شاهزاده رضا پهلوی: اگر محمدرضا شاه زنده بود به شجاعت جوانان ایرانی افتخار می‌کرد

«از حالا به بعد بازگشتی در کار نیست و مردم دیگر این رژیم را قبول نمی‌کنند»

««او همواره ایمان داشت، حتی تا نفس آخر، که مردم ایران بیدار می‌شوند»- AFP

شاهزاده رضا پهلوی در گفت‌وگو با روزنامه اسپانیایی «ال‌ایندیپندینته» گفت که اگر پدرش، پادشاه فقید ایران، اکنون زنده بود به شجاعت جوانان ایرانی افتخار می‌کرد.

او به  ال‌ایندیپندنته گفت که نظام آیت‌الله‌ها در ایران در ۱۸ روز گذشته شاهد بزرگترین چالش در دهه اخیر بوده است.

«ال‌ایندیپندینته» می‌نویسد که موج اعتراض‌هایی که پس از کشته شدن مهسا امینی سراسر ایران را فرا گرفت علی‌رغم سرکوب حاکمیت و قطع اینترنت و حدود ۱۰۰ کشته، همچون زمین‌لرزه‌ای است که هنوز آرام نگرفته است و شاهزاده در تبعید ایران این وقایع را دنبال می‌کند.

ال‌ایندیپندینته در این مصاحبه که روز سوم اکتبر منتشر شد،  با اشاره به برگزاری بی‌وقفه تظاهرات سراسری در ایران پس از کشته شدن مهسا امینی که اکنون به روز نوزدهم رسیده است، به نقل از شاهزاده رضا پهلوی نوشت: «قتل مهسا امینی به دست رژیم زن‌ستیز جمهوری اسلامی لحظه اتحاد جمعی بود وجدان عمومی ملت ایران را به درد آورد. »

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه اسپانیایی نوشت که زنان ایرانی با برداشتن حجاب و قیچی کردن موهایشان و به آتش کشیدن روسری که نماد سرکوب آنان در چند دهه گذشته است، به حجاب اجباری نه می‌گویند.

شاهزاده رضا پهلوی ضمن اشاره به شمار قربانیان اعتراض‌های سه هفته اخیر در ایران، گفت: «این خشم عمومی نشانه اراده و عزم ملتی است که زندگی و حقوق خود را فدا می‌کند. نشانه مقاومت چهل ساله‌ای است که با خون ندا (کشته شده در اعتراض‌های ۲۰۰۹) به رنگ سرخ درآمد و با خون مهسا تمام نخواهد شد.»

او گفت اعتراض‌ها در ایران «دیگر تظاهرات نیست، بلکه انقلاب است» و تاکید کرد «همواره گفته‌ام که نمی‌دانم مردم ایران کی این رژیم را سرنگون می‌کنند، اما بدون شک این کار را خواهند کرد. و حالا می‌بینیم که زودتر از آنچه فکر می‌کردیم به این روز نزدیک شده‌ایم.»

شاهزاده رضا پهلوی گفت: «مردم از رژیمی که زندگی و رفاه و کرامت‌شان را گرفته به ستوه آمده‌اند و آن را دشمن تلقی می‌کنند» و می‌خواهند فضای عمومی و خیابان‌هایشان را پس بگیرند و یکی از شعارهای اصلی‌شان «ایران را پس می‌گیریم» است.

او تاکید کرد که اکنون اعتراض‌ها به اعتصاب تبدیل شده و اعتصابات سراسری تحول بزرگی در این مسیر است. شاهزاده رضا پهلوی گفت «از حالا به بعد بازگشتی در کار نیست و مردم دیگر این رژیم را قبول نمی‌کنند.»

شاهزاده رضا پهلوی گفت، اگر پدرش، محمدرضا شاه پهلوی، پادشاه فقید ایران، اکنون زنده بود «به شجاعت جوانان کشورمان افتخار می‌کرد». شاهزاده رضا پهلوی گفت: «او همواره ایمان داشت، حتی تا نفس آخر، که مردم ایران بیدار می‌شوند و به ماهیت این رژیم و تعهدی که برای تعیین سرنوشت خود دارند پی خواهند برد.»

شاهزاده رضا پهلوی گفت: «کشورهای غربی باید از مردم ایران حمایت کنند و به کلام بسنده نکنند. آنان باید این رژیم را تحریم کنند. وقت آن رسیده که سفرایشان را فرابخوانند، مقام‌های جمهوی اسلامی و خانواده‌هایشان را اخراج کنند، سرمایه‌هایشان را مسدود کنند، و دیگر انواع فشار را بر رژیم و وابستگانش اعمال کنند.»

او همچنین بر لزوم فوری کمک غرب به مردم ایران در دسترسی به اینترنت، تامین مالی اعتصاب‌های کارگری، حمایت اطلاعاتی و میدانی و همچنین ملاقات با اپوزیسیون تاکید کرد.اگشاهزاده رضا پهلوی به ال‌ایندیپندینته اسپانیا گفت که به شکل دائم با بخش‌های مختلف در داخل ایران در تماس است، حتی با نیروهای مسلح. او گفت: «مردم خود تظاهرات را رهبری می‌کنند و یک خواسته دارند: حذف کامل نظام دیکتاتوری حاضر. آنها اصلاحات و تغییر نمی‌خواهند. آنان خواستار پایان رژیم و حمایت بین‌المللی‌اند.»

او گفت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی باید نگران باشد «زیرا تقریبا تمام ملت علیه او شعار می‌دهند و او را عامل ویرانی کشورمان می‌دانند.»

شاهزاده رضا پهلوی گفت که جمهوری اسلامی و حاکمیت روسیه دو روی یک سکه و شریک جرم یکدیگرند. او ضمن اشاره به استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین، گفت که تهران و مسکو «هر دو مردم آزادی‌خواه، دموکراسی و حاکمیت ملی را سرکوب می‌کنند.» او گفت همانطور که جهان اکنون در کنار اوکراین است، باید در کنار ایران نیز باشد.