واشینگتن‌ فری‌بیکن: دولت بایدن پایان مذاکرات هسته‌ای را محرمانه به کنگره اعلام کرد

اکسیوس در گزارشی مدعی شده است که تنها مانع باقی‌مانده بر سر توافق اصرار تهران بر سر بسته شدن پرونده پادمانی است

واشینگتن فری بیکن می‌نویسد که مقامات دولت بایدن درباره چشم‌انداز توافق جدید خوش‌بین نیستند-ALEX HALADA / AFP

واشینگتن‌فری بیکن، به نقل از مقامات آمریکایی مطلع از نشست محرمانه در کنگره آمریکا گزارش داد که مذاکرات دولت بایدن با ایران برای احیای برجام به بن‌بست خورده است و چشم‌انداز هرگونه توافق جدید را تیره‌تر کرده است.

این درحالی است که اکسیوس در گزارشی که همزمان منتشر شده است، به نقل از یک دپیلمات اروپایی مدعی شد که تنها مانع باقی‌مانده بر سر توافق، اصرار تهران برای بسته شدن پرونده پادمانی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

دارل ایسا که در این جلسه محرمانه که دو هفته قبل برای اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شد، حضور داشته است، گفت: «پیش‌تر انتظار می‌رفت که توافق در دسترس باشد اما اکنون مذاکرات در تعلیق است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در عین حال می‌گوید که اکنون مساله اصلی بر سر لغو تحریم‌ها و حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی است.

واشینگتن فری بیکن می‌نویسد که مقامات دولت بایدن درباره چشم‌انداز توافق جدید خوش‌بین نیستند. براساس این گزارش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا حاضر به اظهار نظر در این زمینه نشده است.

ایسا گفت: «ما برای یک سال و نیم از طریق دوستانمان مذاکره کردیم. آنها گفتند که باید توافق بهتری به ایران بدهیم، چرا که اگر چنین نکنیم، آنها توافق را نمی‌خواهند. اما اکنون ایران عملا در آستانه هسته‌ای شدن است و نمی‌خواهد درباره‌اش مذاکره کند.»

مقامات جمهوری اسلامی اما ادعا می‌کنند که میز مذاکره را ترک نمی‌کنند و برای پاسخ به پرسش‌های باقی‌مانده آژانس آمادگی دارند.

همزمان مقامات آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات از ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران در حالی که مردم ایران در خیابان‌ها علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دهند، انتقاد کرده‌اند.

یک منبع در کنگره آمریکا که در جلسه پشت درهای بسته حضور داشته است به واشینگتن فری بیکن گفت که باتوجه به آنچه در ایران می‌گذرد و ادامه اعتراضات سراسری، باید ختم مذاکرات با ایران اعلام شود. از نگاه او اکنون که مردم معترض به خیابان‌ها آمده‌اند، بدترین زمان مذاکره با جمهوری اسلامی است.

مقامات دولت بایدن در حال حاضر می‌گویند که نقض حقوق بشر و سرکوب معترضان در ایران را محکوم می‌کنند اما در عین حال به مذاکره با تهران برای دستیابی به توافق هسته‌ای ادامه می‌دهند. چرا که به گفته آنها بهترین گزینه برای جلوگیری از هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی ایران است.