مسابقه استعداد‌یابی سعودی با حضور دو داور زن عرب برگزار می‌شود

چهار هنرمند و خواننده عربستانی، عراقی، سوری و اماراتی هیات داوران را تشکیل می‌دهند

دو داور از چهار داور این رقابت جدید تلویزیونی زن هستند- twitter/AhlamAlShamsi/majidalmohandis

نخستین فصل از سری «سعودی آیدل» که نسخه سعودی از رقابت‌های بین‌المللی استعدادهای موسیقی است، در سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.

دو داور از چهار داور این رقابت جدید تلویزیونی که با همکاری گروه رسانه‌ای «آم‌بی‌سی» و سازمان «سرگرمی عمومی عربستان سعودی» (الهیئه العامه للترفیه) برگزار می‌شود ، زن هستند.

ترکی الشیخ، رییس این سازمان، روز شنبه، ۲۴ سپتامبر، در توییتی ضمن ابراز خرسندی از همکاری فوق، نام اعضای هیات داوران متشکل از چهار خواننده و هنرمند مشهور جهان عرب را به عنوان هیات داوران مسابقه اعلام کرد که قرار است از محل اجرای مسابقه در ریاض درباره استعداد شرکت‌کنندگان در مسابقه خوانندگی، حکمیت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکی الشیخ نوشت: «با حضور هنرمندانی چون اصیل ابوبکر، احلام، اصلاله و ماجد المهندس در هیات داوران، اولین فصل در دسامبر ۲۰۲۲ آغاز می‌شود.»

اصیل ابوبکر خواننده شهیر عربستانی است، احلام هنرپیشه و خواننده اماراتی، اصاله خواننده شناخته‌شده اهل سوریه و ماجد المهندس، خواننده معروف عراقی- عربستانی است.

اصاله، در پاسخ به توییت الشیخ نوشت: «صادق خواهم بود، مهمترین نکته صدای خوب است.» این اولین حضور اصاله، خواننده سوری، در مسابقات بین‌المللی استعدادیابی خوانندگی است.

احلام، داور اماراتی مسابقات پیش رو، تجربه داوری چهار فصل از مسابقات «عرب‌ آیدل » در سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ و همچنین دو فصل از مسابقات «ویس عربیه» را در کارنامه دارد.

احلام در پاسخ به توییت الشیخ نوشت: «من فارغ‌التحصیل مدرسه آیدل و صدا هستم. به اصاله، ماجد و اصیل در سرزمین عربستان سعودی خوشامد می‌گویم.»

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by MBCTrending (@mbctrending)

دو خواننده زن داور این رقابت، احلام و اصاله با وجود آنکه علاقه بسیاری به پوشش های سنتی عربی دارند اما در اجراهای عمومی خود با پوشش های مختلف از جمله لباسهایی از از خانه های مد مشهور ظاهر می شوند.

اخبار گروه رسانه‌ای ام‌بی‌سی اعلام کرد که فیلم‌برداری مسابقات « سعودی آیدل » در ماه اکتبر شروع می‌شود.

این گروه کماکان افرادی که استعداد خوانندگی در خود می‌بینند را به شرکت در مسابقه فرامی‌خواند. حساب این شرکت در توییتر نوشته است: «اگر اهل رقابت هستید، آیا می‌خواهید وارد جهان شهرت شوید؟ در بزرگ‌ترین برنامه آوازخوانی شرکت کنید و فرصت را از دست ندهید.»

برنامه استعدادیابی خوانندگی اولین بار در سال ۲۰۰۱ و به ابتکار سایمن فلر بریتانیایی در تلویزیون آی‌تی‌وی این کشور آغاز شد.

سپس با اعطای امتیاز یا به تقلید از برنامه پاپ‌آیدل، این مسابقه در سال‌های بعد در کشورهای آمریکایی و اروپایی و آسیایی برگزار شد.

لغو حجاب اجباری در مسیر اصلاحات اجتماعی در عربستان، مقدمات حضور بیشتر زنان در اجتماع را فراهم کرده است. عربستان سعودی در سال‌های اخیر گام‌های بلندی در جهت گسترش برنامه‌های توسعه، فناوری، اقتصاد و فضانوردی برداشته است و شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در چشم‌انداز برنامه ۲۰۳۰ عربستان سعودی، پروژه‌های آینده‌نگرانه زیادی را هدایت می‌کند.

در زمانی که زنان در ایران، برای احقاق اولین حقوق خود در خیابان‌ها هدف سرکوب نیروهای امنیتی و سرکوب حاکمیت قرار می‌گیرند، زنان در کشورهای همسایه از جمله در عربستان سعودی در مسابقات خوانندگی شرکت می‌کنند و به فضا سفر می‌کنند.

بیشتر از فرهنگ و هنر