درگیری در بدخشان؛ یک فرمانده طالبان به جبهه مقاومت ملی پیوست

سخنگوی طالبان در بدخشان وقوع درگیری و جدا شدن عبدالحمید مجاهد از صفوف این گروه را تایید کرد

درگیری میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان که جمعه شب، یکم مهر، آغاز شد، تا نیمه‌های روز شنبه، دوم مهر ادامه یافت. منابع آگاه در بدخشان به ایندیپندنت فارسی گفتند که این درگیری‌ها در شهرستان‌های یفتل، کران و منجان و راغستان رخ داده‌ و یک فرمانده طالبان به نام عبدالحمید مجاهد، با حدود ۱۰۰ تن از جنگجویان تحت امر او هم به جبهه مقاومت ملی پیوسته است.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان، در توییتی، به صورت تلویحی، درگیری در بدخشان را تایید کرد و نوشت: «غرش سرزمین لعل و لاجورد بسیار بلندتر از تصور چند بیگانه است. بلندای پامیر همچنان بام آسیا می‌ماند و بدخشان ایستاده سخن می‌گوید.»

احمدی در مورد مکان و زمان درگیری در بدخشان چیزی نگفت، اما افزود: «ما به یاری خداوند پیروز می‌شویم. مبارزان قهرمان ‎بدخشان.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معز‌الدین احمدی، سخنگوی استاندار طالبان در بدخشان، در گفت‌وگو با  ایندیپندنت فارسی وقوع درگیری در بدخشان را تایید کرد و گفت هنوز از مکان درگیری و شمار تلفات ناشی از آن اطلاعات دقیقی ندارد. احمدی افزود: «به شکلی که رسانه‌ها بازتاب می‌دهند درست نیست؛ اما ممکن است افرادی باشند که ادعای مقاومت سر داده باشند. مجاهدین [طالبان] آن‌ها را سرکوب کردند و عملیات تعقیبی جریان دارد.»

بر اساس اطلاعات چند تن از ساکنان بدخشان که نخواستند نامشان در گزارش ذکر شود، درگیری میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان در نقاط کوهستانی شهرستان‌های یفتل، کران و منجان و راغستان رخ داده است.

سخنگوی طالبان در بدخشان گفت: «در مناطقی که احتمال جنگ و درگیری وجود دارد، شبکه‌های مخابراتی فعال نیستند و فعلا اطلاعاتی در دست نیست.»

سخنگوی طالبان در بدخشان در مورد پیوستن عبدالحمید مجاهد، فرمانده این گروه به جبهه مقاومت ملی گفت: «عبدالحمید مجاهد یک فرد عادی بود و ممکن است ناراحت شده باشد و به گوشه‌ای رفته باشد.» معزالدین احمدی افزود که عبدالحمید مجاهد حدود ۳۰ نیروی مسلح دارد و گفت‌وگوها برای بازگشت دوباره او به صفوف طالبان در جریان است.

یکی از منابع آگاه در بدخشان شمار افراد مسلح تحت امر عبدالحمید مجاهد را که اکنون به جبهه مقاومت ملی ملحق شده‌اند، حدود ۱۰۰ نفر ذکر کرد و گفت که پیوستن او به جبهه مقاومت ملی می‌تواند جنگ در بدخشان را علیه طالبان پیش ببرد. به گفته این منبع، عبدالحمید مجاهد پس از درگیر شدن با طالبان، از شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان، به زادگاهش در شهرستان یفتل رفته و در آنجا علیه طالبان موضع گرفته است.

در حالی که برخی رسانه‌های افغانستان از وارد آمدن تلفاتی به طالبان در درگیری‌های جمعه شب خبر می‌دهند، سخنگوی جبهه مقاومت ملی و سخنگویان طالبان تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.