سازمان ملل هیاتی را برای بررسی موارد نقض حقوق بشر به پنجشیر فرستاد

صدها نفر از ساکنان پنجشیر در زندان‌ها زیر شکنجه قرار دارند

در یک سال گذشته، ده‌ها مورد نقض حقوق بشر در پنجشیر گزارش شده است‌ـ AFP/Wakil Kohsar

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل اعلام کرد که گروهی از کارکنان بخش سیاسی و حقوق بشر این سازمان برای بررسی موارد نقض حقوق بشر، به پنجشیر سفر کرده‌اند.

این نهاد روز سه‌شنبه ۱۲ مهرماه، در توییتی نوشت، این سفر برای بررسی گزارش‌ها از اقدام طالبان به نقض حقوق بشر در پنجشیر است.

بنا بر اعلام سازمان ملل، نمایندگان یوناما با مقام‌های طالبان در پنجشیر دیدار کرده‌اند. دفتر معاونت سازمان ملل تاکید کرد که پاسخگویی و حفظ حقوق همه شهروندان افغانستان کلید صلح در این کشور است.

طالبان به صدها مورد نقض حقوق بشر در پنجشیر متهم شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، طالبان در بیش از یک سالی که تسلطشان بر افغانستان می‌گذرد، صدها نفر از ساکنان پنجشیر را به اتهام رابطه با جبهه مقاومت ملی به قتل رسانده‌اند یا بازداشت و شکنجه کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه گذشته، تصاویری منتشر شدند که نشان می‌داد طالبان هشت نفر از نیروهای جبهه مقاومت ملی را در پنجشیر اسیر گرفتند و تیرباران کردند. طالبان تصاویر تیرباران این هشت نفر را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند.

به گفته ساکنان پنجشیر، هر بار که افراد طالبان در درگیری با نیروهای مقاومت ملی کشته می‌شوند، طالبان اهالی منطقه را بازداشت و شکنجه می‌کنند. تاکنون چند مورد بازداشت ساکنان پنجشیر به اتهام همکاری با جبهه مقاومت گزارش شده است که زیر شکنجه‌های شدید طالبان جان باخته‌اند.

ساکنان پنجشیر می‌گویند تاکنون ده‌ها خانواده به‌دلیل نزدیکی با نیروهای مقاومت در پنجشیر، ناچار به کوچ اجباری از خانه و کاشانه‌شان شده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، طالبان نصرت میر، از اهالی پریان استان پنجشیر، را چند ماه پیش بازداشت کردند اما روز دوشنبه ۱۱ مهر، جسد او در منطقه فروبل پنجشیر پیدا شد.

به گفته اهالی پنجشیر، در حال حاضر، صدها نفر از ساکنان این استان در زندان‌های طالبان زیر شکنجه قرار دارند.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت، این نخستین بار است که گروهی از نمایندگان سازمان ملل متحد برای بررسی موارد نقض حقوق بشر به پنجشیر سفر می‌کنند؛ هرچند این نگرانی وجود دارد که مردم از ترس طالبان درباره موارد نقض حقوقشان صحبت نکنند.

پیش از این، سازمان ملل متحد از نقض حقوق بشر در پنجشیر ابراز نگرانی و تاکید کرده بود عاملان این اقدام‌ها باید مجازات شوند.

بیشتر از جهان