وندی شرمن: احیای برجام به بن‌بست خورده است

واشنگتن‌پست در گزارشی به آمریکایی‌هایی اشاره کرد که در کشورهای دیگر به گروگان گرفته شدند

واشنگتن‌پست در این گزارش به آمریکایی‌هایی اشاره کرد که در کشورهای دیگر به گروگان گرفته شدند - JOHN THYS / POOL / AFP

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا گفت مذاکرات احیای برجام به بن‌بست خورده است.

او که از طراحان و مدافعان اصلی توافق اتمی سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام است، روز جمعه در مصاحبه با واشنگتن پست گفت ایران پاسخ سرسختانه‌ای به پیشنهاد اتحادیه اروپا ارائه کرده است.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «ما در یک بن بست قرار داریم و ایران در آخرین دور مذاکرات پاسخ بسیار سر سختانه‌ای به ما داد، پاسخی که برای ما غیرقابل قبول است. ما پیامی درباره آنچه که معتقدیم ضروری است و مفاد حیاتی هستند، ارسال کرده‌ایم.»

پیش از این ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی، درخصوص روند مذاکرات هسته‌ای گفت که اکنون آمریکا باید برای رسیدن به توافق هسته‌ای تصمیم نهایی را بگیرد. رئیسی که برای شرکت در اجلاس سران پیمان شانگهای به سمرقند رفته است، در حاشیه این نشست در گفتگو با شبکه قطری الجزیره گفت: «برداشتن تحریم‌های ایران باید همراه با تضمین باشد و برای پیشرفت در موضوع مذاکرات مسئله تضمین‌ها باید حل شود.»

رئیسی در این گفتگو مذاکرات مستقیم با آمریکا درخصوص توافق هسته‌ای را بی‌فایده دانست و گفت که ‌منافع مردم ایران در مذاکرات مستقیم با آمریکا نیست.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنج‌شنبه در کنفرانسی خبری گفت: «تنها یک دلیل وجود دارد که چرا ما به تفاهم متقابل برای پایبندی به برجام نرسیده‌ایم واین دلیل است که تهران پیشنهاد منطقی ارائه شده توسط اتحادیه اروپا را نپذیرفته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «از جواب ایران مشخص است که هنوز شکاف‌هایی وجود دارد. پاسخ ایران ما را در موقعیت نزدیک به توافق قرار نداد، اما ما همچنان باور داریم تا زمانی که بازگشت متقابل به پایبندهای برجامی در راستای منافع ایالات متحده و امنیت ملی کشور باشد، برای نهایی کردن توافق دیر نیست.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده هم روز دوشنبه گفته بود پاسخ اخیر ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا گامی رو به عقب بود و دورنمای دستیابی به توافق در کوتاه مدت را بعید می‌سازد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه گذشته گفت که واشینگتن پاسخ خود درباره نظرات آخرین ایران را ارائه کرده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام را نیز «بن‌بست» توصیف کرده بود. به گفته بورل، پیش از شروع تابستان، مذاکرات در جهت خوبی پیش می‌رفت و خواسته‌های طرفین در حال همگرایی بود اما در پایان تابستان، واگرایی پیشنهادات طرفین، مذاکرات را در نوعی بن‌بست قرار داده است.

گروگان‌های آمریکایی

واشنگتن‌پست در مصاحبه با وندی شرمن همچنین به آمریکایی‌هایی اشاره کرده که در کشورهای دیگر به گروگان گرفته شدند. این رسانه در گفتگویی که بین جیسون رضاییان با وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا برگزار شد به این موضوع پرداخت که آمریکایی‌هایی که در کشورهای دیگر به گروگان گرفته شدند بیشتر در دست دولت‌های خارجی هستند تا گروه‌های تروریستی.

وندی شرمن در این گفتگو با اشاره به استفاده دولت‌ها از گروگان‌گیری به‌عنوان یک ابزار، گفت: «وقتی این افراد به ناحق بازداشت می‌شوند، این برای خانواده‌ها چه معنایی دارد. ایالات متحده موظف است از شهروندان آمریکایی در هر کجای جهان مراقبت کند، چه پاسپورت خود را گم کرده و به کمک نیاز داشته باشند، چه خود را در خطر ببینند و به ناحق بازداشت شوند.»

وندی شرمن در این گفتگو اشاره کرد که جو بایدن باید همه تلاش خود را بکند تا آمریکایی‌هایی را که به ناحق بازداشت شده‌اند به خانه بازگرداند.

او در مورد تلاش دولت آمریکا برای بازگرداندن این افراد گفت: «رئیس‌جمهوری می‌خواهد هرکاری که ممکن است انجام دهد، و بلینکن، وزیر امور خارجه نیز این کار را انجام می‌دهد. بنابراین، این فرمان اجرایی راهی برای دادن ابزارهای جدید به دولت برای داشتن رویکرد کلی دولت برای استفاده از همه چیز ممکن بود تا اطمینان حاصل شود که تک تک خانه‌های آمریکایی که به ناحق بازداشت شده‌اند را به دست آوریم.»