وال‌استریت‌ ژورنال: پهپادهای ایرانی به چالش بزرگی برای اوکراین تبدیل شده‌اند

استفاده گسترده از پهپادهای شاهد-۱۳۶ در جنگ اوکراین، مهم‌ترین دستاورد حکومت ایران در توسعه برنامه پهپادی‌اش در خارج از خاورمیانه به‌ شمار می‌‌رود

IRANIAN DEFENCE MINISTRY / AFP-هواپیماهای بی‌سرنشین مدل شاهد-۱۳۶ در هفته گذشته چندین عملیات تخریبی موفق در خارکیف انجام دادند-

کمتر از یک هفته پس از آنکه نیروهای نظامی اوکراین اعلام کردند نخستین پهپاد ایرانی را در نزدیکی خارکیف ساقط کردند، گزارش‌‌ها حاکی از آن است که استفاده گسترده نیروهای نظامی روسیه از پهپادهای تهاجمی ساخت ایران به چالشی جدی، دست‌کم در منطقه عملیاتی خارکیف، برای نیروهای اوکراینی تبدیل شده است.

روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال روز شنبه ۲۶ شهریور، در گزارشی به‌ نقل از فرماندهان ارشد اوکراین نوشت هواپیماهای بی‌سرنشین ایرانی مدل شاهد-۱۳۶ در هفته گذشته چندین عملیات تخریبی موفق در خارکیف انجام دادند.

به‌ گفته فرمانده توپخانه ۹۲ ارتش اوکراین، پهپادهای تهاجمی شاهد-۱۳۶ ساخت ایران پس از رنگ‌‌آمیزی مجدد در روسیه، با نام ژرانیوم-۲ در جبهه‌های شرقی استفاده می‌شوند.

به‌ گفته این مقام نظامی اوکراینی، در منطقه عملیاتی او، پهپادهای تهاجمی ساخت ایران چندین توپخانه را هدف قرار داده‌اند.

بر اساس داده‌‌های نظامی ارتش اوکراین، روسیه پیش از استفاده گسترده از هواپیماهای بی‌سرنشین ایرانی، ماه گذشته یک توپخانه آمریکایی ۱۵۵ میلی‌متری را به‌طور آزمایشی هدف قرار داد.

این‌طور به‌ نظر می‌رسد که نیروهای نظامی روسیه از پهپادهای ایرانی به‌طور مشخص در منطقه عملیاتی خارکیف استفاده می‌کنند، جایی که تیپ ۹۲ و سایر نیروهای اوکراینی در هفته‌های گذشته حمله‌های بزرگ موفقی انجام دادند و توانستند ۸۵۰۰ کیلومتر مربع از مناطق اشغال‌شده را پس بگیرند. در جریان این عملیات‌ها، صدها تانک، نفربر نظامی و توپخانه نیروهای روسیه هدف قرار گرفت و نابود شد.

روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال در بخش دیگری از گزارش روز شنبه، به‌ نقل از یک کارشناس نظامی نوشت حضور پهپادهای ساخت ایران در منطقه خارکیف می‌تواند معادلات نظامی فعلی را به هم بزند و نیروهای اوکراینی باید طرح‌های نظامی‌شان را تغییر دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌ گفته این کارشناس نظامی، پهپادهای شاهد-۱۳۶ قابلیت‌ رهگیری بالایی دارند و «هنگامی که یک شاهد روی هدف قفل می‌‌شود، دشوار می‌شود آن را متوقف کرد.»

وال‌استریت‌ ژورنال در بخش دیگری از این گزارش، به‌ نقل از یکی از فرماندهان ارتش اوکراین نوشت پهپادهای ایرانی به‌‌نسبت کوچک‌اند و در ارتفاع بسیار پایین پرواز می‌کنند. این موضوع شناسایی این پهپادها را برای سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین دشوار می‌کند.

این مقام نظامی اوکراین ابراز امیدواری کرد آمریکا و متحدانش بتوانند فناوری‌های پیشرفته‌تر ضد‌پهپادی را در اختیار ارتش اوکراین قرار دهند تا بهتر بتوانند در برابر هواپیما‌های بی‌سرنشین ایرانی عمل کنند. او در ادامه افزود راه دیگر این است که آمریکا و متحدانش در روند ارسال پهپادها از ایران به روسیه اختلال ایجاد کنند.

به‌ نوشته وال‌استریت‌ ژورنال، استفاده گسترده از پهپادهای شاهد-۱۳۶ در جنگ اوکراین مهم‌ترین دستاورد حکومت ایران در توسعه برنامه پهپادی‌اش در خارج از خاورمیانه به‌ شمار می‌‌رود. در عین حال، این مسئله نشان‌دهنده ضعف و کاستی‌های برنامه پهپادی روسیه است که قادر به مقابله با هواپیماهای بی‌سرنشین اوکراین نبوده است.

اسرائیل، کشورهای غربی و برخی متحدان منطقه‌ای آمریکا بارها حکومت ایران و گروه‌های نیابتی وابسته به ایران را به استفاده از هواپیماهای بی‌سرنشین برای حمله به مراکز نفتی عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سربازان آمریکایی در سوریه، و نفتکش‌ها در دریای عمان متهم کرده‌اند.

بیشتر از جهان