برخلاف ادعای طالبان امنیت در افغانستان تامین نشده است

حملات داعش و نبرد جبهه مقاومت مقابل طالبان، باعث تشدید ناامنی شده است

هرچند طالبان تامین امنیت سراسری در افغانستان را عمده‌ترین دستاورد خود اعلام می‌کنند، اما بررسی وضعیت این کشور نشان می‌دهد که برخلاف ادعای این گروه، همچنان امنیت در این جغرافیا متشنج است و گروه‌های مختلف در حال جنگ با طالبان‌اند.

از زمانی که طالبان کنترل افغانستان را در ماه اوت سال گذشته به دست گرفتند، این کشور درگیر خشونت است و این وضعیت نامطلوب احتمالا ادامه خواهد داشت، زیرا هیچ نشانه‌ای از تحکیم سلطه طالبان در آینده نزدیک وجود ندارد.

بر اساس داده‌های رسمی، ماه اوت با ۳۶۶ کشته در حملات تروریستی، ۵۰ درصد افزایش را نسبت به ماه ژوئیه همین سال نشان می‌دهد، در ماه ژوئیه تعداد تلفات ۲۴۴ تن بوده است و در همین حال ۳۶۷ تن در ماه ژوئن و ۳۹۱ نفر هم در ماه مه در اثر درگیری‌ها در افغانستان جان باخته‌اند.

با اینکه چرخه تلفات انسانی در اوت سال گذشته افت زیادی داشت، اما پس از آن تلفات دوباره افزایش یافت و در مرداد امسال، پس از دو ماه افت دوباره به اوج خود رسید.

روزنامه هندوستان تایمز در گزارش تازه‌ای نوشت در ماه اوت امسال ۷۷ غیرنظامی در درگیری‌ها کشته شدند که نسبت به عدد ۶۸ نفر در ماه ژوئیه، افزایش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ۱۷ اوت امسال ۲۱ نفر، ازجمله یک روحانی مشهور به‌نام امیرمحمد کابلی در یک حمله انتحاری در منطقه خیرخانه کابل جان باختند و ۳۳ تن دیگر نیز زخمی شدند. مسئولیت این حمله را هیچ گروهی به عهده نگرفت، اگرچه نشانه‌هایی از دخالت داعش در این حمله دیده می‌شد. شکاف‌های درونی میان طالبان نیز تلفات انسانی را افزایش داده است.

سه عضو طالبان ۲۷ اوت در یک نزاع داخلی در منطقه تاله و برفک استان بغلان به قتل رسیدند. نزاع داخلی بین نیروهای طالبان در ۲۱ اوت نیز باعث کشته شدن یک عضو این گروه در پنجشیر شد. طالبان در ۱۷ اوت اعلام کردند که مولوی مهدی، فرمانده هزاره‌تبار این گروه را که از آن‌ها جدا شد و مقابلشان قرار گرفت، به قتل رسانده‌اند.

داعش نیز در ماه اوت امسال مسئولیت ۱۲ حمله را بر عهده گرفت که در آن ۴۵ جنگجوی طالبان کشته شدند. داعش از آغاز ژانویه تا پایان ماه اوت، مسئولیت ۱۳۰ حمله را در افغانستان بر عهده گرفته و این حملات هم علیه مردم غیرنظامی، ازجمله اقلیت‌های مذهبی و هم علیه جنگجویان طالبان صورت گرفته است.

این آمارها بر اساس گزارش منابع رسمی ارائه شده است، اما شاهدان عینی و مردم می‌گویند که آمار کشتار غیرنظامیان در افغانستان بیشتر از این تعداد است. شماری از شهروندان افغانستان، به‌ویژه افرادی که در دولت‌های پیشین وظایف نظامی داشته‌اند، روزانه هدف حملات افراد ناشناس قرار می‌گیرند و تعدادی نیز توسط جنگجویان طالبان ربوده و ناپدید می‌شوند.

طالبان در برخی از مناطق افغانستان، ازجمله پنجشیر، بغلان، تخار و تعدادی از استان‌های دیگر دست به جنایت‌ زده‌اند، اما به دلیل کنترل اطلاعاتی، این جنایت‌ها برملا نمی‌شود.

گزارش‌ها از افغانستان نشان می‌دهد که برخلاف ادعای طالبان، امنیت در این کشور تامین نشده است و برخلاف گذشته که امنیت در خارج از شهرها تامین نبود، اکنون ناامنی به داخل شهرها انتقال پیدا کرده است و همچنان ترور، آدم‌ربایی، تجاوز جنسی و حملات انتحاری هر روز از مردم افغانستان قربانی می‌گیرد.

همچنین انتقام‌گیری طالبان از کارمندان دولت پیشین نیز تردید مردم درباره تامین امنیت را افزایش داده است. علاوه برآن، بحران اقتصادی و افزایش فقر نیز از موارد دیگر ایجاد ناامنی روانی در میان مردم است.