تیرباران دو غیرنظامی دیگر در پنجشیر؛ اعتراض زنان به کشتار غیرنظامیان

وزارت دفاع طالبان اعلام کرد که در مورد ویدیوهای تیرباران کردن اسیران در پنجشیر، تحقیق می‌کند

در پی شدت گرفتن کشتار غیرنظامیان به دست طالبان در پنجشیر، شماری از زنان معترض در استان کاپیسا در همسایگی پنجشیر، روز شنبه ۲۶ شهریور، در یک گردهمایی در فضای بسته، به شکنجه و کشتار غیرنظامیان در پنجشیر اعتراض کردند. در همین حال، وزارت دفاع طالبان اعلام کرد که در مورد تیرباران شدن اسیران به دست نیروهای طالبان در پنجشیر، تحقیق می‌کند.

در ادامه کشتار اسیران جنگی و غیرنظامیان در پنجشیر که در یک هفته گذشته شدت بیشتری پیدا کرده است، نیروهای طالبان، روز جمعه ۲۵ شهریور، حین بازرسی خانه‌ها در روستای عبدالله خیل شهرستان دره پنجشیر، دو فرد غیرنظامی به نام‌های صابر و احمدعلی را از خانه‌هایشان بیرون آوردند و تیرباران کردند. منابع آگاه از روستای عبدالله خیل پنجشیر به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان علاوه بر کشتن این دو تن، دست‌کم چهار تن دیگر از ساکنان این روستا را نیز بازداشت کردند و به مکان نامعلومی بردند.

در همین حال، شماری از زنان در استان کاپیسا، با انتشار عکس و ویدیو در رسانه‌های اجتماعی، به کشتار غیرنظامیان و اسیران جنگی به دست نیروهای طالبان در پنجشیر، اعتراض کردند. این زنان کشتار غیرنظامیان در پنجشیر را مصداق نسل‌کشی دانستند و با شعر «نسل‌کشی در پنجشیر را متوقف کنید» از طالبان خواستند تا از خشونت و کشتار مردم بی‌گناه دست بردارند.

این در حالی است که طی یک هفته گذشته، ویدیوهایی از شکنجه و کشتار غیرنظامیان و نیز اسیران جبهه مقاومت ملی به دست نیروهای طالبان در صفحات اجتماعی، دست‌به‌دست شده است. پس از آنکه در اوایل هفته گذشته، جبهه مقاومت ملی و طالبان از درگیری‌های شدید میان دو طرف در پنجشیر خبر دادند، طالبان ویدیویی از به اسارت گرفتن و سپس تیرباران یکی از فرماندهان این گروه به اسم محمد یار همراه با دو پسرش و سه نفر دیگر از افراد او را منتشر کردند. طالبان همچنین مدعی شدند که بیش از ۴۰ نفر از اعضای جبهه مقاومت را کشته‌اند، هرچند تاکنون، نتوانسته‌اند این ادعا را ثابت کنند.

ویدیو تیرباران اسیران جنگی به دست نیروهای طالبان در حالی که دست‌ها و چشم‌های آن‌ها بسته بود، واکنش‌های سازمان‌های بین‌المللی را برانگیخت. نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، دیده‌بان حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل و برخی از دیپلمات‌های خارجی، با ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر در افغانستان، خواستار تحقیق در مورد کشتار اسیران جنگی و غیرنظامیان در پنجشیر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع طالبان که مسئولیت رهبری جنگ در پنجشیر را به عهده دارد و در یک هفته اخیر، در برابر این اعتراض‌ها سکوت اختیار کرده بود، روز شنبه با انتشار اعلامیه‌ای، از تیرباران اسیران در پنجشیر به دست نیروهای طالبان، اظهار بی‌اطلاعی کرد و نوشت که به‌تازگی تحقیق در مورد این ویدیوها را آغاز کرده است. وزارت دفاع طالبان گفت که اگر صحت این ویدیوها و زمان و مکان آن ثابت شود، عاملان این حادثه به دست قانون سپرده خواهند شد.

این در حالی است که نیروهای طالبان به دستور فرماندهان این گروه در پنجشیر، در حال حاضر، بازرسی خانه‌ها، بازداشت افراد و حتی تیرباران کردن افراد مظنون به حمایت یا همکاری با جبهه مقاومت ملی را ادامه می‌دهند.