بیانیه ۵۴ کشور برای تحقیق درباره مهسا امینی و توقف سرکوب در ایران

جامعه بین‌المللی نباید تصاویر سرکوب خشونت‌بار اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران را نادیده بگیرد

میشل تیلور، نماینده دائم آمریکا در کمیته حقوق بشر سازمان ملل با انتشار متن بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که آمریکا و ۵۳ کشور دیگر از ایران می‌خواهند تحقیقات شفاف درباره مرگ مهسا امینی را آغاز کند. او نوشت: جامعه بین‌المللی نباید تصاویر سرکوب خشونت‌بار اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران را نادیده بگیرد و آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده است.

مقامات دولت جو بایدن در روزهای اخیر گفته‌اند که سرکوب معترضان در ایران را محکوم می‌کنند اما در عین حال به تعامل با جمهوری اسلامی برای دستیابی به یک توافق بر سر مساله هسته‌ای ادامه می‌دهند.

در این بیانیه از نگرانی شدید و ناراحتی عمیق درباره کشته شدن مهسا امینی سخن گفته شده و امضا‌کنندگان تاکید کرده‌اند که اجرای هرگونه قوانین غیرهمسو با حقوق زنان و دختران را محکوم می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که خیزش سراسری مردم ایران پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد وارد سومین هفته خود شده است.

این خیزش با شعارهایی مانند «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «زن، زندگی، آزادی» پیش می‌رود و اصل نظام را نشانه رفته است.

همزمان ایرانیان در سراسر جهان از این اعتراض‌ها حمایت می‌کنند و برای روز شنبه، اول اکتبر بزرگترین راهپیمایی ایرانیان در ۱۲۰ کشور در سراسر جهان برنامه ریزی شده است.

در ایران نیز اعتراض‌ها به رغم سرکوب شدید نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف ادامه دارد.