نیویورک تایمز: اعتراض‌های ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شود

هیئت سردبیری این روزنامه مهم آمریکایی خواستار افزایش حمایت از اعتراض‌ها در ایران شد

هیئت سردبیری روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در سر مقاله‌ای که روز شنبه، ۸ اکتبر ۲۰۲۲، منتشر کرد نوشت آمریکا باید بیشتر از جنبش «زنان شجاع ایران» حمایت کند. در آغاز این سرمقاله با اشاره به حجاب‌سوزان در ایران آمده است که این حجاب نماد نارضایتی بسیار وسیع‌تر زنان از رهبران فاسد و ناشایسته ایران و «عمق خشم» آن‌ها است. این سرمقاله تاکید می‌کند که «ایرانیان از زندگی تحت حکومت دین‌سالار مستبد به تنگ آمده‌اند و شایسته پشتیبانی آمریکا و متحدانش‌ هستند» و یادآور شد که مردم در خیابان «انقلاب می‌خواهند و نه اصلاحات.»

این روزنامه آمریکایی که از تاثیرگذارترین و پرخواننده‌ترین روزنامه‌های جهان است در ادامه به ماجری کشته شدن مهسا امینی اشاره کرد و یادآور شد که «دارودسته مذهبی‌ای که از سال ۱۳۵۷ سر کار بوده است و در حال حاضر تحت رهبری آیت‌الله علی خامنه‌ای است دشمنی با آمریکا و سرکوب زنان را از امور حیاتی بقای خود در قدرت می‌داند.»

سرمقاله روزنامه نیویورک‌تایمز در عین‌حال یادآوری کرد که خطر دستیابی حکومت به‌شدت ضداسرائیلی و ضدآمریکایی ایران به سلاح‌های هسته‌ای تهدیدی واقعی است، اما افزود که «تلاش‌های دیپلماتیک باید همراه با تلاش برای کمک به ایرانیانی باشد که به‌دنبال خلاصی و تغییرند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سالخوردگی علی خامنه‌ای هم در این سرمقاله مورد توجه گرفته اما یادآوری شده است که به‌هیچ‌وجه معلوم نیست پس از درگذشت او حکومت لیبرال‌تری سرکار بیاید. همان‌طور که کریم سجادپور، کارشناس موسسه صلح بین‌المللی کارنگی، اخیرا در مقاله‌‌ای در همین روزنامه نوشته بود جای وفاداران واقعی نسل خامنه‌ای به جمهوری اسلامی را اکنون فرصت‌طلبانی گرفته‌اند که به‌دنبال ثروت‌اندوزی‌اند. سجادپور در ضمن، از این نوشته بود که گرچه انزوای بین‌المللی برای حکومت مضر است، ادغام جهانی آن خطرناک‌تر خواهد بود. حکومت بدین‌سان شاید بخواهد راه بقای خود را این بداند که هم سرکوب را حفظ کند و هم به انزوای کامل کشیده نشود، ایرانی که خامنه‌ای می‌خواهد به قول سجادپور باید «نه کره شمالی باشد نه دوبی».

در این سرمقاله آمده است که قصد دولت بایدن برای احیای برجام شایسته است، اما مذاکرات فعلا به بن‌بست خورده‌اند و این به علت خواست غیرعملی ایران است: تعطیلی تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اورانیوم کشف‌شده در مراکز هسته‌ای اعلام‌نشده.

این روزنامه تاکید کرد که آینده برجام هرچه باشد آمریکا و متحدان باید قویا از خواست معترضان ایران «برای ادغام جهانی از طریق دسترسی بهتر به ابزار ضروری ارتباطات، سازماندهی و اعتراض‌ها» پشتیبانی کنند. در این سرمقاله به آثار منفی تحریم‌ها بر اقتصاد ایران اشاره شده و آمده است به نفع خود آمریکا است که کمک کند ایرانیان «به زندگی بهتری برسند که در بهترین حالت باید بدون تحریم و گشت ارشاد و سلاح هسته‌ای باشد.»

پیشنهادهای مشخص نیویورک تایمز به دولت بایدن از این قرارند: بیانیه مشترک با متحدان در پشتیبانی از اعتراض‌ها، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه عوامل و سخنگوهای سرکوب دولتی، ایجاد برنامه‌های بیشتر فارسی‌زبان و تلاش برای تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل.

بیشتر از جهان