همراه با انتقاد از اوکراین، راجر واترز کنسرت‌هایش در لهستان را لغو کرد

موسس گروه پینک فلوید با انتقاد از ناتو، این سازمان را به تحریک روسیه برای حمله به اوکراین متهم کرد

رسانه‌های لهستانی گزارش دادند که راجر واترز، یکی از بنیان‌گذاران گروه موسیقی پینک فلوید، کنسرت‌های از پیش‌برنامه‌ریزی‌شده‌ خود در لهستان را لغو کرده است. دلیل لغو این کنسرت‌ها ابراز خشم لهستان از مواضع راجر واترز در قبال جنگ روسیه علیه اوکراین اعلام شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، لوکاس پیتکو، یکی از مقام‌های سالنی در کراکوف، جایی که واترز قرار بود در ماه آوریل آن‌جا، دو کنسرت اجرا کند، گفت که این کنسرت‌ها دیگر برگزار نخواهند شد.

او در اظهاراتی که در رسانه‌های لهستانی منتشر شد، گفت: «مدیر راجر واترز تصمیم گرفت بدون اعلام هیچ دلیلی، از برگزاری این کنسرت‌ها کناره‌گیری کند.»

در وب‌سایت تور کنسرت «این یک تمرین نیست» واترز، نیز برنامه‌ کنسرت‌های کراکوف دیده نمی‌شوند.

در روزهای گذشته پیش‌بینی شده بود که اعضای شورای شهر کراکوف به موضع این نوازنده در قبال جنگ اوکراین واکنش نشان دهند و ابراز خشم کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واترز اوایل سپتامبر ۲۰۲۲ نامه‌ای سرگشاده به اولنا زلنسکی، بانوی اول اوکراین، نوشت و در آن، «ناسیونالیست‌های افراطی» در اوکراین را به دلیل «قرار دادن کشور در مسیر این جنگ فاجعه‌بار» سرزنش کرد. او همچنین از غرب به دلیل تامین سلاح برای اوکراین انتقاد کرد و به‌ویژه واشنگتن را مقصر دانست. واترز همچنین با انتقاد از ناتو، آن را به تحریک روسیه متهم کرد.

راجر واترز موسیقیدانی است که به واسطه واکنش‌های اجتماعی-سیاسی صریحش شناخته می‌شود. او روز شنبه با انتشار ویدیویی، ضمن محکوم کردن مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه ارشاد، از حکومت ایران به‌شدت انتقاد کرد.

این نوازنده، ترانه‌سرا، آهنگساز و خواننده راک بریتانیایی، در ویدیویی که در اینستاگرام منتشر شد، گفت: «درباره زن جوانی به نام مهسا امینی خواندم که پلیس اخلاقی در تهران او را دستگیر کرد. طبق شواهد، به نظر می‌رسد که تا سرحد مرگ کتک خورده و اعتراض‌های گسترده‌ای در خیابان‌ها شکل گرفته است. همه ما‌ برادر و خواهر و خویشاوندیم و با هم نسبت داریم. مهسا امینی خواهر من است. او باید امروز زنده بود.»

او روز ۱۰ اوت (۱۹ مرداد) نیز جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، را جنایتکار جنگی خواند و گفت علت حرفش این است که بایدن «بر آتش جنگ اوکراین می‌دمد».

این نوازنده افزود: «سعی کنید تصور کنید اگر چینی‌ها موشک‌های دارای سلاح هسته‌ای به مکزیک یا کانادا بفرستند، ایالات متحده چه می‌کند؟ چرا ایالات متحده زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، را به مذاکره تشویق نمی‌کند تا دیگر به این جنگ وحشتناک و هولناک نیازی نباشد؟»

این عضو پیشین گروه پینک فلوید در همان گفت‌وگو، در پاسخ به اینکه چین در حال «محاصره تایوان» است، افزود: «نیروهای چینی تایوان را محاصره نکرده‌اند! تایوان بخشی از چین است. از سال ۱۹۴۸ کل جامعه بین‌الملل این واقعیت را کاملا پذیرفته بود. اگر این را نمی‌دانید و مطالعه کافی ندارید، بروید و در مورد آن بخوانید.»

این گفته‌ها به برخی انتقادها از واترز در فضای مجازی منجر شد و در همان حال، حمایت‌هایی از او را نیز در پی داشت.

بیشتر از جهان