فرانسه از شهروندانش خواست ایران را ترک کنند

فرانسه از ایران به دلیل «اقدام‌های دیکتاتوری» و گروگان گرفتن شهروندانش به‌شدت انتقاد کرد

با پخش اعتراف‌های اجباری دو شهروند فرانسوی دستگیرشده در ایران، فرانسه از اتباع خود خواست هرچه سریع‌تر ایران را ترک کنند. اخیرا بازداشت‌های خودسرانه اتباع خارجی در ایران سرعت بیشتری گرفته است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، روز هشتم مهرماه، در میانه خیزش سراسری مردم با انتشار بیانیه‌ای از بازداشت ۹ شهروند خارجی به دلیل نقش داشتن در اعتراضات خبر داد. در این اعتراضات به جزییات بیشتری در این زمینه اشاره نشده بود.

دولت هلند نیز روز جمعه، ۱۵ مهر، از اتباع خود خواسته بود ایران را هرچه زودتر ترک کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از وب‌سایت وزارت خارجه فرانسه نوشت: «هر گردشگر فرانسوی، از جمله افراد دو تابعیتی، به‌شدت در معرض خطر دستگیری، بازداشت و محاکمه غیرمنصفانه قرار دارند.»

در ماه مه و در پی اعلام وزارت اطلاعات ایران مبنی بر دستگیری دو فرانسوی به اتهام دامن زدن به «ناامنی» در ایران، فرانسه دستگیری آن‌ها را محکوم کرد و از تهران خواست فورا سیسیل کوهلر و شریک زندگی‌اش، ژاک پاریس را آزاد کند.

روز پنجشنبه، بعد از پخش ویدیو اعتراف‌های اجباری این دو نفر که ایران آن‌ها را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده، فرانسه از ایران به دلیل «اقدام‌های دیکتاتوری» و گروگان گرفتن شهروندانش به‌شدت انتقاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پخش ویدیو اعتراف‌های اجباری خشم پاریس را برانگیخت و آن کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه برای نخستین بار گفت که این دو شهروند به همراه دو نفر دیگر که در ایران دستگیر شده‌اند، «گروگان‌های دولتی‌اند».

لژاندر در بیانیه‌ای این اعتراف‌ها را بالماسکه تحقیر کرامت انسانی و مشخصه مقام‌های ایرانی خواند و گفت: «صحنه‌سازی اعتراف‌های ادعایی آن‌ها ظالمانه، وحشتناک، باورنکردنی و مغایر با قوانین بین‌المللی است.»

به گفته لژاندر این اعتراف‌های اجباری که تحت فشار گرفته شده است، هیچ مبنای درستی ندارد، اما تلویزیون ایران دلیل دستگیری آن‌ها را تامین مالی اعتصاب‌ها و تظاهرات اعلام کرد. ژاک پاریس در این ویدیو اعتراف کرده: «هدف ما در سازمان امنیت فرانسه فشار بر دولت ایران است.»

این در حالی است که هفته گذشته، کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، دیپلمات ارشد ایران در پاریس را احضار کرد و روز سه‌شنبه نیز گفت انتظار دارد اتحادیه اروپا در هفته‌های آینده تحریم‌هایی را علیه تهران اعمال کند.

در هفته‌های اخیر و با توقف مذاکرات احیای برجام که پاریس یکی از طرفین آن است، روابط ایران و فرانسه به وخامت گراییده و اکنون هیچ‌ سفیری در کشور یکدیگر ندارند. اکنون چهار شهروند فرانسوی در ایران زندانی‌اند و فرانسه در حال بررسی است که آیا یک نفر دیگر نیز ممکن است در جریان اعتراض‌های سراسری دستگیرشده باشد یا خیر. ایران ماه گذشته اعلام کرد که ۹ اروپایی را در جریان ناآرامی‌ها بازداشت کرده است.