بازتاب خیزش مردم ایران در رسانه‌های جهان؛ سرکوب مرگبار اما بی‌نتیجه حکومت

روزنامه فرانسوی پاریزین نوشت: در تظاهرات اخیر علیه رژیم ایران، زنان در خط مقدم اعتراضاتند

همزمان با تداوم تظاهرات سراسری علیه جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف ایران و جهان، رسانه‌های بین‌المللی با انتشار تصاویر و گزارش‌هایی، به بازتاب این قیام گسترده می‌پردازند. 

همچنان که خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت، گزارش‌های اصلی رسانه‌های مهم و معتبر بین‌المللی را تشکیل می‌دهد، حتی در رسانه‌های محلی شهرها و کشورهای مختلف نیز می‌توان تحلیل‌ها، تصاویر و گزارش‌هایی درباره اعتراض ایرانی‌ها دید. 

پاریزین: زنان در خط مقدم اعتراضات

روزنامه فرانسوی پاریزین، از رسانه‌های مهم فرانسه، گزارشی با این تیتر منتشر کرد: «تظاهرات شبانه با وجود سرکوب مرگبار در ایران». 

در این گزارش آمده است: «ایرانی‌ها برای دوازدهمین شب متوالی در چندین شهر کشور در اعتراض به مرگ زن جوانی که از سوی پلیس اخلاق بازداشت شده بود، به خیابان‌ها آمدند. باوجود درخواست‌های بین‌المللی برای پایان دادن به استفاده از زور، حکومت ایران تظاهرکنندگان را متهم به «آشوبگری» و «از بین بردن اموال عمومی» می‌کند و به سرکوب آنها ادامه می‌دهد. از روز ۱۶ سپتامبر تاکنون بیش از ۱۲۰۰ معترض بازداشت شده‌اند. به گزارش رسانه‌های مستقر در خارج از ایران، تظاهرات همچنان در شهرهای مختلف ادامه دارد و پایان نیافته اما اختلال در اتصال به اینترنت، انتقال تصاویر تظاهرات را دشوار کرده است».

نویسنده گزارش پاریزین در بخش دیگری ادامه می‌دهد: «در تظاهرات انجام گرفته علیه رژیم ایران، زنان در خط مقدم اعتراضاتند. فیلم‌های منتشرشده نشان می‌دهد که آنها روسری‌های خود را از سر برمی‌دارند، از سقف ماشین‌ها بالا می‌روند و شعار می‌دهند یا در خیابان‌ها می‌رقصند. در همین حال، مقامات ایرانی «توطئه‌های خارجی» را در پشت جنبش اعتراضی می‌دانند و انگشت خود را به سمت ایالات متحده نشانه می‌گیرند.»

صفحه متعلق به این روزنامه در اینستاگرام نیز با انتشار تصاویری از مهسا امینی، غزاله چلاوی و حدیث نجفی نوشت: «بعد از مرگ مهسا امینی تعدادی از زنان ایرانی از جمله غزاله چلاوی، حنانه کیا و حدیث نجفی جانشان را در اثر مخالفت با حکومت اسلامی از دست دادند. آنها تا سرحد مرگ با رژیم حاکم بر ایران مخالفت کردند.»

اورشلیم پست: ادامه درگیری نیروهای امنیتی با معترضان

روزنامه اسرائيلی اورشلیم پست نیز در گزارش روز چهارشنبه ۲۸ سپتامبر (ششم مهر) به برخوردهای خشونت‌آمیز ماموران حکومت ایران با تظاهرکنندگان پرداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در گزارش این روزنامه با عنوان «درگیری نیروهای امنیتی ایران با معترضان ادامه دارد» آمده است: «تظاهرات سراسری که پس از مرگ مهسا امینی در ایران آغاز شد، اولین مخالفت گسترده در خیابان‌های ایران از زمان سرکوب اعتراضات علیه افزایش قیمت بنزین در سال ۲۰۱۹ است. پلیس ضدشورش و نیروهای امنیتی ایران هنوز موفق به آرام کردن اعتراض‌ها نشده‌اند و با معترضان در ده‌ها شهر درگیر می‌شوند».

این روزنامه با اشاره به تصاویر و ویدئوهای منتشرشده از تظاهرات سراسری در ایران ادامه داد: «با آن که اعتراض‌ها در ابتدا به دلیل مرگ مهسا امینی جرقه خورد، فیلم‌های منتشرشده نشان می‌دهد که مردم ایران حالا شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور» می‌دهند و سرنگونی علی خامنه‌ای رهبر این کشور را نشانه گرفته‌اند. با این که مرگ مهسا امینی اعتراض‌های شدیدی در ایران و محکومیت گسترده بین‌المللی را به همراه داشته است، مقامات جمهوری اسلامی، معترضان را «اراذل و اوباش» و افراد مرتبط با دشمنان خارجی نام می‌دهند.»

میدل ایست آی: مقاومت جسورانه در برابر رژیم ستمگر

میدل ایست آی، رسانه‌ای مستقر در لندن که رویدادهای مربوط به خاورمیانه و شمال آفریقا را پوشش می‌دهد، در گزارشی به این موضوع پرداخت که نباید اعتراض‌های اخیر زنان در ایران به موضوع حجاب تقلیل داد. 

در این گزارش با عنوان «رسانه‌های غربی با تمرکز بر حجاب، موضوع اصلی را از دست می‌دهند» آمده است: «در پوشش اخبار اعتراضات زنان ایرانی علیه حکومت این کشور، به نظر می‌رسد به جای تقابل اسلام و غرب، لازم است رسانه‌ها بر مساله بزرگتر حق بر بدن و رهایی از ظلم تمرکز کنند.»

نویسنده این گزارش ادامه می‌دهد: «پس از مرگ مهسا امینی، معترضان با شعار زن، زندگی، آزادی به خیابان‌ها ریختند. این تظاهرات تحت رهبری زنان، علیه سیاست‌های ظالمانه و مردسالارانه حاکم بر ایران شکل گرفته است. هرچند که ماموران امنیتی با خشونت با معترضان برخورد می‌کنند و دسترسی مردم ایران به اینترنت قطع شده است، اما اعتراض مخالفان همچنان ادامه دارد.»

او ادامه می‌دهد: «اعتراضات اخیر مردم ایران نباید تنها در مخالفت با حجاب در نظر گرفته شود بلکه باید در چارچوب مبارزات گسترده‌تر برای احقاق حقوق زنان و اقلیت‌ها در ایران به آن نگاه کرد. تظاهرات مردم امروز ایران را باید در تاریخ وسیع‌تری از مقاومت مردمی در برابر سیاست‌های ظالمانه رژیم حاکم بر این کشور دید تا بتوان نتیجه گرفت.»

در گزارش میدل ایست آی با اشاره به استقبال گسترده رسانه‌های غربی از انتشار تصاویر مربوط به کوتاه کردن موی زنان آمده است: «جای تعجب نیست که رسانه‌ها به شدت بر موضوع حجاب متمرکز شده‌اند اما تمرکز بر این موضوع، بازتاب تظاهرات اخیر که ضد رژیم جمهوری اسلامی است را از بین می‌برد. تاکید بیش از اندازه بر این اقدامات نمادین، به عنوان اعتراضی به اسلام و کنترل مذهبی به تصویر کشیده می‌شود که غرب می‌تواند با تحریم و مداخله‌گری، ایرانیان را از آن نجات دهد. این در حالی است که شجاعت غیرقابل انکار معترضان در ایران و بهای گزافی که برای آن می‌پردازند، مقاومتی جسورانه در برابر رژیم ستمگر است.»

تایمز اسرائيل: بازداشت گسترده فعالان مدنی در ایران

روزنامه اینترنتی تایمز اسرائيل نیز در گزارشی به اعتراضات اخیر در ایران و اقدامات سرکوبگرانه دولتی و بازداشت‌های گسترده در ایران پرداخت. 

در گزارش این نشریه با اشاره به بازداشت فائزه هاشمی رفسنجانی آمده است: «در حالی که ایرانیان دوازدهمین شب تظاهرات اعتراضی علیه حکومت را برگزار کردند، بازداشت‌ها از سوی مقامات جمهوری اسلامی ادامه دارد تا آنجا که دختر رئیس جمهوری سابق این کشور نیز دستگیر شد. این فعال حقوق زنان که به دلیل تحریک اغتشاشگران به تظاهرات خیابانی بازداشت شده، پیش از این نیز با برخورد مقام‌های حکومتی مواجه شده بود.»

در ادامه این مطلب اشاره شده است: «حکومت ایران که نتوانسته به اعتراض‌های مردمی پایان دهد، با بازداشت گسترده دانشجویان، فعالان مدنی، وکلا و روزنامه‌نگاران تلاش می‌کند مانع گسترش تظاهرات شود. گفته می‌شود تا کنون بیش از ۱۲۰۰ نفر از سوی نهادهای امنیتی ایران بازداشت شده‌اند. بنا به اعلام کمیته حمایت از خبرنگاران، از زمان انتشار خبر کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، تاکنون دست‌کم ۲۰ روزنامه‌نگار ایرانی دستگیر شده‌اند.»