واکنش رسانه‌های ترکیه به خبر قتل مهسا امینی

رسانه‌ها و چهره‌های سرشناس ترکیه به صورت بی‌سابقه‌ای به خبر مرگ مهسا امینی واکنش نشان دادند 

پس از انتشار خبر قتل مهسا امینی به دست گشت ارشاد در تهران که واکنش گسترده میلیون‌ها ایرانی را به همراه داشت، رسانه‌های مطرح ترکیه نیز خبر کشته‌ شدن این دختر ۲۲ ساله ایرانی را پوشش دادند.

رسانه‌های ترکیه در خصوص کشته ‌شدن مهسا امینی نوشتند که تاکنون هشتگ «مهسا امینی» بیش از یک میلیون و ۶۳۰ هزار بار مورد استفاده قرار گرفته است.

بخشی از فعالان سیاسی و مدنی در ترکیه که از قدرت گرفتن اسلام‌گرایان در این کشور نگران‌اند، همواره مسائل مربوط به ایران را به صورت ویژه‌ای دنبال می‌کنند. این افراد و گروه‌ها با اشاره به اینکه در صورت نادیده گرفتن ارزش‌های سکولار و «میراث آتاتورک»، ممکن است ترکیه نیز به سوی «ایران شدن» پیش برود، در این باره هشدار دادند.

عدالت و توسعه، حزب حاکم ترکیه، و در راس آن رجب طیب اردوغان، در دهه اخیر تلاش زیادی در زمینه بازگرداندن شریعت اسلام به قوانین ترکیه داشته است. 

بخش ترکی «ان‌تی‌وی» نوشت که حجاب اجباری در ایران، در طول سال‌های گذشته همواره از سوی بسیاری از زنان ایرانی مورد انتقاد قرار گرفته است و زنان ایرانی در بیشتر موارد هنگام مواجهه با «پلیس اخلاق»، شروع به بحث می‌کنند و گاه این بحث‌ها به ضرب و شتم آنان نیز منجر می‌شود.

روزنامه «جمهوریت» نیز با سرتیتر «در ایران زنان همراه با مقاومت مقابل نیروهای امنیتی، به اعتراضات به قتل مهسا امینی ادامه می‌دهند»، نوشت که مقاومت زنان ایرانی همچنان ادامه دارد.

روزنامه «یاشام» با شرح واقعه قتل مهسا امینی نوشت که مورد جدیدی به رویدادهای مکرر در ایران اضافه شده است؛ هرچند، «پلیس اخلاق» این کشور ادعاهای مربوطه را نمی‌پذیرد.

روزنامه «حریت» نوشت که سازمان عفو بین‌الملل خواستار تحقیق در خصوص این مرگ مشکوک شده است.

همچنین، رسانه‌های این کشور ویدیوهایی از زنان ایرانی منتشر کردند که در آن‌ها، زنان با کوتاه کردن موی خود، اعتراض خود را به قتل مهسا امینی نشان می‌دادند. برخی از رسانه‌ها نیز به قطعی قابل‌توجه اینترنت در برخی از نقاط ایران اشاره کردند.

واکنش جامعه مدنی ترکیه چه بود؟

اما واکنش‌ها تنها به رسانه‌های ترکیه محدود نشد؛ نورگل یشیلچای، بازیگر سینما و تلویزیون، و الیف شافاک، نویسنده مشهور ترکیه، نیز به این واقعه واکنش نشان دادند.

نورگل یشیل‌چای در توییتر نوشت:‌ «افسوس به این دختر کوچک! افسوس به تمامی زنان دنیا.»

الیف شافاک نیز نوشت:‌« نامش #مهساامینی ۲۲ ساله بود. او در ایران به دلیل «نداشتن روسری» به دست «پلیس اخلاق» دستگیر شد و چنان کتک خورد که به کما رفت و درگذشت. قلبم درد می‌کند. خواهر. قلب من پر از غم، رنج و خشم است.»

نوسین منگو، روزنامه‌نگار شناخته‌شده ترک، نیز در صفحه توییتر خود با انتشار ویدیویی از مادر مهسا امینی نوشت:‌ « مادر مهسا امینی که به دلیل نمایان شدن موهایش به دست نیروهای امنیتی ایران تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت، بر سر مزار دخترش.»

البته دامنه واکنش‌ها به این‌ها خاتمه نیافت و نمایندگان مجلس و حتی صفحه رسمی بخش زنان «حزب دموکراتیک خلق‌ها» نیز به قتل مهسا امینی واکنش نشان دادند.

دیلان دیرایت تاش‌دمیر، نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ها، در توییتر نوشت:‌«فشار رژیم فاشیست ایران علیه زنان، جان یک زن دیگر را گرفت. مهسا امینی ۲۲ ساله به ‌دلیل «درست نبستن روسری» بازداشت و کشته شده است. ما مقابل ظلم در همه جا خواهیم ایستاد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عایشه آجار باشاران، سخنگوی زنان حزب دموکراتیک خلق‌ها در مجلس ترکیه نیز ضمن واکنش به خبر قتل مهسا امینی، نوشت که مبارزه زنان در همه جای جهان مقابل اقتدار مردانه ادامه خواهد داشت و «این مبارزه را گسترش خواهیم داد».

عمر اوجالان، نماینده مجلس ترکیه، نیز با محکوم کردن قتل مهسا امینی، نوشت که هر فرد کرد باید امروز صدای خود را علیه [جمهوری اسلامی] ایران بلند کند.

از زمان استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران در پی انقلاب ۵۷ ، زنان در ایران ملزم به پوشیدن حجاب بوده‌اند، و این موضوع همواره مسئله‌ای مناقشه‌برانگیز بوده است.

با گذشت دهه‌ها از انقلاب بهمن ۵۷، مقام‌های جمهوری اسلامی در ایران همچنان می‌کوشند قوانین شریعت اسلامی را در کشور پیاده و اجرا کنند، در حالیکه بسیاری از زنان با نوع پوشش خود می‌کوشند به نوعی از فضای بسته آلوده به ایدئولوژی رهایی یابند.

بیشتر از جهان