گوید خدمات زندان‌بانی در زندان‌های جمهوری اسلامی در دنیا کم‌نظیر است.

او این سخنان را در جلسه‌ای با حضور علی باقری کنی، معاون بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق‌بشر ایران گفته است.

حاجی محمدی گفت که به‌رغم «تلاش دشمنان» باید «به‌واسطه تلاش‌های انجام‌شده در زندان نیز حقانیت نظام را تبلیغ کنیم.»

علی باقری کنی، معاون ابراهیم رئیسی نیز امروز و در همین جلسه گفت که دستاوردهای جمهوری اسلامی «در زمینه رعایت حقوق شهروندی و ارائه خدمات مختلف به زندانیان را باید به نحو شایسته و استفاده از ظرفیت‌های رسانه به جهانیان عرضه کنیم.»

رئیس سازمان زندان‌ها همچنین گفت که دیدگاه‌های علی خامنه‌ای و روح‌الله خمینی، رهبر کنونی و پیشین جمهوری اسلامی در مورد حقوق‌بشر و توجه به زندانیان «از کشورهای مدعی حقوق‌بشر هم مترقی‌تر است.»

بیان این سخنان، هم‌زمان با برپایی مراسم یادبود سی‌ودومین سالگرد اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در زندان‌های ایران است که در تابستان سال ۱۳۶۷ و به دستور روح‌الله خمینی انجام شد.

در جریان کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷، هزاران نفر از شهروندان ایرانی که در حال گذراندن دوران محکومیت خود بودند با تصمیم هیئتی منصوب‌شده از سوی رهبر وقت جمهوری اسلامی اعدام شدند.

ابراهیم رئیسی که اکنون رئیس قوه قضائیه ایران است در جریان کشتار زندانیان سیاسی عضو هیئت مرگ و از مجریان اصلی آن رویداد بود.

عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود در مورد وضعیت زندان‌ها در جمهوری اسلامی که دو هفته پیش منتشر شد، فهرستی از اقدامات تکان‌دهنده از نقض حقوق بشر که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی و مقام‌های زندان با مشارکت قضات و دادستان‌ها مرتکب شده‌اند را مستند کرده است.

در این گزارش ذکر شده است که شکنجه‌ها تنها به‌منظور اعتراف به شرکت در اعتراضات صورت نمی‌گیرد، بلکه افراد را مجبور می‌کند که به ارتباط با گروه‌های مخالف، مدافعان حقوق بشر، رسانه‌های خارج از ایران و دولت‌های خارجی اعتراف کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحقیقات این سازمان نشان داده که اغلب دستگیرشدگان با چشمان بسته و با مشت، لگد، شلاق، چوب، شلنگ لاستیکی، چاقو، باتوم و کابل شکنجه‌شده‌اند. این افراد به مدت طولانی بلاتکلیف نگه‌داشته شده و یا در موقعیت‌های استرس‌زای شدید قرارگرفته‌اند؛ از غذای کافی و آب آشامیدنی محروم شده‌اند؛ گاهی اوقات هفته‌ها یا حتی ماه‌ها در سلول انفرادی نگهداری شده و از مراقبت‌های پزشکی برای جراحات وارده در اعتراضات یا درنتیجه شکنجه محروم بوده‌اند.

سایر روش‌های شکنجه که از سوی این سازمان مستند شده، شامل لخت کردن زندانیان و پاشیدن آب سرد روی آن‌ها، قرار دادن بازداشت‌شدگان در معرض دمای شدید و یا بمباران نور یا صدا، کشیدن ناخن انگشتان دست و پا، استفاده از اسپری فلفل، اجبار به استفاده از مواد شیمیایی، استفاده از شوک الکتریکی، غرق مصنوعی (waterboarding) و تظاهر به اجرای حکم اعدام برای دستگیرشدگان است.

بیشتر از