همبستگی روان‌شناسان و روان‌درمانگران ایرانی با خیزش سراسری مردم: سوگ جمعی سرچشمه نیروی عظیم حق‌خواهی‌

« اکنون مردم در برابر نظام پدربزرگ‌سالاری ایستاده‌اند و اعتراض به حجاب اجباری نشانگر آن است که معترضان خواهان حاکمیت بر بدن‌هاشان هستند»

جمعی از روانشناسان و روان‌درمانگرهای ایرانی داخل و خارج از کشور با صدور بیانیه‌ای، با معترضان خیزش سراسری اخیر اعلام همبستگی کردند.

آنها با اشاره به اینکه «این یک بیانیه خطاب به هسته‌ سخت قدرت نیست بلکه پیام همبستگی است با تن‌های معترض در خیابان»، تاکید کردند: «سرکوب، تحجر، خشونت سیستماتیک و کشته شدن پیاپی فرزندان این سرزمین به دست پلیس افسارگسیخته محکوم است. امروز چنین نیروی اعتراضی در خیابان به خوبی نشان می‌دهد که امر فردی، افسانه‌ای بیش نیست. این مهم بیانگر آن است که روان، فردی و قابل تقلیل‌نیست، نه تنها امری جمعی‌ست بلکه سیاسی‌ است.»

در متن امضاشده از سوی این متخصصان، با اشاره به تجربه سوگ جمعی، آمده است: «سوگی که از پس قتل‌های پیاپی می‌آید در تعاریف رایج پذیرش سوگ و به سادگی، در غم از دست دادن، نمی‌گنجد. چنین سوگی نه زاینده اندوه، که مادر نیرویی عظیم از حق‌خواهی‌ خواهد شد. اکنون مردم در برابر نظام پدربزرگ‌سالاری ایستاده‌اند و اعتراض به حجاب اجباری نشانگر آن است که خواهان حاکمیت بر بدن‌هاشان هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنها ضمن اظهار امیدواری نسبت به این که «همواره آینده پیروز میدان است نه گذشته» تاکید کردند: «خلق جهان نو، پیشرو است، حتی اگر نتوانیم با تخیل امروزمان آن را پیش‌بینی کنیم؛ چنان که تا چندی پیش نمی‌توانستیم چنین نیروی عظیمی را تصور کنیم.»

در بخش دیگری از بیانیه روان‌شناسان و روان‌درمانگران داخل و خارج از ایران آمده است: «گفتمان سرکوب تنها به پدران و پدربزرگان مردسالار خلاصه نمی‌شود بلکه زنان خوکرده به سرکوب، خود، پاسبانان امر سرکوب شده‌اند. اکنون همین پاسبانان بیدار شده‌اند و آهنگ واژگون کردن اساسی‌ترین دال قدرت در تاریخ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران کرده‌اند؛ یعنی قضیب‌محوری!»

امضاکنندگان این بیانیه با تاکید بر این که «روانشناسی و روان‌درمانی رهایی‌بخش، مستلزم وجود روانشناسان و روان‌درمانگرانی است که درد جمعی را می‌فهمند»، یادآور شدند: «روان‌کاو باید در برابر مسائل اجتماعی موضع بگیرد و خنثی نباشد. روانشناسی منزوی و جداافتاده از بدنه‌ جنبش مردمی، مطلوب سرکوبگران است. روانشناسی رهایی‌بخش، مرکزگرا نیست و در حاشیه رشد نمی‌کند، به دنبال نشانه‌شناسی و تشخیص نیست بلکه با لایه‌های زیرین و همه‌جانبه افراد، به مثابه جزئی از پیکره‌ حیات جمعی سر و کار دارد و با آن‌ها در خلق جهان نو متحد می‌شود.»

پیش از این نیز در تاریخ ۲۹ شهریورماه، انجمن علمی روانپزشکان ایران در نامه‌ای سرگشاده به ابراهیم رئیسی، ۴۴ سال حجاب اجباری را سبب تضعیف سلامت روانی جامعه دانسته و خواهان «بازنگری در اصل قانون یا دست‌کم روش‌های اجرایی آن» شده بود. 

در آن نامه سرگشاده خطاب به رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران که پس از خبر درگذشت مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد منتشر شد، آمده بود که پژوهش‌های موجود «سطح سلامت روان مردم» را «رو به کاهش نشان می‌دهد» و اضافه شدن بار «اتفاقات فاجعه‌باری چون مورد اخیر»، آینده‌ای نگران‌کننده برای سلامت مردم ایران تصویر می‌کند.