فرستاده ویژه اروپا در افغانستان: طالبان روند سیاسی تضمین مشارکت مردم را آغاز کنند

توماس نیکلاسون: طالبان باید در مورد افزایش حمله‌های تروریستی پاسخگو باشند

فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان نگران اوضاع امنیتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشور است عکس از AFP/WAKIL KOHSAR

توماس نیکلاسون، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، پس از یک هفته سفر به این کشور، در بیانیه‌ای، از اوضاع سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی مردم افغانستان ابراز نگرانی کرد.

فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان که تازه به بروکسل رسیده است، اوضاع را در افغانستان بسیار نگران‌کننده می‌داند و می‌گوید که طالبان باید روندی سیاسی را آغاز کنند که در آن تمامی مردم افغانستان سهیم باشند. او این گام را راهی برای دستیابی به مشروعیت سیاسی در افغانستان دانسته است.

به باور نیکلاسون، وضعیت حقوق بشر در افغانستان، به ویژه حقوق زنان و آزادی بیان، در حال وخیم‌تر شدن است. او می‌گوید که زنان از آموزش محروم مانده‌اند و حق کار و حق مشارکت سیاسی ندارند، و همچنین بر ضرورت رعایت حقوق هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌ها در افغانستان تاکید می‌ورزد.

فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان می‌گوید در حالی که زمستان در راه است، تاکنون فقط ۴۵ درصد از تمامی کمک‌های درخواست‌شده برای افغانستان به این کشور رسیده است.

او از روسیه و چین خواست که با پیروی از افزایش کمک‌های بریتانیا و ایالات متحده آمریکا برای افغانستان، به مردم این کشور کمک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام بلندپایه اتحادیه اروپا در امور افغانستان، از افزایش حمله‌های تروریستی در این کشور ابراز نگرانی کرد و گفت که طالبان باید درباره حملات روزافزون تروریستی پاسخگو باشند و اجازه ندهند که خاک افغانستان، محلی برای تهدید دیگران باشد.

توماس نیکلاسون همچنین با اشاره به ادامه گفت‌وگوها با طالبان، گفت که اروپا بی‌آنکه طالبان را به رسمیت بشناسد، به گفت‌و‌‌گو با آنان ادامه می‌دهد.

نیکلاسون تعامل با طالبان را به بستن درها ترجیح می‌دهد و می‌گوید که اروپا متعهد است که موضوع افغانستان را در دستورکار مسائل بین‌المللی نگه دارد. 

او تاکید می‌ورزد که به طالبان یاد‌آوری کرده‌اند که زمان کوتاه است و باید هر چه زودتر اقدامی کنند.

فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در سفرش به کابل، علاوه بر مقام‌های طالبان، دیدار‌هایی نیز حامدکرزی و شماری از خبرنگاران و فعالان حقوق بشر در این کشور داشته است.

بیشتر از جهان