کنگره آمریکا جان بولتون را برای شهادت احضار کرده است

اعضای کمیته‌ تحقیقاتی گفته‌اند مایلند اظهارات بولتون را بشنوند

MANDEL NGAN / AFP

کوین مک‌کارتی، نمایندهٔ جمهوری‌خواه ایالت کالیفرنیا و رهبر اقلیت مجلس نمایندگان 

گزارش شده که جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، برای ادای شهادت در تحقیقات مرتبط با  استیضاح رئیس جمهور به کنگره احضار شده است.

از جان بولتون همراه با جان آیزنبِرگ و مایکل اِلیس مشاوران حقوقی شورای امنیت ملی در مورد ارتباطات آقای ترامپ با اوکراین سئوال خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود کمیته‌های کنگره (مسئول تحقیق در این مورد) از آقای بولتون خواسته‌اند در روز ۷ نوامبر، و آقایان آیزنبرگ و الیس در روز ۴ نوامبر در مقابل کنگره شهادت بدهند. هنوز معلوم نیست که این افراد طبق خواست کمیته‌های تحقیقاتی در مقابل کنگره حاضر خواهند شد یا نه.

به دنبال شهادت دیگر مقامات آمریکا دائر بر این که آقای بولتون در مورد دخالت دونالد ترامپ در امور اوکراین اظهار نگرانی کرده بوده، اعضای کمیته‌های تحقیقاتی گفته‌اند مایلند اظهارات آقای بولتون را در این مورد بشنوند.

در این میان، در حالی که روند تحقیقات جلو می‌رود، اعضای کنگره آمریکا از حزب دموکرات زمینه را برای برگزاری یک جلسه علنی احتمالا تا چند هفته دیگر، آماده می‌کنند. 

آن‌ها در جریان تحقیق در مورد گفتگوی تلفنی آقای ترامپ با وُلُدیمیر زِلِنسکی، رئیس جمهور اوکراین هستند که در جریان آن، آقای ترامپ از او خواسته بوده در مورد (اقدامات) حزب دموکرات آمریکا (در اوکراین) و نیز خانواده جو بایدن (نامزد ریاست جمهوری در انتخابات آینده) تحقیق کند تا کاخ سفید کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را آزاد کند. هیچگونه سندی دال بر خلافکاری خانواده بایدن ارائه نشده است. 

در حالی که آقای ترامپ می‌گوید مرتکب خلافی نشده، اعضای دموکرات کنگره معتقدند این یک جرم بالقوه قابل استیضاح است.

در روز چهارشنبه، یک مقام سرویس خارجی وزارت خارجه آمریکا به کنگره گفت آقای بولتون در مورد نقش رودی جولیانی، وکیل شخصی آقای ترامپ، به‌عنوان واسطه با اوکراین، هشدار داده بوده است.

کریستوفر اندرسون و کاترین کرافت، یک مقام دیگر سرویس خارجه، در مقابل کمیته استیضاح کنگره شهادت دادند.

آقای اندرسون اعضای کمیته  را در جریان جلسه‌ای در ماه ژوئن قرار داد که در آن آقای بولتون گفته بوده از افزایش ارتباط کاخ سفید با دولت اوکراین حمایت می‌کند.

اما به گفته آقای اندرسون، جان بولتون هشدار داده بوده که رودی جولیانی «صدای اصلی رئیس جمهور (آمریکا) با اوکراین» است که می‌تواند در این راه یک مانع باشد.

در اوایل ماه جاری، فیونا هیل، مشاور بریتانیایی الاصل آقای ترامپ در امور روسیه، به کمیته استیضاح کنگره گفت آقای بولتون تلاش‌هایی را که در جهت ترغیب دولت اوکراین برای تحقیق در مورد مخالفان سیاسی آقای ترامپ صورت می‌گرفت، «معاملات مواد مخدر»، و رودی جولیانی را «نارنجکی» خواند که «همه را منفجر خواهد کرد.» 

انتصاب آقای بولتون در سمت مشاور امنیت ملی آمریکا توسط پرزیدنت ترامپ غیرمنتظره بود. او که در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود، همواره به‌عنوان یک عنصر تندرو در سیاست خارجی شناخته می‌شده است. در ماه سپتامبر، پرزیدنت ترامپ اعلام کرد جان بولتون را اخراج کرده، اما آقای بولتون تاکید کرد که خود از سمتش کناره‌گیری کرده است.

آسوشیتد پرس در این گزارش همکاری داشته است. 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent