تجمع‌های ایرانیان خارج از کشور در همبستگی با مبارزه مردم داخل ایران

روز شنبه، ۲ مهر، در شماری از پایتخت‌های کشورهای غربی، از جمله لندن، پاریس و واشینگتن دی‌سی، تجمع‌هایی علیه جمهوری اسلامی برگزار می‌شود

در ادامه برگزاری تجمع‌های جامعه ایرانیان خارج از کشور در حمایت از تظاهرات‌های خیابانی مردم معترض داخل ایران، روز شنبه، ۲ مهر ۱۴۰۱ (۲۴ سپتامبر ۲۰۲۲)، دو تجمع در میدان‌های ایتالیا و شتله شهر پاریس، پایتخت فرانسه، برگزار می‌شود که تصاویر مربوط به آنها در حال مخابره شدن است.

در عین‌حال بر اساس اطلاعات منتشر شده از در رسانه‌های اجتماعی، قرار است روز یکشنبه، ۳ مهر (۲۵ سپتامبر)، تجمعی دیگر در میدان «حقوق بشر» شهر پاریس برگزار شود. برگزار کنندگان این تجمع در اعلان‌هایی که در این رابطه منتشر کرده‌اند، نوشته‌اند تجمع روز یکشنبه ایرانیان در پاریس اجتماعی فراجناحی است و هیچ گروه سیاسی مشخصی برگزار کننده آن نیست.

 

همزمان با برگزاری تجمع‌های پاریس، گروه‌هایی از ایرانیان خارج از کشور نیز تجمعی در شهر لندن، پایتخت انگلستان، برگزار کردند. بر اساس گزارش‌های تصویری تهیه شده از این تجمع، که مقابل مجلس بریتانیا واقع در میدان ترافالگار برگزار شد، شمار قابل توجهی از اعضای جامعه ایرانی‌های خارج همبستگی‌شان با مبارزه سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی را اعلام کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر گروهی از ایرانیان در روز شنبه، ساعت ۱۴ به‌وقت لندن، در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در این شهر تجمع کردند. حزب مشروطه ایران، با انتشار یک فراخوان، از «ایرانیان مقیم انگلیس» خواست تا در این تجمع شرکت کنند. این حزب در بخشی از فراخوانش از ایرانیان خواسته است تا «در محکومیت قتل مهسا امینی به‌دست رژیم جمهوری اسلامی و حمایت از اعتراضات مردم ایران» در این تجمع شرکت کنند.

جرمی کوربن، رهبر سابق حزب کارگر بریتانیا، با انتشار توییتی از حامیانش خواست تا، به نشان حمایت از مبارزه مردم ایران و همچنین اعتراض به قتل مهسا امینی، در مقابل سفارتخانه حکومت ایران حضور پیدا کنند. کوربن در این توییت، ضمن اعلام ساعت تعیین شده برای این تجمع، خطاب به مخاطبانش نوشت «امروز، در همبستگی با بسیاری از زنان شجاع و متحدین در سراسر جهان» که برای به‌دست آوردن «حقوق و آزادی اعتراض می‌کنند» در این تجمع شرکت کنند.

 

کیهان لندن نیز با انتشار خبری کوتاه از برگزاری تجمع ایرانیان مقیم هلند در روز جمعه، اول مهر، خبر داد. به‌گزارش کیهان لندن، یکی از مهمترین شعارهای شرکت‌کنندگان در این تجمع این بود:«دیکتاتورِ سپاهی! قاتل ما، داعش ما، شمایی.»

در روزهای اخیر بسیاری از ایرانیان خارج از کشور، به‌نشان همبستگی با مبارزه سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، در برخی شهرهای اروپایی، از جمله برلین و بروکسل، تجمعاتی برگزار کردند. بر اساس گزارش‌های تصویری تهیه شده، شمار قابل توجهی از ایرانیان در این تجمع‌ها حضور داشتند و به‌نظر می‌رسد که تا اینجای کار تظاهرات برلین بیشترین تعداد شرکت‌کننده را داشته است.

در پیوند با این موضوع، گروهی از ایرانیان ساکن شهر واشینگتن دی‌سی، پایتخت ایالات متحده آمریکا، نیز قرار است تا روز شنبه، ساعت ۱۷ به وقت شرق آمریکا، در میدان فراگوت، واقع در شمال‌غربی شهر، تجمعی برگزار کنند.

ایندیپندنت فارسی در ساعات آینده گزارشی اختصاصی در تجمع ایرانیان در واشینگتن‌ دی‌سی منتشر خواهد کرد.