سازمان ملل متحد بار دیگر خواهان بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان شد

بیش از یک میلیون دختر دانش‌آموز در افغانستان از تحصیل محروم شده‌اند

سازمان ملل متحد خواهان بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان شد. دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان طی بیانیه‌ایی که یکشنبه ۱۸ سپتامبر، هم‌زمان با اولین سالگرد تعطیلی مدارس دخترانه در این کشور منتشر شد، از رژیم طالبان خواست که برای بازگشایی بی‌وقفه مدارس دخترانه تدابیری در نظر بگیرند.

مارکوس پوتزل، سرپرست دفتر سازمان ملل در افغانستان (یوناما) و نماینده دبیرکل سازمان ملل در این کشور گفت این یک سالگرد غم‌انگیز، شرم‌آور و کاملا قابل اجتناب است. حذف مداوم دختران از تحصیل در مدارس هیچ توجیه معتبری ندارد و شبیه آن در هیچ کجای جهان صورت نگرفته است. پوتزل گفت ادامه وضعیت موجود به ضرر دختران و پسران در افغانستان خواهد بود.

هنگامی که مدارس افغانستان در ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۱ به روی پسران باز شد، مقام‌های طالبان به دختران دستور دادند که در خانه بمانند. تخمین زده می‌شود که در طول سال گذشته بیش از یک میلیون دختر از حضور در مدارس منع شده‌اند و طالبان به وعده‌های مختلف مبنی بر امکان بازگشت دختران به کلاس‌های درس عمل نکرده‌اند.

این ممنوعیت مانع از حضور دختران در کلاس‌های هفتم تا دوازدهم می‌شود که عمدتا بین ۱۲ تا ۱۸ سال دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه تازه یوناما آمده است:« سازمان ملل متحد بار دیگر از طالبان می‌خواهد که از همه اقدام‌هایی که برای محدود کردن برخورداری زنان و دختران افغان از حقوق و آزادی‌های اولیه‌شان اتخاذ کرده‌اند، عقب‌نشینی کنند، دریچه فرصت‌ها ممکن است در حال بسته شدن باشد، اما ما از آن‌ها می‌خواهیم که گام‌های مشخصی بردارند؛ مانند زمینه‌سازی بازگشت فعالانه دختران به مدارس که می‌تواند برای مردم افغانستان مایه امیدواری باشد.»

سازمان ملل اعلام کرد به‌طور فزاینده‌ای نگران است که چنین اقدام‌هایی همراه با سایر محدودیت‌هایی که بر آزادی‌های اساسی افغان‌ها اعمال می‌شود، به گسترش بحران‌های موجود در افغانستان، ازجمله ناامنی بیشتر، فقر و انزوا منجر شود.

با سلطه طالبان بر افغانستان، مدارس برای بیش از یک ماه تعطیل شدند. طالبان در ۱۸ سپتامبر دستور بازگشایی مدارس را دادند، اما دختران بالاتر از کلاس ششم اجازه ادامه تحصیل نداشتند.

با گذشت یک سال طالبان هنوز هیچ‌ برنامه روشنی برای بازگشایی مدارس دخترانه ارائه نداده‌اند. وزیر آموزش‌وپرورش طالبان به‌تازگی در یک مصاحبه‌ گفت مردم افغانستان خودشان نمی‌خواهند که دخترانشان به مدرسه بروند، درحالی‌که مردم در سنتی‌ترین مناطق افغانستان برای باز شدن مدارس دخترانه دست به اعتراض زدند.