تداوم تجمع‌های خیابانی در شش شهر، گسترش اعتراض‌های دانشجویی و دانش‌آموزی به ده‌ها شهر

در تهران، سه‌شنبه شب، معترضان در چند منطقه تجمع‌های خیابانی برگزار کردند

تجمع‌های خیابانی سه‌شنبه شب در مناطق تهرانپارس، مترو شریعتی، ولیعصر تهران، و همچنین شهرهای بندرعباس، سنندج، سقز، دیواندره و کرج ادامه یافت و ده‌ها شهر دیگر از جمله یزد، اصفهان، مریوان، شیراز، قم، بوشهر، گرگان و زنجان نیز روز سه‌شنبه صحنه اعتراض‌های دانشجویی‌ و دانش‌آموزی بود.

در تهران، سه‌شنبه شب، معترضان در چند منطقه تجمع‌های خیابانی برگزار کردند. تهرانپارس در شرق تهران از جمله مناطقی بود که در ادامه خیزش مردمی علیه جمهوری اسلامی، صحنه تجمع اعتراضی مردم و سر دادن شعارهای ضد حکومتی بود.

در مناطقی چون ستارخان، آریاشهر، پاسداران، ولیعصر، سعادت‌آباد و شهرک غرب نیز شماری از مردم معترض از منازلشان شعارهای ضدحکومتی سر دادند.

حوالی متروی شریعتی در تهران نیز سه‌شنبه شب صحنه تجمع مردمی با شعار «زن، زندگی، آزادی» بود.

شهرک اکباتان نیز شاهد حضور پرتعداد نیروهای یگان ویژه و گردان‌های امنیتی سپاه پاسداران بود. با این حال، اهالی اکباتان برای چندمین شب متوالی در پاسخ به تهدیدهای نیروهای دولتی، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

در بندرعباس، جمعی از معترضان سه‌شنبه شب به خیابان آمدند که پس از سر دادن شعارهای ضد‌حکومتی، با یورش نیروهای امنیتی مواجه شدند.

گزارش‌ها از گوهردشت کرج نیز حاکی از آن است که معترضان با ایجاد راهبندان، تجمع‌های اعتراضی پراکنده‌ای برگزار کردند.

اعتراض‌ها در سنندج و سقز سه‌شنبه شب نیز ادامه یافت. با وجود سرکوب شدید معترضان و ادامه قطع اینترنت، مردم در این شهرها با تجمع‌های اعتراضی در محله‌ها و برخی مناطق خیابان‌های مرکزی، شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شامگاه سه‌شنبه شهر دیواندرە در استان کردستان با وجود استقرار سنگین و پرشمار نیروهای سپاه پاسداران و یگان ویژه، شاهد اعتراض‌های خیابانی بود. معترضان در دیواندره، با حضور در خیابان‌‌ها، شعارهای ضد‌حکومتی دادند و پس از یورش نیروهای امنیتی، با ایجاد راهبندان و به صدا درآوردن بوق خودروها، به اعتراض ادامه دادند.

اعتراض دانش‌آموزان در روز سه‌شنبه نیز ادامه داشت و دانش‌آموزان دختر در مدارس و در مواردی، در خیابان‌های تهران، کرج، شیراز، اصفهان، سنندج، مریوان، سقز و شمار دیگری از شهرها، با برداشتن حجاب اجباری به اعتراض‌هایشان ادامه دادند.

دختران دانش‌آموز در شهر سنندج با شعار «زن، زندگی، آزادی» به خیابان آمدند. در میران نیز دانش‌آموزان دختر با برداشتن مقنعه، به خیابان آمدند و شعارهای ضد‌حکومتی و همچنین شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

در سقز، زادگاه مهسا امینی و شهری که پیکرش در آن به خاک سپرده شد، دانش‌آموزان با برداشتن حجاب اجباری از سر، به خیابان‌ها آمدند و شعارهای اعتراضی سر دادند.

برخی منابع گزارش دادند که در جریان تظاهرات دانش‌آموزان، نیروهای امنیتی لباس شخصی چهار دانش‌آموز «هنرستان فنی آزادگان» در شهرک دانشگاه سقز را بازداشت کردند.

در مدرسه‌ «صدیقه طاهره» اصفهان نیز پس از آنکه دانش‌آموزان شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند، مدیر مدرسه با دانش‌آموزان درگیر شد و آن‌ها را هدف ضرب‌و‌شتم قرار داد و در نهایت، اجازه داد نیروهای امنیتی برای برخورد با دانش‌آموزان وارد مدرسه شوند.

برخی منابع از مصدوم شدن و از هوش رفتن چند دانش‌آموز و انتقال آن‌ها با آمبولانس به بیمارستان خبر دادند.

اما محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان اصفهان، به روزنامه شرق گفت: «روز سه‌شنبه به مسئولان آموزش‌و‌پرورش ناحیه ۵ اصفهان خبر دادند که دانش‌آموزان در مدرسه صدیقه طاهره هم سر‌و‌صدا کرده‌اند و هم کشف حجاب. در همین راستا، مسئولان آموزش‌و‌پرورش ناحیه ۵ به این مدرسه رفته و با دانش‌آموزان صحبت کردند.»

مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان اصفهان با تاکید بر اینکه «این روزها در بعضی از مدارس بالاخره اعتراضاتی هست»، گفت: «به هیچ مدرسه‌ای نیروی انتظامی و یگان ویژه ورود نکرده و قرار هم نیست ورود کند. هیچ نهاد امنیتی‌ هم قرار نبوده به موضوع ورود کند و ورود هم نکرده است.»

دانشجویان ده‌ها دانشگاه از جمله دانشگاه مدیریت تهران، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی علامه طباطبایی تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه امام رضای مشهد، دانشگاه قم، دانشگاه یزد، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشگاه علوم پزشکی سنندج، دانشگاه آزاد خوراسگان، دانشکده علوم پزشکی گرگان، دانشگاه زنجان و شمار دیگری از شهرهای ایران به اعتصاب دانشجویی که از روز شنبه آغاز شد، ادامه دادند.

در مشهد، عصر سه‌شنبه، جمعی از دانشجویان معترض از محوطه دانشگاه خارج شدند و در وکیل‌آباد شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

صبح سه‌شنبه نیز دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با تجمع و تحصن در محوطه داخلی این دانشگاه، در سومین روز اعتصاب سراسری دانشجویان مشارکت کردند. دانشجویان این دانشگاه در میان شعارهایشان، شعار «‌این دیگه اعتراض نیست، شروع انقلابه» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد در سومین روز اعتصاب سراسری دانشجویان، ضمن تحصن در محوطه این دانشگاه، با شعار «نه روسری، نه توسری، آزادی و برابری»، یک بنر تبلیغات حجاب اجباری را پایین کشیدند و تخریب کردند.