سومین هفته قطع و اختلال اینترنت؛ بحران در بخش درمان و خسارت به کسب‌وکارها

اینترنت در بیشتر مناطق ایران، از ۲۶ شهریورماه، یعنی روز خاکسپاری مهسا امینی قطع و در برخی مناطق نیز با کندی و اختلال شدید مواجه است

سومین هفته قطع و اختلال اینترنت به دستور دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی به منظور جلوگیری از گسترش خیزش مردم علیه جمهوری اسلامی، در حالی آغاز شد که رسانه‌ها و مقام‌های صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران از بروز مشکلات گسترده در بخش بهداشت و درمان، خسارت گسترده به میلیون‌ها کسب‌وکار کوچک اینترنتی و خطر از بین رفتن سرمایه‌گذاری‌های کلان در شرکت‌هایی چون تاکسی‌های اینترنتی گزارش می‌دهند.

خبرگزاری ایلنا با اشاره به اینکه قطعی و اختلال در دسترسی به اینترنت حوزه بهداشت و درمان را با بحرانی تازه مواجه کرده، تاکید کرد که حتی صدور نسخه الکترونیکی برای بیماران و به‌ویژه بیمه‌شدگان و بازنشستگان هم مختل شده است.

به نوشته این خبرگزاری، بازنشستگان در برخی شهرهای ایران به دلیل قطع یا اختلال در اینترنت نمی‌توانند نسخه الکترونیکی خود را دریافت کنند و اساسا صدور نسخه الکترونیکی برای پزشکان هم امکان‌پذیر نیست. بسیاری از بیماران و بازنشستگانی که طی دو هفته گذشته به کلینیک‌ها یا مطب‌ها مراجعه کرده‌اند، با این پاسخ مواجه شده‌اند که «نت قطع است» یا «اینترنت بسیار ضعیف است» و امکان نوشتن نسخه الکترونیک وجود ندارد.

ایلنا در ادامه خاطرنشان کرد که بسیاری بازنشستگان به دلیل ابتلا به بیماری‌های مزمن، بیمه تکمیلی دارند و بابت آن هزینه مازاد می‌پردازند؛ اما در یک ماه اخیر، با وجود پرداخت هزینه، نتوانسته‌اند از خدمات بیمه‌ها بهر‌ه‌مند شوند.

این خبرگزاری با اشاره به اینکه بدون نسخه الکترونیک، پرداخت هزینه‌های دارو و درمان حتی برای یک ماه هم از عهده بازنشستگان خارج است، تاکید کرد بازنشستگانی که درنهایت هفت میلیون تومان حقوق ماهانه دارند، قادر نیستند پول داروهای قلب یا بیماری‌های کلیوی خود را از جیب بپردازند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اینترنت در بیشتر مناطق ایران، از ۲۶ شهریورماه، یعنی روز خاکسپاری مهسا امینی و آغاز اعتراض‌ها در سقز و سنندج که به خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی تبدیل شد، قطع و در برخی مناطق نیز با کندی و اختلال شدید مواجه است. از آن زمان تاکنون، اینترنت اپراتورهای تلفن همراه در بیشتر مناطق ایران همچنان قطع است و اختلال در دسترسی به اینترنت خانگی نیز با گذشت بیش ۱۶ روز، ادامه دارد.

در روزهای اخیر، شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت در تهران و برخی شهرهای بزرگ اینترنت را از صبح تا ساعت ۱۶ با اختلال ارائه می‌کنند. با دستور دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی، از ساعت ۱۶ اینترنت موبایل به کلی قطع می‌شود و سرعت اینترنت خانگی نیز به شدت کاهش‌ می‌یابد و عامدانه مختل می‌شود. این طولانی‌ترین و گسترده‌ترین مورد قطع امنیتی اینترنت در ایران پس از قطع کامل اینترنت در جریان اعتراض‌های سراسری آبان سال ۱۳۹۸ است، بنا بر گزارش رویترز، در آن مقطع، دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و نظامی جمهوری اسلامی بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر از معترضان را کشتند.

نت بلاکس، نهاد غیردولتی ناظر بر سرعت و دسترسی به اینترنت در نقاط مختلف جهان، اعلام کرد که «زیان هر ساعت قطعی اینترنت در ایران، یک و نیم میلیون دلار است».

رضا الفت‌نسب، عضو هیئت‌ مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در واکنش به قطع اینترنت و فیلتر کردن اینستاگرام در ایران، گفت: «براساس آماری که مرکز آمار سال ۱۴۰۰ منتشر کرد، ۱۰ میلیون نفر در بستر اینستاگرام فعالیت دارند و از لحاظ درآمدی به آن وابسته‌اند. کسب‌وکارهای بزرگ‌تر هم به این رسانه اجتماعی وابسته‌اند و تعدادی از مشتریان خود را آنجا پیدا می‌کنند.»

الفت‌نسب با اشاره به اینکه کسب‌وکارهای بزرگ در رسانه‌های اجتماعی بازاریابی می‌کنند و برای گسترش فعالیت خود در این پلتفرم سرمایه‌گذاری‌هایی کرده‌اند، افزود: «اگر این قطعی ادامه‌دار باشد، این کسب‌وکارها ضرر هنگفتی را متحمل خواهند شد.» عضو هیئت‌ مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی همچنین به متضرر شدن دیگر کسب‌وکارهای اینترنتی مستقل، در صورت تداوم قطعی اینترنت، اشاره کرد و گفت: «اگر قطعی اینترنت دائمی باشد، سرما‌یه‌‌گذاری‌های شرکت‌های بزرگی مانند اسنپ و تپسی هم از بین می‌رود.»

انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که با قطع اینترنت، انواع سرویس‌های خارجی مورداستفاده کسب‌وکارهای اینترنتی و کاربرانشان با اختلال روبرو شده است. این انجمن افزود فیلتر شدن هم‌زمان اینستاگرام که میلیون‌ها کسب‌وکار کوچک و متوسط ایرانی بر بستر آن فعالیت می‌کردند و واتس‌اپ، به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی مهم کسب‌وکارها با مخاطبان، نه فقط ابزارهای ارتباطی و سرویس‌های اینترنتی بلکه بخشی از خدمات پرداخت را هم با مشکل مواجه کرده است.

سایت تجارت‌نیوز نیز نوشت که خسارت ۱.۵ میلیون دلاری قطع اینترنت در هر ساعت، معادل ۴۵ میلیارد تومان زیان اقتصادی به کشور در هر ساعت است. این سایت برای نشان دادن میزان تاثیر قطعی اینترنت بر اقتصاد ایران، نوشت که خسارت قطع اینترنت در روز معادل هزار میلیارد تومان و درآمد نفتی ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد فقط ۱۰ روز قطعی اینترنت به اندازه یک سال درآمد نفتی به اقتصاد ایران ضرر زده است.