نمایشگاه آثار نقاشی زنان در کابل؛ نبرد هنرمندانه با تاریکی

برگزارکنندگان این نمایشگاه، حدود یک سال است که مجله فلسفی-ادبی آنلاین «حاشیه» را منتشر می‌کنند

نمایشگاه یک‌روزه آثار نقاشان زن در کابل پیام‌آور مبارزه با خفقان و سرکوب اجتماعی بود- ایندیپندنت فارسی

گروه فرهنگی «حاشیه» را تعدادی از زنان و مردان فعال و هنرمند در کابل تشکیل داده‌اند که از چندی پیش، یک مجله فرهنگی-ادبی و فلسفی به همین نام را به صورت آنلاین منتشر می‌کنند و در آن، مباحث و گفتمان‌های فلسفی، فرهنگی و اجتماعی را بازتاب می‌دهند. این گروه، در ادامه فعالیت‌های فرهنگی خود، روز جمعه، اول مهر (۲۳ سپتامبر)، نمایشگاهی از آثار نقاشی زنان با عنوان «خشونت» را در گوشه‌ای از شهر کابل افتتاح کرد.

در نمایشگاه خشونت، آثار نقاشی ۱۵ زن هنرمند در کابل به نمایش گذاشته که درونمای همه آن‌ها روایت خشونت با تمرکز بر خشونت جنسیتی، نقد خشونت و مبارزه با آن است. آثار ارائه‌شده در این نمایشگاه بیشتر راوی داستان‌ زندگی امروز زنان افغانستان‌اند که پس از دو دهه تلاش برای برابری و رسیدن به روشنایی، دوباره به سیاهچاله افراطی‌گری و زن‌ستیزی سقوط کرده‌ و در چنگال افکار ضدحقوق بشری گرفتار شده‌اند.

یکی از این زنان هنرمند که آثارش را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است، می‌گوید: «ما اینجا جمع شده‌ایم تا به همه نشان دهیم که ما زنان افغانستان حتی در شرایط خفقان‌آور امروز که از چهارسو در حصار خشونت‌ایم، هم چیزی برای ابراز وجود کردن، چیزی برای به نمایش گذاشتن و چیزی برای ماندن داریم.»

او تاکید کرد که زنان افغانستان هنوز انرژی و انگیزه‌ ابراز وجود کردن را دارند و عرصه‌ها و زمینه‌های زیادی برای معرفی و ارائه خلاقیت‌ها و توانایی‌های زنان افغانستان وجود دارد؛ «اما قدرتمندترین عرصه‌ بودن و زیستن در کنار هنر است.»

گروه هنری حاشیه که برگزارکننده این نمایشگاه است، از حدود یک سال پیش، علی‌رغم فضای سانسور و سرکوب آزادی بیان در افغانستان، مجله ادبی فلسفی حاشیه را پیوسته منتشر کرده است. در این مجله، شماری از نویسندگان شناخته‌شده افغانستان به نقد و نظر فلسفی و ادبی می‌پردازند و مجله از طریق رسانه‌های اجتماعی به طور آنلاین منتشر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالیت فرهنگی و هنری این گروه از انتشار مجله تا برپایی نمایشگاه دقیقا مصادف با زمانی است که مراکز فرهنگی و اجتماعی و نیز رسانه‌ها در سراسر افغانستان تحت فشار و سانسور شدید طالبان در حال از بین رفتن‌اند. صدها مرکز کوچک و بزرگ فرهنگی و هنری، مراکز انتشار کتاب و نمایشگاه‌ها که در یک دهه اخیر در افغانستان ایجاد شده و در مسیر بالندگی بودند، با آمدن طالبان، یکی‌یکی بسته شدند و به یک‌باره سکوت بر سراسر جامعه فرهنگی افغانستان حکمفرما شد. 

رسانه‌ها و خبرنگاران افغان در یک سال گذشته همواره از فقدان دسترسی به اطلاعات و تحمیل محتوای رسانه‌ای از سوی طالبان شاکی‌ بوده‌اند. بر اساس گزارش سالانه سازمان ملل از افغانستان، در یک سال گذشته، دست‌کم شش خبرنگار افغان کشته، چهار تن زیر شکنجه طالبان زخمی و حدود ۱۰۰ تن بازداشت، تهدید و شکنجه شده‌اند.

با این حال، برخی از گروه‌های فرهنگی متشکل از زنان و مردان هنوز در گوشه‌هایی از این کشور با به جان خریدن خطر برخورد طالبان، به فعالیت‌های فرهنگی خود ادامه می‌دهند. چندی پیش، گروهی از زنان پس از یک سال فعالیت مخفیانه در کابل، در مورد کتابخانه و مرکز آموزشی خود به ایندیپندنت فارسی گزارش دادند.

بیشتر از فرهنگ و هنر